Tips på kreativa yrken?

Jag jobbade också inom industri och tjänade mellan 33-40 innan skatt beroende på skiftgång, övertid osv. Men skulle absolut inte kalla det jobbet jag hade för kreativt. :p

Jag är på en väldigt stor industri, det finns linor där man jobbar med takttider och mycket samma sak.
Där jag är har vi inga takttider, jag river truckar som ska skickas på lastbil eller i container. Bygger bäddar av pallar, skruvar isär, tar bort gafflar, lägger ner stativ eller hela trucken med hjälp av travers.
Det är utmanande och häftigt 😁
Mina tider är 06.30 - 14,30 måndag till torsdag, 06.30 - 16.00 fredag.
Andra veckan 14.30 - 24.00 måndag till torsdag.
Natt vill jag inte jobba 😅
Lönen för mars blev ca 38 k, jobbade extra en lördag 😊
+ @Tonto

Kanske får bli att skola om sig, om inte annat för att ha möjlighet att spara pengar medan jag funderar på vad jag vill satsa på för resten av livet :p

Alla avråder mig från arbeten med kvälls-/nattjobb, men jag tycker verkligen inte dagjobb och kontorstider är någon höjdare!

Kan absolut tänka mig jobba skift.
Det är säkert olika beroende på vart i landet man bor. Jag bor i norra Stockholms län och här är det brist på bra hovslagare. Det finns många redan, men det finns betydligt fler hästar än vi mäktar med.

Det sliter lite på kroppen, det gör det. Men personligen mådde jag betydligt sämre i ryggen av stalljobbet och kontorsjobbet. 😊 Hållit på med hovslageri i 7 år nu och jag hoppas jag kan hålla på många decennier innan jag byter yrke! 😃

Bys har bra info om yrket och du borde kunna hitta relevant info på shf's hemsida också. 😊
Intressant att du tycker stall-/kontorsjobb är mer slitsamt för kroppen. Min kropp tar en del stryk av båda delar också, svårt däremot att veta om kroppen klarar hovslagareyrket. Jag ska hur som kolla upp det närmre. Tack för tips :)
Oj, nu skrev jag nog tokigt så det blev ett missförstånd. Jag är behandlingspedagog och jobbar ständig natt, dvs bara på natten.

Jag ville mer förklara att många yrken kanske låter dåligt betalt, men när ob etc tillkommer är det ändå rätt så bra löner.

Jag vill ibland byta jobb, men jag hittar inget med bättre villkor till samma lön, så jag blir kvar. Jag jobbar dessutom statligt, så jag har en trygg anställning och bra pension.
Jag som läste slarvigt!

Ska kika på bagare och fråga runt lite, tack för tips!

Jag jobbar förövrigt också statligt och har bra förmåner liksom du, det är trist att lönen är så kass och möjlighet till lönehöjning ännu sämre. Jag gillar myndigheten och hade gärna stannat kvar som så, men jag vill samtidigt ha råd att leva ;)
Är du intresserad av kor kan husdjurs tekniker vara något. Annars kan jag sl ett slag för utbildning till agronom eller lantmästare. Lätt att få jobb, bred utbildning (man jobbar sällan med samma sak när man slutar sin karriär från det man började den) och helt ok lön. Jag är agronom och har förvisso mest kontorsjobb, men ett synnerligen kreativt sådant. Mina kursare jobbar med allt från handläggning på myndighet eller forsning till att jobba ute på gård nära djuren. En kursare bytte till trädgård och har egen grönsaksodling numera 🙂
Ska kolla upp vad som krävs för utbildningarna! Tack :)
Bli polis! Kreativt varierat jobb med nästan oändliga utvecklingsmöjligheter. Hyfsat kort utbildning där du i alla fall idag är garanterad jobb efteråt. Det finns fler jobb än poliser idag.
Tack för tips, men jag gissar att det är lika täta ”kundkontakter” där :)
 
+ @Tonto

Kanske får bli att skola om sig, om inte annat för att ha möjlighet att spara pengar medan jag funderar på vad jag vill satsa på för resten av livet :p

Alla avråder mig från arbeten med kvälls-/nattjobb, men jag tycker verkligen inte dagjobb och kontorstider är någon höjdare!

Kan absolut tänka mig jobba skift.

Intressant att du tycker stall-/kontorsjobb är mer slitsamt för kroppen. Min kropp tar en del stryk av båda delar också, svårt däremot att veta om kroppen klarar hovslagareyrket. Jag ska hur som kolla upp det närmre. Tack för tips :)

Jag som läste slarvigt!

Ska kika på bagare och fråga runt lite, tack för tips!

Jag jobbar förövrigt också statligt och har bra förmåner liksom du, det är trist att lönen är så kass och möjlighet till lönehöjning ännu sämre. Jag gillar myndigheten och hade gärna stannat kvar som så, men jag vill samtidigt ha råd att leva ;)

Ska kolla upp vad som krävs för utbildningarna! Tack :)

Tack för tips, men jag gissar att det är lika täta ”kundkontakter” där :)

Det är ju väldigt individuellt vilka tider som passar 😊
Jag skulle inte vilja få ständig dag och kontorstider 07 - 16 eller ännu värre 08 - 17 😭😭😭
Döden, döden, döden!
 
Jag jobbar förövrigt också statligt och har bra förmåner liksom du, det är trist att lönen är så kass och möjlighet till lönehöjning ännu sämre. Jag gillar myndigheten och hade gärna stannat kvar som så, men jag vill samtidigt ha råd att leva ;)
Tyvärr är det ju så att bästa sättet att få löneförhöjning är att byta jobb.

Men måste du plugga då? Kan du inte jobba med något annat med den erfarenheten du har?
 
Tyvärr är det ju så att bästa sättet att få löneförhöjning är att byta jobb.

Men måste du plugga då? Kan du inte jobba med något annat med den erfarenheten du har?
Nej, kanske inte, men jag är inställd på att behöva utbilda mig till något. Känns som att det kan vara lättare att få jobb långsiktigt. Jag vet inte vad jag skulle kunna jobba som med mina erfarenheter annars, som inte är inom reception då.
 
Nej, kanske inte, men jag är inställd på att behöva utbilda mig till något. Känns som att det kan vara lättare att få jobb långsiktigt. Jag vet inte vad jag skulle kunna jobba som med mina erfarenheter annars, som inte är inom reception då.
Jag tänker att eftersom du jobbar statligt har du ju rätt till att ta tjänstledigt så länge du jobbar inom staten.

Går ju att testa på lite annat då utan att ”riskera” din fasta anställning.
 
Gjorde så istället att jag delade den summan med 160 (40 timmar i veckan fyra veckor) och då landade min lön på 174,5.
Månadslön beräknas på 167h då snittet på antal arbetade dagar (8h) per månad är knappt 21st.
Övertiden borde vara specad med antal timmar x timlön iom övertid mig veterligen alltid utgår från timlönen, i någon form. Du vet, antar jag, hur många övertidstimmar du rapporterar in så även om pengarna ser ut som klump borde det gå att räkna baklänges.
 
Jag tänker att eftersom du jobbar statligt har du ju rätt till att ta tjänstledigt så länge du jobbar inom staten.

Går ju att testa på lite annat då utan att ”riskera” din fasta anställning.
Ah! Den detaljen hade jag glömt bort, dock tror jag att det blir svårt att få igenom tjänsteledighet så länge det är kaos på mitt jobb, men det går att kolla upp möjligheterna i alla fall. Tack för tips!
 
Har du funderat på arbetsterapeut? Visserligen patientkontakt, men en åt gången. Du kan jobba i primärvården eller på sjukhus. Problemlösning och kreativit då det gäller att hitta rätt lösning för den patienten och ibland tillverka ortoser eller andra hjälpmedel för att någons vardag ska fungera.
 
Arbetsmiljöinspektör tycker jag låter intressant och de tar in människor med olika bakgrund. Visst har man då kontakt med människor men samtidigt frihet att lägga upp veckan som man själv vill. När jag kikade på det så var det 1 fast dag på kontoret per vecka, resten av tiden var det besök och arbete hemifrån om man önskade.
 
Vad tror du om arborist, trädgårdsarbete, skogsarbete av olika slag? Om du ska vara med kreativ och få planera större projekt själv är utbildningen lite längre, men annars går det ju att vara kreativ även med små projekt. Har inte superkoll på lönen men mina vänner som jobbar inom detta verkar nöjda och relativt rika (råd med hus, djur, barn etc utan problem).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 770
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp