Tips på hur man går vidare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Xantat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 100
  • Visningar Visningar 10 234
Sv: Tips på hur man går vidare

Beklagar problemen med din häst. Vilken tur att den har dig som ägare som gått på magkänslan och på så sätt fått en diagnos! Vad hade veterinärerna för teori om orsakerna till skadan? Kan det vara medfött eller trauma? Håller tummarna för er!

Gud så tråkigt!

Men ändå så skönt att du lyssnade på din känsla.

Då är det väl bara att hoppas att häst blir magiskt frisk, eller iaf såpass att den slutar ha ont.

All heder till dej som kämpade vidare även när veterinärerna sa att hästen var ok..

/Lavinia, som hoppas på fortsättning som går bättre

Måste bara ge dig en eloge för att du har orkat stå på dig. Det är såna som du som gottgör för all kärlek hästarna ger oss. Verkligen, på allvar, all heder åt dig!!

Intressant att vet hittade felet direkt - låsningen. Vilken klinik var du på? pm:a om du inte vill skriva! Jag samlar på bra kliniker :)

Hoppas man kunna mota tillbaka förändringarna med Metacam + vila? Antar det inte är några pålagringar i alla fall - det är ju bra.

Håller tummarna för att prognosen ser bättre ut vid återbesök!

En teori är ju trauma ev i anslutning till den vådliga vurpan hon gjorde som 1-åring när hon också skar av sig tåsträckarsenan.Men det är ju alltid svårt att sia om orsak.

Tack!

Ja det är tråkigt men jag vill inte stänga några dörrar ännu.Jag har fortsatt förtroende för den veterinär som började undersöka hästen,även om jag behövde gå vidare till en annan klinik pga min känsla.(Den är ju inte lätt att förmedla till en veterinär som inte rider själv).

Tack.

Jag tycker själv inte att det är något speciellt med mig :)

Jag vill bara veta OM det är något så att man inte bara tänker "den är dum"....alltså i mina ögon är det hästens sätt att försöka kommunicera att något är galet när den "dummar sig" oavsett orsak....kan ju vara dålig ridning,dåligt anpassad utrustning eller tex skador.

Intressant att vet hittade felet direkt - låsningen. Vilken klinik var du på? pm:a om du inte vill skriva! Jag samlar på bra kliniker :)

Hoppas man kunna mota tillbaka förändringarna med Metacam + vila? Antar det inte är några pålagringar i alla fall - det är ju bra.

Håller tummarna för att prognosen ser bättre ut vid återbesök!

Ja jag var lite skeptisk men hon fann ju faktiskt en låsning på höger sida uppe i nacken,men den var liten och "släppte" lätt så hon trodde själv att det var något mer "komplext" än en låsning.

Jag vet inte exakt vad man vill med behandlingen.Kanske ta bort smärtan och om det är en inflammation med tillhörande svullnad runt leden så kanske den minskar med Metacam?

Jag vet inte om det är pålagringar.De ville liksom inte tala i de termerna.Det var mer "förändringar" och att det var "taggigt och oroligt" runt ledöppningen.Svårt att veta exakt vad de ser och vad de menar.Jag stod ändå och blängde på den jäkla ULskärmen och frågade igen och igen :o

Jag såg förstås när de pekade ut men jag kan ju inte tolka vad det var och hur det ska se ut eller inte.Men de var bekymrade över att det satt mellan 3e och 4e eftersom hästen är ganska rörlig där.

Liten uppdatering.

Jag pratade med försäkringsbolaget idag och eftersom de på den nya kliniken fann något på hästen så ersätter de även den ryggröntgen som jag tidigare själv bekostat.

Detta tycker jag är helt fantastiskt!

Jag fick räkningen på den idag och den kostade faktiskt "bara" 2300 kr (trots tidigare uppgift på plats att den skulle kosta 5000 kr) så även det var en glad överraskning!

Uppdatering:

Imorgon ska hon börja "ridas" igen efter Metacam behandlingen och vilan.

Om en vecka åker vi in på återbesök på kliniken.

Jag vet inte vad jag förväntar mig.Just nu förbereder jag mig för det värsta,då kan det alltid bli bättre.

Uppdatering:

Idag har vi varit inne på klinik.Ingen förändring.Utdömd.

Veterinärerna rekommenderade avel då hon är en mycket fin häst.

Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra.Känns såklart tråkigt att ta bort henne,men jag hade väl egentligen inte tänkt bli uppfödare.I dagsläget kan det nog vara svårt att "sälja" henne som avelssto.Hon har ju inga egna tävlingsmeriter förutom sitt diplom som treåring och sina poäng från kvaliten.

Hon är körd till seminstation (som låg på vägen hem från kliniken) för att kollas upp imorgon.Då vet jag vad bråttom det är att bestämma sig för det ena eller det andra.

Blir det betäckning så var det ju detta med hingst också.Just nu funderar jag på Careme.......har sett några fina 1-åringar efter honom.

Inget är bestämt och jag får se vad de säger på seminstation imorgon.

Tack alla som PM:at och skickat lyckönskningar!

Jaha det blev lite brått.

Hon är på väg in i brunst.Bör semineras på lördag.

Då blir det mycket att tänka på idag.

hur har det gått?
Synd att det gick som det gick men ändå skönt att ni hittade "felet"

Hej,

Betäckt med Carême och nu hemma igen.Hon går på bete och ska kollas 30 juni.

Grattis till beslutet, hoppas det tar sig och blir en finfin avkomma efter allt slit ni gått igenom! :) Håller tummarna!!

Uppdatering:

Kollad på 18-dygn idag och hon är dräktig.Får se fram emot ett Carêmeföl till våren.

Som någon tidigare resonerade kring. Jag skulle nog ta ett blodprov i alla fall, är dessvärre välbekant med hästar som haft borrelia och illichia (bor längs drabbad del, smålands östkust). Vissa har klarat sig och andra inte. Dessa hästars symtom har inte liknat varandras alls. Någon har haft feber, mycket allmänpåverkade, andra har haft ledbesvär och återkommande därefter, andra inte. En del har fått balansrubbningar etc. Några har blivit bra efter beh andra omöjliga att rida - verkar kroppsömma eller något, inte alls med på noterna. Bra med ett blodprov för säkerhets skull kanske. Hoppas på en lösning.

Skönt att dom hittade problemet med henne!
Ett tips för framtiden: triangelmärk om du ska sälja henne som avelssto, då slipper du ev se henne på annons som tävlingshäst.. Finns tyvärr rätt gott om människor som inte är medvetna om hurpass allvarligt skadad hästen faktiskt är, och tycker att säljaren överdriver. Och det är ju möjligt att det går att rida den om ett par år, iaf ett tag tills den får ont igen.. Känns som det är relativt ofta man hör om folk som sålt sina skadade tävlingshästar för avel/promenad och sedan hittat dom på annons som tävlingshästar nån månad senare. Är hon triangelmärkt så kan ju ingen sälja henne som tävlingshäst :)
Tycker Careme låter som ett bra val, lycka till med hästuppfödandet!

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 738
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej Jah har en Fd travhäst som är kollad i tänderna de senaste 5 åren med 1 års mellanrum och de senaste 2,5 åren med 6 månaders...
Svar
11
· Visningar
1 156
Senast: Sesca
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 538
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra
  • Ormbett
Tillbaka