Tips på ljudböcker (gärna engelska)

Migo

Trådstartare
Jag ska köra till norska västlandet på onsdag och vara borta en månad på jobb. Först är det 11 ½ timmes bilresa, och sen en månad av ganska ensamt och periodvis långsamt arbete (ska sköta lamning på en fårgård). Slutligen nästan 12 timmar körning hem igen.

Kort sagt: jag behöver ha med mig massor av ljudböcker! Då internet är dyrt utomlands tänkte jag bulla upp ordentligt i förväg, har köpt rejält med lagringsutrymme till mobilen.

Litteraturmässigt är jag ett stort fan av tex T. Pratchett och D. Adams, gillar politisk satir, intelligenta deckare och välskriven sci-fi/fantasy med fokus på karaktärsutveckling. Har svårt att hitta nya böcker och väljer lika ofta efter uppläsare som efter författare... Tycker om tex. Stephen Fry och David Tennants uppläsningar. INTE amerikanska uppläsare!

Snälla buke, säg att ni har massor av tips!
 
Är medlem på Audible men tycker det är hutlöst dyrt att "bulka" böcker där. Hur kan en digital kopia kosta 3 ggr så mycket som en pocketbok?
 
Är medlem på Audible men tycker det är hutlöst dyrt att "bulka" böcker där. Hur kan en digital kopia kosta 3 ggr så mycket som en pocketbok?
Audible har man inte för köpa böker löst utan man premurerar. då kostar dem 50-80kr styck. Smidigt system och direkt leverans =) Inte mycket att klaga på när det dels är en författare, dels uppläsare, dels allt folk omkring som skall tjäna på det=)


On Topic: Wheel of Time << mega serie äntligen avsultad bara lyssna igenom! =), Sen gillar jag kevin hearnes iron druid serie. Ej avslutad. Maze runner serien, eller lynn flewellings serie om en tjuv! =) alla finns tillgängliga på audible om så önskas =)
 
Audible har man inte för köpa böker löst utan man premurerar. då kostar dem 50-80kr styck. Smidigt system och direkt leverans =) Inte mycket att klaga på när det dels är en författare, dels uppläsare, dels allt folk omkring som skall tjäna på det=)


On Topic: Wheel of Time << mega serie äntligen avsultad bara lyssna igenom! =), Sen gillar jag kevin hearnes iron druid serie. Ej avslutad. Maze runner serien, eller lynn flewellings serie om en tjuv! =) alla finns tillgängliga på audible om så önskas =)

Njae, månadsavgiften som ger en bok kostar ju 150 kr ca. Ska man ha flera böcker blir det ju lite billigare, men fortfarande dyrare än en pocket. En bok läser jag ut på två dagar, så tre böcker i månaden är inte värt alls för mig.
 
Njae, de böcker jag är intresserad av kostar nästan 200:- för medlemmar. Plus att man då har månadsavgiften. En bok läser jag ut på två dagar, så tre böcker i månaden är inte värt alls för mig.
Glömde att dom dollarn har blivit starkare/kronan svagare. Men ja någonstans runt 100 lappen per bok. Sen skall vi inte kommentera vad ljudböker kostar i svenska bokhandlen. HUUUGHA! =)

Men vad har du för alternativ när det gäller utbud och kvalitet och pris om vi tittar på lagliga alternativ?

För inte glömma om faktiskt appstöd / spela på datorn stöd.
 
Senast ändrad:
Glömde att dom dollarn har blivit starkare/kronan svagare. Men ja någonstans runt 100 lappen per bok. Sen skall vi inte kommentera vad ljudböker kostar i svenska bokhandlen. HUUUGHA! =)

Men vad har du för alternativ när det gäller utbud och kvalitet och pris om vi tittar på lagliga alternativ?

För inte glömma om faktiskt appstöd / spela på datorn stöd.

Jag har en Samsung Galaxy S4+ och ca 100 gb utrymme totalt. Kommer ha tillgång till wifi periodvis även i Norge, men vill inte behöva streama.

Vill absolut inte betala mer än några tior per bok, så Storytel är ett bra alternativ. De har ju dessutom två gratisveckor som provperiod.
 
Glömde att dom dollarn har blivit starkare/kronan svagare. Men ja någonstans runt 100 lappen per bok. Sen skall vi inte kommentera vad ljudböker kostar i svenska bokhandlen. HUUUGHA! =)

Men vad har du för alternativ när det gäller utbud och kvalitet och pris om vi tittar på lagliga alternativ?

För inte glömma om faktiskt appstöd / spela på datorn stöd.

Adlibris har nedladdningsbara böcker för 60:-. Dock inte något jag vill läsa...
 
Storytel är mitt tips också. Du kan ha fem böcker offline, och det kanske går att planera in något stopp med wifi så du kan ladda hem fem nya med jämna mellanrum?
 
The first law - serien av Joe Abercrombie. Skön och nyskapande fantasy med helt Underbar narrator (trots att han är amerikan)! Det kan helt enkelt inte bli fel där. Mörk, lite satir, lite grafiskt våld och levande karaktärer. Kvinnorna är inte stereotyper.
 
Storytel är nu fixat, det verkar ju alldeles underbart! Stort tack för tipset Sel, den låter riktigt spännande så ska se om jag hittar den.
 
Snälla buke, säg att ni har massor av tips!
vilken typ av böcker gillar du?
Böcker som jag har uppskattat från Storytel:
Sagan om isfolket (det finns 36 delar inlästa, del 37-41 kommer i april)
Andra historiska romaner, författade av bla Elisabet Nemert, Catharina Ingelman Sundberg, och Frida Skybäck, serien Släkten (där 6 författare skrivit varsin del, som en serie), har hört en av mååånga böcker av Bernard Cornwell (finns på både svenska och engelska)
Diverse biografier: Gömda med efterföljare, Patrik Sjöbergs, Magalena Graafs, Babben Larsson, "En blomma i afrikas öken" av Waris Dairie, Skadad av Cathy Glass (det finns fler böcker av henne på engelska, men ingen mer på svenska), Ro utan åror - Ulla-Karin Lindqvist
Och några andra t.ex årets nobelpris-bok (fast den var lite konstig...), böcker av Agneta Sjödin, Jonas Gardell, Mark Levengood, Marianne Fredriksson och har just börjat lyssna på Johanne Hildebrand
Titlar som t.ex "Barn 312", "Niceville" m.fl
 
Gick in i tråden bara för att tipsa om Stephen Fry som uppläsare men såg att du ju redan har koll på honom. :love:

Jag lyssnar sällan på böcker så kan tyvärr inte komma med så mycket tips.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp