Tips på hur man gör för att slippa hacka isen i vattentunnorna i vinter...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare stallharqvie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 238
S

stallharqvie

Trots att det bara vart snö i cirka 1 vecka hos oss på Gotland, så är jag redan trött på att vattnet i tunnorna fryser och undrar om några har tips på att det inte gör de:) Kan tyvärr inte ha thermobar i år då vi ej hunnit med att gräva ner någon elkabel:( tacksam för många tips:)

Sv: Tips på hur man gör för att slippa hacka isen i vattentunnorna i vinter...

lägg en skummboll i karet har jag hört att man kan göra.
Vi har turen med en rinnande bäck genom hagen här :)

Har hört tipset att lägga i flaskor med varmt vatten. Inget jag provat men du kanske kan prova? det är ju en liten annan variant av Wippos tips.

tack låter supersmart skal testa med petflaskor imorgon:)men en skumboll drar den inte åt sig vattnet och stelnar? kanske jag tänker fel?

Jag tror det funkar med en vanlig boll, typ fotboll, osxå.
Huvudsaken är att den ska hålla vattnet i rörelse så det inte fryser.

Jag har testat att lägga i boll men tycker inte det hjälper, vattnet fryser ändå.

Du kan oxå göra en isolering till karet/tunnan.
Det stod i Thermobar tråden hur någon hade gjort, visserligen med värmekabel men man kan ju ta bort den och bara bygga runt med frigolit/isolering.

Går hästarna ute dygnet runt eller är de inne nattetid ?
r det i stallet eller ute vattnet fryser ?

dem går inne nattetid o det är vattnet ute som fryser, är det nån som vet hur de funkar med melass?

ja det har du ju klart rätt i! Men oftast brukar det vara någon form av gummihöllje över skummbollen, men gummi kan oxå stelna vid kyla..

Läste någon som hade i någon msk olja (rasp, linfrö) som gjorde att ytan på vattnet inte kunde frysa samt att hästarna fick i sig nyttigt på köpet.
Som sagt inget jag själv har testat men kanske någon här på forumet..?

Bygg en låda i trä, klä in golvet och väggarna med nån form av isolering och så ner med hinken i lådan. Fyll hörnen med lite extra isolering när hinken väl är där.
Bäst är om lådan kan få någon form av ben så inte golvplattan kommer i direktkontakt med snön.

Det fungerade här så länge det inte blev för kallt.

är det nån som vet hur de funkar med melass?

Det jag hört är att det INTE rekommenderas. Det det gör är sänker vattnets frystemperatur. Och alla sådana sätt gör att hästarna dricker/kan dricka vatten som håller under noll grader, och det ska undvikas.

Dvs man ska försöka hålla vattnets temperatur över noll, inte sänka fryspunkten under noll.

Om det är sant eller ej vet jag inte, men det låter logiskt att det smartaste inte är att göra 'isen flytande så de kan dricka den'. Även om hästar är utmärkt väl rustade för att dricka nollgradigt vatten, och säkert kan dricka vatten som är minus X grader men i flytande form, så dricker ju nästan alla hästar bättre om vattnet är varmare än noll grader. Så att sänka vattentempen känns bakvänt.

dem går inne nattetid o det är vattnet ute som fryser, är det nån som vet hur de funkar med melass?

Försök att få vatten tunnan fårn bakcen, tex ställ den på en pall eller liknande.
Lägg en frigolitskiva över på natten, det kan hjälpa.

Eller så ser du till att de dricker upp vattnet de får under dagen så de inte finns något vatten kvar på natten att frysa alternativt tömmer tunnan över natten och fyller på morgonen igen.
de får väl vatten i stallet nattetid så de behöver kanske inte så jättemycket ute under dagen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 385
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 621
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka