Tips på hund som "sticker".

Det gör den av mina hundar som alltid är lös också, men bara för det knallar jag ju inte bara på när jag inte ser henne utan om hon blir distraherad hojtar jag till "thisway!" eller någonting liknande (alltså inte en inkallning per se, bara ett hojt.) och ser till att hon är med. Jag skulle aldrig tappa kollen sas.
Och det är som sagt dit jag skulle vilja komma med denna, därför jag frågar efter tips. Inte för att kunna släppa honom vind för våg och inte bry mig. Men släpper tråden nu.
 
Och det är som sagt dit jag skulle vilja komma med denna, därför jag frågar efter tips. Inte för att kunna släppa honom vind för våg och inte bry mig. Men släpper tråden nu.

I så fall tror jag att flera som svarat missförstått prblemet. Jag också. :)
Jag förstod det som att du vill att hunden ska "hänga med" helt enkelt och att inkallning fungerar när du väl hojtar. I så fall finns ju inget problem, då är det ju bara att hojta lite tidigare.
Om inkallningen inte fungerar säger jag som andra redan gjort - långlina på!
 
Och det är som sagt dit jag skulle vilja komma med denna, därför jag frågar efter tips. Inte för att kunna släppa honom vind för våg och inte bry mig. Men släpper tråden nu.
Jag förstår din känsla! Min hund är en typ av mastiff och jag måste hela tiden säga ”Ebbot, här går vi” när stigen svänger för han galopperar lätt iväg åt fel håll och kommer han inte då så kallar jag in och släpper iväg på nytt - tragglar som sjutton för att han ska vara följsam. Det börjar sakta ge resultat.
Hade med min kusins flatte på promenad i skogen och trots att det var första gången jag hade henne lös så kände jag att jag kunde lita på henne. Jag sa även till henne ”här går vi” men till skillnad från min hund hann jag bara såga ”här” innan hon kom springandes som en raket. Skulle vilja ha lite mer av hennes följsamhet. :angel:
Men som jag skrev innan, traggla på!
 
Hur rolig är du på promenaderna? Är hunden lättbelönad?
Om det är följsamhet du vill ha så bli roligare. Spontant. Låtsas att du hittar lite gotte på backen. Börja lek med en leksak osv. Så hunden får hålla koll på dig.
 
Fast nu försvinner han ju inte eftersom han kommer på inkallning. Jag tycker bara att promenaderna skulle bli trevligare om jag inte behöver vara en nagel i ögat på honom hela tiden.

Några tips att dela med dig av? Han kommer redan spontant och söker upp mig under promenaderna och vi tränar både trick och kroppskontroll.
Fast vadå, kommer den på inkallning är det väl inget problem..? Fattar inte riktigt..
 
Jag förstår vad du menar, du vill att hunden ska hålla koll på dig istället för tvärtom. Jag tycker också det är väldigt smidigt och så som jag jagar med mina hundar är det nästan en förutsättning med bra följsamhet på det viset för en bra bedömning (även fast jag har olika avstånd på promenad vs jakt).

Min erfarenhet är att den typen av följsamhet är mer eller mindre medfödd. Nu har jag en hund som är så följsam, som jag sällan behöver kalla på, och en som inte har den typen av medfödd följsamhet.
Den som inte är följsam är tränad, tränad och tränad. Varje inkallning är kraftigt belönad, om hon har stuckit har vi sprungit efter. Den hunden är väldigt lydig och har absolut blivit mer följsam, men det ligger 500% mer träning bakom hennes följsamhet än på den följsamma individen som är född sån.

Det har varit samma på mina andra hundar. En hel del är rasrelaterat, men också efter individ och miljö.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 865
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 580
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 953
Senast: Hermelin
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 118
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp