Tips på hoppsadel önskas!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mr_right
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 625
M

Mr_right

Någon som har bra koll på om det finns någon sadel av hoppmodell som har likadant uppbyggd bom som griffinsadlarna? Har en Griffin RD Dressyr och ska nu införskaffa en hoppsadel. Tänkte först på Griffin MW flatback, då de har samma bom, men vill först kolla om det finns någon annan sadel, gärna läder, som är värd att prova ut..?

Sv: Tips på hoppsadel önskas!

Om du läser frågan ordentligt behöver du ingen bild :smirk:

Jag skrev att griffins bommar ligger perfekt (utprovad) och undrade vilka sadelmärken som kan ha en hoppmodell med liknande bom. Jag ska ha ut en ny utprovare (då vi flyttat) och vill på förhand veta lite vilka märken som kan vara värda att kolla upp. Förra gången var det dressyrsadel som provades ut, varav jag inte vet lika mycket om hoppmodellerna. Finns det ingen lädersadel med likadan bom, så blir det griffins flatback, då den ligger perfekt :idea:

För det andra så tror jag inte att man genom ett par bilder på nätet kan se vilken sadel som passar, en häst kan se helt olika ut beroende på hur den står och vilken vinkel den är fotad ur :smirk:

Så, om du/ni vet hur griffins bommar ser ut, och vet något märke som har liknande bom, shoot :bow: Pris spelar ingen roll :angel:

Sv: Tips på hoppsadel önskas!

Men det är lättare att se hur hästen ser ut än att jämföra vilket märke som har samma passform. För ofta skiljer det sig nån detalj, och den detaljen kanske gör att sadeln inte passar alls. DÄRFÖR vill jag se bild.

När m,an fotar en häst och man vill se vilka sadlar som kan passa ställer man hästen på plant underlag och helst rätt uppställd. Och man ska bara fota hästen rakt från sidan, framåt (man står vid baken, och ett kort från baken vid sidan och framåt så man ser ena halvan av manken och bogbladet) och ovanifrån. Klart det finns en viss felmarginal, men nu är det ju också så att man får prova sadlarna innan man köper.
Sen så kan man ju inte veta heller innan man har provridit, för ryggen ändras vid arbete, men om sadeln inte ens passar någorlunda på stallplan så kommer den inte passa när hästen arbetar heller.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: valy
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 950
Senast: tanten
·
Utrustning Ja ge mig era bästa tips och trix, både på utrustning och tips på hur man lättast lär hästarna (och sig själv!) hur man gör det hela... 2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår