Tips på hoppsadel!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Valencia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 5 552
Sv: Tips på hoppsadel!

Vet att Caprilli dressyrsadel är platt...men jag har provsuttit hopp i affär och den var skön...vill jag minnas.

som fjordtokan säger så är midjan längre fram, den har inte så mkt med sittbenen att göra, utan mer med bäcken och höfter.

jag har svårt att sitta i alla bates sadlar, även dressyr. känner mig som en unge på en ardenner pga sadeln är så bred att mina ben tvingas utåt.:p

men det är ju så olika hur man är byggd! jag tycker bäst om prestiges hoppsadlar.

Som jag skrev så skrev jag fel :crazy:

men mina Bates är smala i midjan och i Momentum kommer man väldigt nära hästen. CC är man lite längre ifrån.

Jag vet inte vad du har för hästar men breda är de inte på mina i vart fall :D

jag har för tjocka lår på insidan för att kunna sitta i en bred sadel :rofl: Så det är ju konstigt att vi tycker så olika om dessa. Kan ju kanske ha något med hästens bredd att göra i vart fall??

Jag gillar också prestige hoppsadlar fast bara Paris D de andra är hala och hemska

Men om jag fick välja sadel av dessa så skulle det bli en Momentum före en Prestige.

Bates dressyr kan jag inte sitta i öht därför har jag en Wellington ;)

Midjan i Bates är väldigt bred om man jämför med Prestige, det är stor skillnad. Dock så är den inte überbred, normal skulle jag säga.

hej
min häst är något svängd i ryggen men inte alls mycket, men har en markerad manke, i dressyren ligger rundbossa bäst på honom, då han har mycket ryggverksamhet, så där är det en jaguar som gäller.
han har varit lite svår med sadlar, men venezian ligger finfint.

Midjan i Bates är väldigt bred om man jämför med Prestige, det är stor skillnad. Dock så är den inte überbred, normal skulle jag säga.

Fast det tycker inte jag.

Har ridit i en del Prestige och det är bara Paris som är tillräckligt smal för mig.

Golden star var det värsta jag suttit i :crazy:

jag har en bates momentum som jag är hel nöjd med!!

jag tycker att den är otroligt mjuk och jag som tidigare har haft lätt för att få ont i sittbenen behöver inte ha ont längre.

jag är super nöjd!

häls. sofie

Har lånat en Bates Momentum nu och en Jacson Celine. Ska prova imon! :laugh: Jag tycker att Prestige är hala och rätt breda i midjan, lite hårda.

Jo visst men jag tycker likadant när jag använder sadeln på det smala varmblodet som på den breda korsningsponnyn ;)

Med olika koppjärn??

Läste om Bates sadlarna nu på andra sidor och där står det att de är smala i midjan.

Och jag tycker nog att de är det

kl lånar din tråd lite hoppas att det var ok:)

vet ngn om det är ändringsbar bomvidd på prestige doge optimax,dressyrsadlen?

jag har haft det vita koppjärnet i. men har även provat andras bates hoppsadlar med normal och normal mot vid järn i och jag tyckte dom var breda också...

det beror nog på hur man är byggd.

Har en Bates Caprilli och är super nöjd med den. Skön att sitta i och super att man kan ändra bomvidden. Grorde det på min för ett tagsen för min häst hade fått mer muskler o då blev den förliten. Jätteglad att jag slapp köpa en ny:D

jag provade oxå en prestige men jag tyckte oxå den var hal å hård hoppas du kommer gilla momentum =)

Nu har jag provat sadlarna...:confused:

Bates Momentum låg inte bra på mitt ena sto, kom i bakvikt och var för rak (hon är ngt överbyggd). Den svängde inte med ryggen upp. Skit, det är alltid svårt med sadlar på den hästen! Annars var sadeln jätteskön att rida i.

Jacson Celine hoppades jag på. Låg jättebra vid stillastående och låg på plats hela tiden. Efter jag hoppat upp märkte jag att den glappade lite bak när pållan kom upp med ryggen. Tog av sadeln och det var tydligt att sadeln belastade mestadels fram vid bogarna. Är den för smal eller helt enkelt för böjd då? Momentum var ju för 17 för rak! :confused:

Jag har Momentum på en överbyggd häst.

Hur kunde den komma i bakvikt om hästen är överbyggd???

Vilket koppjärn hade du i?? Den blir ju mer svängd ju bredare koppjärn

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
459
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka