Tips på kamera!

Io

Trådstartare
Min kamera har sedan länge gått i pension men då jag tidigare inte har fått tummen ur så har det inte blivit någon ny. Nu är jag trött på att jag aldrig har några nya bilder på diverse olika saker, framför allt på mina djur. Så nu ska här inhandlas en ny kamera!

Då till frågan. Hur hittar jag rätt i denna djungel?! Jag kan inte ett smack om kameror eller fotografering.

Det jag vill ha:
-Enkel att förstå sig på och använda.
-Jag vill kunna förstora upp bilder till ungefär 50x70 cm.
-Ha bra optisk zoom.
-Kunna filma bra.
-Jag vill att korten tas när jag trycker och inte en liten stund efteråt.

Sen är det givetvis välkommet med en massa roliga och pratiska finesser :laugh:

Senast ändrad:
Sv: Tips på kamera!

Om det är en kompaktkamera du söker så har jag bara bra erfarenheter från Canon IXUS-kamerorna. Sista modellen jag använde var iofs 70 tror jag, men den vart riktigt bra och prisvärd på sin tid, tycker jag. De nyare modellerna har säkert bättrats på en hel del! Nästa kompakt blir med största sannolikhet en IXUS för min del.

Ja, jag antar att det är en kompaktkamera jag är ute efter. De där andra avancerade grejerna känner jag att jag inte riktigt har något att göra med.
Jag vill ha en kamera med så mycket finesser som gör det så lätt som möjligt för en dålig fotograf att ta bilder.

Ska kika på Canon IXUS.

Jag har en vattentät och stötsäker olympos my, jätteliten smidig kamera som är förvånansvärt kapabel att ta bra bilder. Ljuskänslig. Man kan med vissa inställningar ta bilder där det är väldigt mörkt utan att använda blixt.

Jag tycker den är den perfekta kameran för djurfolk. Finns ju många tillfällen där en kamera i stallet tex kan tappas i betonggolvet- och min Olympos my klarar detta från ca 1 meters höjd!

:D

My love, my love!!!!

Men nu några år senare finns det många flera mer avancerade versioner tex denna:

MjuTough-8010_PlatinumSilver__front_M.jpg

Vad bra att jag hittade denna tråd.
Letar också ny kamera
Och vet inte ett skvatt värken om kameror eller fotografering
och har dessutom inte intresse för att lära mig en massa
Behöver en kamera som är enkel och okomplicerad
så jag kan få hyfsade kort utan en massa krångliga inställningar.

Inget krångel heller med att föra över till datorn
Behöver inte någon som går att filma med.
Fotografera mest hästar/hundar och natur.
Max pris ca 2,500:- (kan sträcka mig lite)
Gärna lite robust av sig, vist kommer jag vara rädd om den
Men kan ju vara bra om den inte är superömtålig

En kompis till mig tycker jag ska köpa Canon Ixus 130
Men vill gärna höra vad ni tycker också om den?
Kung Tulles tips om Olympos my, lät helt klart intressant

Fler förslag?
Io vad köpte du?

Ingen som har något att säga:confused:
Har alla system kameror ingen som har/vet något om en "vanlig":cry:

Jag tipsar än en gång om IXUS-kamerorna. Senaste jag provade var 60an och den står sig i bildkvalitet och så fortfarande tycker jag, så de nyare kanske är ännu bättre. Googla recensioner! :)

Jag tipsar än en gång om IXUS-kamerorna. Senaste jag provade var 60an och den står sig i bildkvalitet och så fortfarande tycker jag, så de nyare kanske är ännu bättre. Googla recensioner! :)

Tack för svaret, det är ju det min kompis också rek.
Så då för det väl bli en sådan, har ännu inte hittat något negativt om den.

Vad är det förresten för skilnad på en system kamera?
Är de bättre?
Krångligare?
Kan även en total nybörjare ha en sådan?

Har funderingar på en nikon coolpix s3000 till dottern, mest för att den finns i passande kulör :)
Nåja, vill man gå upp lite i klass så finns det massor.
Här är canon riktigt duktiga på att få bra små kameror, men även nikon har kommit med bra varianter.
Mitt standardtips:
Gå till lite olika butiker, känn o klämm, skriv upp de du är intresserade av och sök på nätet efter provbilder.
ett annat är att ställa frågan till Janne:
http://arleklint.wordpress.com/author/arleklint/
han kan det mesta som är värt att veta om nikons kameror och han har testat dem alla, i alla fall de senaste två åren.
sedan kan du kolla in på www.fotosidan.se, och se, det är lite mer rätt forum, även om de där säkert har mer systemare.

canon g12 och nikon p7000 är två bra, lite mer avancerade... som är värda att kika på

om du kikar in på siten www.cyberphoto.se och väljer kompaktkamera, fyller i vad du vill ha, så får du upp en del exempel.

Vad är det förresten för skilnad på en system kamera?
Är de bättre?
Krångligare?
Kan även en total nybörjare ha en sådan?

Systemkameran är bättre än kompaktkameran på så sätt att du kan byta objektiv och därför få de bästa förutsättningarna för att ta bra bilder i olika miljöer.
De flesta kompaktkameror är gjorda för att "peka och klicka", dvs de har ett schysst autoprogram som oftast tar schyssta bilder, så du behöver bara rikta kameran och ta din bild. Med en systemkamera kan du i större utsträckning ställa in hur kameran ska ta bilden i form av bländare och slutartid, även ISO till viss del. Det kräver ju lite mer kunskaper men är egentligen inte särskilt svårt att lära sig.
Visst kan en total nybörjare ha en systemkamera! Tänk på att om du inte har något stort fotointresse så är det lätt att kameran blir liggande mest för att de är större och lite drygare att ta med sig än en kompaktkamera som får plats i fickan.

Jag har bara en systemkamera och har saknat att ha en kompaktkamera många gånger just för att de är så himla smidiga och lätta att ta med sig.

Tack för förklaringen!
Blir en kompakt, ska ha den med på en resa och då ska det så klart vara en lätt/enkel att stoppa i fickan:D

Har precis köpt mig en Samsung WB600. 12 mpxl, 15 ggr optisk zoom, 24 mm vidvinkel. Har den iofs som komplement till min systemkamera (man måste ju ha en fickkamera :D) men jag är fullkomligt övertygad om att denna kameran kommer bli välanvänd. Klara fina bilder, enkla menyer och många valmöjligheter om man så önskar. Stort plus för mig är den rejäla zoomen, jag vill komma nära.
Du kan läsa mer om den på cyberphoto.se.
Köpte min på Siba för 1595:-

Börjar bli hög tid att köpa och är fortfarande villrådig...
De jag funderar på är Cannon ixus 130 resp 300HS fast vet inte vad det är för skilnad på dom:o
Fujefilms F80 ska vist vara bra när man fotar djur (enligt reklam)
och den Kung Tulle rek, låter jättebra Olympus My
Det viktigaste är att den är lättanvänd, är absolut inget proffs på att fotografera, men vill kunna ta bra bilder utan en massa inställningar/krångel.
Den jag har är väldigt krånglig att få in bilderna i daton, kan ta upp till 4-7 försök ibland….
Och det är största orsaken till att jag ska köpa en ny
En enkel/bra nybörjar kamera alltså, till en som är glad för att ta mycket foto men inte så intresserad av tekniska finnelser.

Alla råd/hjälp mottages med största tacksamhet:bow:

En dum fråga till vad innebär
PowerShot ser att Cannon har något sådant, fördel eller nackdel och vad sjuton är det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka