Tips på jobb hemifrån

Helly

Trådstartare
Vad har ni för tips på jobb/yrken där man kan jobba hemifrån? Med eller utan utbildning.
 
Utan utbildning tänker jag ffa jobb som säljare, kundtjänst, support osv men alla jobb som man gör via en dator går ju i praktiken att göra hemifrån så det beror nog mer på vad arbetsgivaren har för upplägg. Hos oss finns det en hel del administrativa jobb som går att göra hemifrån och har gjorts hemifrån under pandemin men där AG nu tvingat tillbaka folk till kontoret för att man inte vill att de sitter hemma.
 
Här är det också back-to-office som gäller som huvudregel. De där idéerna om att kunna minska lokaler hos vissa stora företag och köra hemifrån verkar lite bortblåsta.

(Det är fortfarande tillåtet och möjligt att arbeta delvis hemifrån, men det finns riktlinjer för andelen.)

Det finns många ingenjörsjobb som programmerare där man kan jobba mycket hemifrån. Än så länge tror jag det är lättare att söka ett vanligt jobb på plats och sedan gå över till att arbeta delvis hemifrån än att söka jobb direkt på distans. Det är lite för nytt fortfarande kanske.

Eller menar du 100% hemifrån, aldrig på plats?
 
Många jobb verkar ha just att man jobbar delvis hemifrån. De i min bekantskapskrets som har möjlighet att jobba hemifrån till 100% är programmerare, men det är absolut inte så att det gäller samtliga programmeringsjobb. Sedan har jag sett annonser för telefonförsäljare där det går att jobba heltid på distans och ett fåtal administrativa jobb.

Jag håller på och söker jobb nu och har upptäckt att det ofta framkommer först på intervjun att man kommer kunna jobba hemifrån när man kommit in i det hela ordentligt. Jag gissar att det beror på någon fördom om att personer som "måste" jobba hemifrån är lata och att de inte vill anställa sådana. Det verkar iaf som att många jag pratat med inte haft förståelse för att jag är väldigt känslig för hur omgivningen är och pga det blir mycket(!) effektivare hemma jämfört med på stökigt kontor.

Nu har jag dock ett jobb på g där chefen på eget initiativ sa till mig att det gick bra att jobba varifrån som helst, men att de uppskattar om jag kommer in på fysiskt möte på kontoret ett fåtal gånger per månad. Det är just ett administrativt jobb. Jag har viss utbildning + erfarenhet, men inget specialinriktat och inte erfarenhet av den specifika typen av administration som nu är aktuell.
 
Tror som andra att det beror mycket på hur bolaget är uppbyggt mer än vad man jobbar som. Jag är ekonom och har jobbat 100% hemma i 6 år nu. Men det beror på att det är så vi har det i det bolaget jag jobbar, alla jobbar hemifrån. Mina kollegor är säljare, logistik- och inköpsansvarig och konstruktörer.
 
Jag jobbar på statlig myndighet och har insikt i flera andra myndigheter. Generellt är inställningen, nu efter pandemin, att det ska vara möjligt är jobba delar av sin tid hemifrån. Beror givetvis på tjänst och i viss mån på vilken myndighet men på myndighet jobbat folk med en mängd olika bakgrunder, även om jag skulle säga att utbildning nästan är nödvändigt.
 
Jag jobbar som programmerare hemifrån inom ett specifikt område! (naturvetenskap) men det tar väldigt många år av erfarenhet.

Däremot kan du ju träna upp dig själv till att bli fantastisk inom området, de största språken just nu är ju fritt tillgängliga med en oerhört stor online community. Att få tag på jobb som är lite större och längre kontrakt är lite svårare, är man väl är inne och har bevisat sig själv och börjar känna folk rullar det nog på.

(jag har sagt nej till heltidsanställning ett flertal gånger på det företag som ger mig deltids kontrakt av ett flertal anledningar som inte har med själva jobbet att göra).
 
Jag jobbar på statlig myndighet, och mina kollegor jobbar hemifrån på cirka 50 procent. Jag jobbar endast på kontoret då min man är föräldraledig. Just mitt jobb kräver akademisk utbildning.
 
Syrran jobbar med bokslut. Arbetsgivaren hon har kräver att dom anställda ska vara på plats minst 2dagar i veckan. Varierar ju med Arbetsgivare här.
Kan även tänka mig att jobba med lön ger möjlighet att jobba hemifrån.
 
Vad har ni för tips på jobb/yrken där man kan jobba hemifrån? Med eller utan utbildning.
Känner flera som jobbar hemifrån.
Två jobbar som försäkringsombud och säljer försäkringar
En jobbar som revisor hemifrån
En jobbar som online-veterinär
Flera som jobbar som telefonister hos en större koncern
En schemaläggare
Många inom IT…

Finns rätt många yrken ändå som går att utföra hemifrån i dagens samhälle.
 
Jag känner flera inom diverse administrationsyrken som jobbar hemifrån på heltid eller nästan heltid förutom de som jobbar inom IT. Löneadministratörer, HR-generalister osv.
 
Många av mina vänner som jobbar med video- och filmredigering, ljudläggning och ljudbearbetning, jobbar hemma. Förvisso i anpassade och ändamålsenliga dedikerade arbetsrum men hemma.
 
Jag jobbar som dataspelsproducent och jobbar i princip bara hemifrån nu efter pandemin, vi får själva välja 99% av tiden. Vi har ett par obligatoriska dagar per kvartal som är en kick off där alla ska vara på plats för att samla hela teamet och då kommer även de som är baserade i andra länder.
 
Vad har ni för tips på jobb/yrken där man kan jobba hemifrån? Med eller utan utbildning.
Min fru har börjat data- och systemutvecklarprogrammet för att hon vill jobba inom en bransch med friare arbetstider och möjlighet att kunna jobba hemifrån i större utsträckning. Hon verkar dessutom ha fallenhet för programmering så det passar henne utmärkt.
Finns ju kortare YH-utbildningar också inom just programmering, men det är inte lika brett.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 749
Senast: sjoberga
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: WildWilma
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 559
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp