Tips på hoppsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lojzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 979
L

lojzan

Nu är det dags för en ny sadel..igen! Jag har en häst med knepigt sadelläge, hon har lång, rak, rund rygg med liten manke. De senaste sadlarna jag har haft har glappat bak. Är det någon som har något tips på en sadel till en sådan häst, jag skulle vilja ta ut en sadelmakare, men vi har inga bra i närheten, men det ska ske så småningom. Det ska iallafall vara en kvalitetssadel av bra märke, de sadlar jag har haft som har glappat bak är bla Jaguar, Bates och Dominus. Någon som har något tips?

Sv: Tips på hoppsadel

Du säger att du har haft en Dominus som glappat. Var den utprovad av en av deras sadelutprovare? Jag skulle själv nämligen tipsa dig att åka till tex. Ridin och få de att prova ut en Dominus eller Amerigo, för jag tycker att de är bra och i de flesta fallen hittar de nåt som passar (hittar de inget säljer de ingen till dig heller). Men det är ju bara om du inte redan har varit där och provat ut en sadel...

Nej den var inte utprovad, jag skulle gärna ha en Amerigo, men jag tycker att den är lite för dyr.

Har din häst spikrak rygg bör du testa:
Albion, Globus, Jorge Canavas, Morris&Nolan, Trainers (Jessica dressyrsadeln), Wintec/Bates (i smal eller normal bom, desto vidare bomvidd desto mer svängd är bommen)

Har din häst lite svängd rygg:
Appaloosa/Prestige, Passier (vissa modeller), Stubben (vissa modeller, hör med Stubben Sverige), Frank Baines, vissa La Belle sadlar, Equipe, Pessoa Anky, Zaldi (vissa modeller), Clincher, Griffin, Kieffer, Kentaur.

Och... ta ut en diplomerad sadelutprovare! Både du och din häst tjänar på det i längden.

Min häst har rak rygg, ganska lång länd, rund över ryggen och ingen manke.
På honom passar Butet, Devoucoux och Zaldi Star bäst!

Vi hade problemet att sadlarna var för svängda i bommen eller för klumpiga.
Ingen fick liksom fäste på honom.
Ovan nämda sadlar ligger nära!

På min häst fungerade det bäst då resten snurrade av.

Kan du inte leta en begagnad Amerigo? Du skulle kunna prata med återförsäljarna för Amerigo och berätta hur det är och vad du skulle kunna tänka dig betala och sen prova ut en sadel hos de, för att sedan köpa begagnad. Så mycket som jag har förstått, så är de väldigt villiga att hjälpa en köpa begagnad. Hade själv tänkt göra så när jag köpte min Dominus, men sen var den inte så dyr iallafall, så jag tog en som de hade på lagret....

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 228
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka