Tips på "leksakskamera" till julklapp

Lily_Sthlm

Trådstartare
Tänkte köpa en "leksakskamera" till min pojkvän i julklapp, han fotar mkt och det är bara som en kul grej. Han får en "riktig" julklapp också så det ska vara en kul kamera men ändå en fungerande.

Men jag har ingen koll på vad jag ska köpa och det börjar ju bli hög tid att beställa :crazy:

Har tittat på en Blackbird 'blackbird, fly', är den nåt att ha? Den i orange är ju hur snygg som helst :D Tycker den är lite dyr kanske med tanke på betygen den fått, går på över 100 dollar.
Sen finns ju tex Holga och Diana också.

Sen råkade jag börja titta på gamla begagnade kameror på ebay men det är ju en riktig djungel. Har tittat på tex Argus 35mm och Voigtlander Vito B.
Det kanske är roligare med en gammal "riktig" kamera än en ny i plast, även som plojkamera?

Förvirrningen är total så lite hjälp tack :D

Sv: Tips på "leksakskamera" till julklapp

Varför inte köpa en engångskamera? Dom är inte så dyra
och korten blir relativt skapliga.:idea:

Jo det är ju en bra idé :)
Men jag tror att det man vill åt med tex en Holga är just att bilderna blir "fel" eller vad man ska säga. Det blir konstiga skuggor, förvrängningar, vinjetteringar osv vilket gör bilderna lite konstnärliga typ..

Får surfa runt lite och se vad det blir :D

Det finns en Lubitel på Tradera just nu - rekommenderas varmt! Jag har två stycken och de är superroliga! :D Är avsedd för 120-film men med lite pyssel funkar det att använda vanlig film...

Du kan nog få en begagnad Yashica Mat-124 G för mindre än vad den där Blackbird fly kostar, och skulle gissa att kvaliten på den gamla är bättre. 120/220-film visserligen, men so what. TLR är något jag personligen gillar. Man ser bilden på ett helt annat sätt med en sådan.

En gammal Voigtländer vore ju verkligen inte fel. Men hellre då en av deras rangefinders; lite mer flexibilitet i användningen.

Eller en gammal pentax om det är mer SLR som önskas. Fast många av de kostar en slant fortfarande. Men en gammal Zenit är ungefär lika bra och borde gå att få riktigt billigt.

Alla de är "riktiga" kameror som håller i åratal.

Oj vad många bra tips, tack allihopa! :)

Tror det lutar åt en Voigtländer Superb, jag vet att han vill ha en tlr så jag tror det blir bra.
Får se om jag lyckas vinna nån auktion på ebay :)
Känns roligare också att lägga lite mer pengar på en gammal fin kamera än på en halvdyr plastkamera.

Sen hittade jag en Voigtländer Bessamatic med ett helt galet objektiv (Voigtländer Zoomar 36-82/2.8) med väska å allt. Tycker den var ursnygg :D Gissar att priset kommer rusa iväg på den iofs.

Lensbaby composer gav ju urläckra bilder, nåt som jag själv får önska mig tror jag :D

Senast ändrad:

Jaha tänkte bara snabbt uppdatera med vad det blev för köp för den som är intresserad :)

Läst om olika tlr-kameror hela dagen känns det som och tillslut slog jag till på en Mamiya C220. Verkar vara en trevlig kamera efter allt jag läst, minus för att den är rätt stor kanske.. men det verkar ta fina bilder och så är den snygg :p
Jag hoppas det var ett bra val men det märker jag väl på julafton ;)

Bra val! Vilket objektiv är det på det exemplaret?

Snart blir det väl att gå upp till de ordentliga storlekarna: storformat ;)

Det följer med ett SEKOR 2.8/80mm, hoppas på att det blir bra.

Måste ju förresten köpa till några rullar film också, svartvit tror jag det får bli så får han köpa det han vill ha sen.

Nu är jag ju jättesugen på att testa kameran själv, kanske kan smygprova innan jul :p:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka