Tips på grimma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Luva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 676
L

Luva

Vill ha tips på billiga grimmor som lätt går sönder.
Det är för min häst måste ha grimma på sig i hagen men jag blir lite orolig att han ska fastna i något eller klia sig och fasna med hoven i grimman.

Så därför vill jag ha en grimma som lätt går sönder och gärna inte kostar mycket.

Sv: Tips på grimma

Ta en gammal eller köp den billigaste du kan hitta. Sen skär/klipper du upp på båda sidorna om alla ringar, men inte helt igenom. Det ska ju vara kvar så pass mycket "tråd" att den fortfarande hänger ihop :D Du kan också klippa upp helt och sy med ett par stygn med vanlig sytråd. Så kan du laga också om det skulle behövas.
Hästen sliter lätt av grimman då om den skulle fastna på nåt sätt.

Smart!

Tack för tipset. Då kan man köpa en nylongrimma och fixa till den, då behöver man inte vara orolig att han ska fastna.

Min häst är duktig på att få av sig grimmor och det känns lite dyrt att ha lädergrimmor på i hagen.

Man kan även sätta en sån där tunn, liten nyckelring som i princip bara är formad ståltråd, mellan pistolhaken och ringen du fäster den i. Lägger man kraft i grimman så rätar nyckelringen ut sig och grimman lossnar. Ett alternativ är att fästa en bit balsnöre på samma ställe. Se bara till att du har brunt balsnöre och inte det blåa i plast, den senare krävs det mycket större krafter för att dra sönder.

Jag har sett folk, som klipper av nackstycket och syr fast ändarna i en tunn nyckelring som en annan variant.

Jag har sett folk, som klipper av nackstycket och syr fast ändarna i en tunn nyckelring som en annan variant.

Så ska jag göra, fast jag tänker inte göra det mitt uppe på nacken som "receptet" säger utan mer på sidan för att inte slita på pålles man, som annars riskerar trassla in i nyckelringen :)

En icke dubbelsydd lädergrimma borde vara det bästa. Läder som inte bränner och är den inte dubbelsydd så går den sönder lättare.

Det där med nyckelring i nackstycket var ju supersmart:idea: Jag brukade för ett par år sen köpa billiga (~20.-) grimmor på ÖoB. Kan ju vara värt att kolla. Annars har ju B*rjes för nån tia till.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
988
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: NilHe
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 457
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 435
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Surkål
  • Dressyrsnack nummer 18