Tips på hur man går vidare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Xantat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 100
  • Visningar Visningar 10 234
Sv: Tips på hur man går vidare

Det som är konstigt är att detta inte är ett normalt beteende för denna häst. Den är snällast i världen och ingen har åkt av under de tre år den är riden. OCH att det försvann med Metacamet och sedan kom tillbaka.

Jag tror du är rätt på det. Hästen har ont vid ridning, men var och varför ? Följer tråden med intresse. Hoppas det löser sig. Flera bra uppslag i inläggen hittills. :)

Hur mycket pengar har du? Ett (sista?) alternativ kan vara att begära en scint men tydligen ser man inte allt med det heller (se länk om den "populära" SI-leden). http://hippocampus.slu.se/aktuellt/arkiv.cfm?PageAction=lasmer&arkiv=1&Aktuellt_id=77

De flesta FB är också väldigt restriktiva mot det då det är en dyr undersökning.

Nä, jag skulle nog börja med att byta vet. Och om den nuvarande vetten "försökt allt" har h*n säkert inget emot det utan kanske till och med kan ha en dialog med den nya.

Ja, men kunde ni ser ANDRA sidan:D

Tala med din vet om vad den anser. Kanske kan vara lämpligt att plåta ur andra vinklar också. Samt konsultera din plånbok antar jag:)

Kan ju vara så att det finns förändringar som inte är KS

Veterinären kunde se baksidan (alltså vänstersida) på de delar som inte skymdes av kotorna.Röntgen är helt u.a.

Jag har ju redan hostat upp 5000 kr för en ryggröntgen och är inte så sugen på att lägga 5000 kr till bara för att röntga andra sidan....

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är ju det min magkänsla (och unghästutbildarna) säger.Jag vill ju såklart veta vad som är fel,sen får jag fundera ut vad som ska göras.För min del så avlar jag gärna (om det inte är ärftligt) även om jag hellre hade sett att hon hunnit bli mer välmeriterad först.

Förstår fullt ut kostnadsfrågan.

Anledningen till förslaget är att det är inte helt ovanligt att en häst kan få en spricka i en ryggkota och då måste det plåtas från alla håll för att ses. Spricka kan ex uppstå av de helt enkelt har klantat sig och rullat på en sten elelr liknande.

Hur mycket pengar har du? Ett (sista?) alternativ kan vara att begära en scint men tydligen ser man inte allt med det heller (se länk om den "populära" SI-leden). http://hippocampus.slu.se/aktuellt/arkiv.cfm?PageAction=lasmer&arkiv=1&Aktuellt_id=77

De flesta FB är också väldigt restriktiva mot det då det är en dyr undersökning.

Nä, jag skulle nog börja med att byta vet. Och om den nuvarande vetten "försökt allt" har h*n säkert inget emot det utan kanske till och med kan ha en dialog med den nya.

Ja jag har läst på lite om scint.Men som du säger så är ju metoden t.o.m.lite ifrågasatt av de som håller på med den.(Tänkte på den där studien där de delade upp hästar med kända ryggproblem och jämförde med en kontrollgrupp utan kända problem.I kontrollgruppen hittade de sedan mer "fynd").

Veterinären är tillfrågad om scint,men tycker inte att det finns belägg för det....

Förstår fullt ut kostnadsfrågan.

Anledningen till förslaget är att det är inte helt ovanligt att en häst kan få en spricka i en ryggkota och då måste det plåtas från alla håll för att ses. Spricka kan ex uppstå av de helt enkelt har klantat sig och rullat på en sten elelr liknande.

Men det är väl troligt att det blir ett smärtområde kring sprickan. Det borde kunna märkts vid undersökning?

Sant. Men kan också bero på hur ev spricka är placerad, hur stor den är osv.

Ja det är ju lite det som är mitt dilemma.Hon ömmar inte alls när man känner igenom henne.Hon är fint och jämnt musklad över hela ryggen så jag kan förstå att veterinären inte tycker att det indikerar ryggproblem....

Detta med lösa benbitar är en intressant teori.

Är inte benen röntgade?
På vår 3-åring hittade vi av en händelse en lösbenbit. Hon var inte halt och reagerade inte på böjprov. Men veterinären sa att om den får sitta kvar så kommer kotan att blir förstörd när hästen börjar ridas. Det kan vara värt ett försök i alla fall.

En annan häst vi hade visade också problem. Inte så våldsamma som din men den hade kanske gjort det om man hade pressat vidare. Veterinärerna kliade sig i huvudet, man hittade inget fel men hästen gick inte att rida på volt. Rakt fram var ok. Efter mycket om och men kom en ET och såg felet ganska omgående - det ena frambenet var kortare än det andra! Det gjorde att hela kroppen var som ett S. Detta klarade hon av att balansera när det gick rakt fram eller vid longering/tömkörning men med en ryttare som började kräva rakriktning funkade det inte. Tyvärr var felet så pass stort att det inte gick att rätta till med skor och hon finns inte mer:cry:

ytterligare fundering.

Helt fel har ju inte veterinären som ordinerar vila. Tiden kan faktiskt läka en hel del:D
Men hur ställer du dig till att ge hästen en vila? Förusatt att den är smärtfri givetvis.

Ett inte allför tokigt alternativ är faktiskt att låta köra in hästen under viloperioden. Ryggen får vila från ryttare och ev skada läka ut, samtidigt som hästen "nyttjas" sas.
Många gånger är det ju ägaren som gråter blod om hästen måste ställas av.;)

Detta med lösa benbitar är en intressant teori.

Är inte benen röntgade?
På vår 3-åring hittade vi av en händelse en lösbenbit. Hon var inte halt och reagerade inte på böjprov. Men veterinären sa att om den får sitta kvar så kommer kotan att blir förstörd när hästen börjar ridas. Det kan vara värt ett försök i alla fall.

En annan häst vi hade visade också problem. Inte så våldsamma som din men den hade kanske gjort det om man hade pressat vidare. Veterinärerna kliade sig i huvudet, man hittade inget fel men hästen gick inte att rida på volt. Rakt fram var ok. Efter mycket om och men kom en ET och såg felet ganska omgående - det ena frambenet var kortare än det andra! Det gjorde att hela kroppen var som ett S. Detta klarade hon av att balansera när det gick rakt fram eller vid longering/tömkörning men med en ryttare som började kräva rakriktning funkade det inte. Tyvärr var felet så pass stort att det inte gick att rätta till med skor och hon finns inte mer:cry:

Uschamej vad tråkigt det lät...fast borde de inte sett det på exteriör bedömning alt. att veterinären borde sett om hon har olika långa ben eller min hovslagare?(jag ser inget konstigt vid en direkt anblick.

Ska man se sådant måste man veta vad man letar efter. har också fått en hingst utdömd för samma sak.

ytterligare fundering.

Helt fel har ju inte veterinären som ordinerar vila. Tiden kan faktiskt läka en hel del:D
Men hur ställer du dig till att ge hästen en vila? Förusatt att den är smärtfri givetvis.

Ett inte allför tokigt alternativ är faktiskt att låta köra in hästen under viloperioden. Ryggen får vila från ryttare och ev skada läka ut, samtidigt som hästen "nyttjas" sas.
Många gånger är det ju ägaren som gråter blod om hästen måste ställas av.;)

Nej så är det ju förståss.Vila kan lösa många problem,det tråkiga (när det är en såpass stor reaktion) är ju om det bara skjuter problemet framåt eller att jag alltid ska ha detta i bakhuvudet om man senare tränar och får någon slags "reaktion" what so ever.....

Jag har egen gård,så hästen kan skrutta runt och vara haghäst utan att jag gråter för att den "bara står".Jag har andra hästar att rida och det kostar inte särskilt mycket att ha hästen ståendes hemma.MEN jag vill gärna veta vad det är för fel.Tanken har hela tiden varit att den ska meriteras för att sedan få föl alternativt säljas till någon duktig person för att sedan få köpa tillbaka den efter "karriär".

OK.

Då får jag gå ut och mäta ikväll....

Självklart vill du veta orsaken.

Men OM, jag skriver OM det nu sitter i skallen på hästen (kanske kände sig drogad av metacamen och inte "kunde" protestera (om det nu är det den gör)
så kan ju vila få saker och ting att sjunka in. Du kan ju ev mulla runt lite utan större krav på den i din egen hemmamiljö under vilan.

Mm fast det är ju det som är så konstigt.Varför bara protestera vid ridning?Det har bara eskalerat och blivit värre,nu hinner man knappt upp innan det börjar.Hon reser sig rakt upp,högre och högre.Visar ögonvitor.

När man tömkör kan man pressa henne så att hon är alldeles svettig/löddrig mellan bakbenen och hon protesterar inte det minsta.Om det bara är dumheter så borde de komma vid all form av ansträngning/att det tar emot (tycker jag).

Eller så har hon kommit på ett smart sätt att bli av med arbete, men inte vidareutvecklat metoden.

Ja, jösses, vilket huvudbry dessa hästar kan ge oss stackars tvåbeningar.

Ja det var just det....

På inrådan av veterinär så har vi innan metacam kuren "gått på henne" så att hon inte ska slippa undan (OBS!detta har gjorts av en professionell unghästutbildare inte av mig!).Det har inte inneburit prygel utan mer uttröttningsmetoder om att man inte slipper undan.Detta har inte fallit väl ut....Och det som avgjorde var att den blev helt bra på smärtstillande och att det sedan kom tillbaka.

De ville på så sätt se om det var en "vrång häst" vilket jag intygar att det inte är men jag inser att eftersom jag är en glad amatör så det kan vara svårt att lyssna på oss ibland....(kanske med all rätt?).

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 738
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej Jah har en Fd travhäst som är kollad i tänderna de senaste 5 åren med 1 års mellanrum och de senaste 2,5 åren med 6 månaders...
Svar
11
· Visningar
1 156
Senast: Sesca
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 541
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka