Tips på hoppsadel!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Valencia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 5 552
V

Valencia

Ska köpa en fin beg. hoppsadel. Har nu en Bates InnoVa till mina hästar. Vill ha en hoppsadel med ändringsbar bomvidd ex. Prestige eller Bates. Jag vill ha tips från er på sadlar med mjuka säten, rel. smala midjor och ganska stora knästöd!! :banana:

Sv: Tips på hoppsadel!

Prestige versailles, världens skönaste sadel!:) Iofs ganska svåra att få tag i begagnade eftersom modellen är relativt ny. Prestige golden star är med väldigt skön och något lättarea att hitta begangande:)

Är det inte väldigt skilda passformar på Bates och Prestige?
Bates är rak (om den inte är väldigt vid) och Prestige är svängd.

Om du trivs med Innovan låter det väl som en bra idé att fortsätta med Bates! :)

Är det inte väldigt skilda passformar på Bates och Prestige?
Bates är rak (om den inte är väldigt vid) och Prestige är svängd.

Om du trivs med Innovan låter det väl som en bra idé att fortsätta med Bates! :)

Beror väl på vilken modell man har av märkena...men Prestigen låg aldrig helt bra. Därför bytte jag...Dessutom har jag VID sadel.

Senast ändrad av en moderator:

kl
eftersom jag e en riktig dressyr nörd hade jag väl aldrig tänkt ordet hoppsadel, men min doter o mina assar hoppar gärna, därför blev det en hoppsadel. som jag till min chock upptäckte att den faktiskt gick att rida i...

det är en Prestige venezia, med ganska djupt säte o enorma klossar, både fram o bak. enligt dem som ridit i den när farbrorn fått spunk omöjlig att ramal ur, men lätt hoppad...
tom jag har klämt mej ner i den o provat bråka med gamgubben, och jodå måste erkänna att hoppsadel går att rida i fast jag i snart 40 år hävdat att det inte går...

kl
eftersom jag e en riktig dressyr nörd hade jag väl aldrig tänkt ordet hoppsadel, men min doter o mina assar hoppar gärna, därför blev det en hoppsadel. som jag till min chock upptäckte att den faktiskt gick att rida i...

det är en Prestige venezia, med ganska djupt säte o enorma klossar, både fram o bak. enligt dem som ridit i den när farbrorn fått spunk omöjlig att ramal ur, men lätt hoppad...
tom jag har klämt mej ner i den o provat bråka med gamgubben, och jodå måste erkänna att hoppsadel går att rida i fast jag i snart 40 år hävdat att det inte går...

Hur är den i bommen, svängd / rak?

Vad tror ni om Bates Caprilli Close Contact?

Caprillin är mer svängd än Innovan, ska du ha en Bates är Elevation mest lik, den har dessutom störst stöd.

den har typ inga stöd alls och är helt platt...

Inte Bates CC om det var den du menade??

Den är rätt djup i sätet för att vara en hoppsadel och stöden går att göra hur stora som helst :D

Bates CC
rygg9.jpg

Bates Momentum
rygg8.jpg

Senast ändrad:

joo jag tycker den är platt. sen är den rätt bred i midjan så det känns som man sitter ovanpå.

i mina ögon ser den platt ut på din bild också.:D

Den är absolut inte bred i sätet.

Jag kan bara sitta i sadlar som är smala vid sittbenen och det är en av orsakerna som jag valde denna.

Bates är djupare i sätet än vad tex Butet och andra flatbacksadlar är.

Dock så tycker jag att Bates är mjukare och mer stoppade i sätet.

Har haft 3st nu så jag har lite att jämföra med

Jag har ju en equipe Evolution som räknas som djupare i sätet och det är ingen skillnad mellan dessa dvs CC och Equipen

Bates CC
bates.jpg

John Withaker Doppiata
jw.jpg

Bates Momentum
bates1.jpg

Butet
butet4.jpg

Equipe Evolution
sadel1.jpg

Bates CC
halmstadlb.jpg

lb4.jpg

som fjordtokan säger så är midjan längre fram, den har inte så mkt med sittbenen att göra, utan mer med bäcken och höfter.

jag har svårt att sitta i alla bates sadlar, även dressyr. känner mig som en unge på en ardenner pga sadeln är så bred att mina ben tvingas utåt.:p

men det är ju så olika hur man är byggd! jag tycker bäst om prestiges hoppsadlar.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
459
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka