Tips på mat utan tyramin

Vad är det för biverkningar av kortisonet du inte vill ta? Jag tycker kortison i övrigt hjälper bra, men visst jag blir speedad och kan knappt sova de dagarna jag tar kortison.

Sen finns det ju även Akynzeo och kortison men detta får man ju prata med sin läkare om

Så himla dum jag är. Eller glömsk. Och dum. Jag får visst kortison. 🤦
Men bara i samband med droppen jag får, direkt i blodet, inte när jag tar tabletterna.
Då blir jag alltid sömnlös några dagar och börjar dra igång projekt, skottar grus i hagen, tänker att " nu vänder det!" osv tills jag kraschar eftersom jag har noll självinsikt vad gäller min ork.
 
När jag fick cellgifter (dock inte samma sorter som du) åt jag mest potatis. I alla former, chips, pommes frites, klyftpotatis, kokt potatis mm. Samt äppeljuice. Min man köpte en råsaftcentrifug och körde äpplen åt mig. Men jag var tvungen att dricka det med sugrör för på toppen blev något slags skum som framkallade kräkkänslor om jag fick in det i munnen.
Sedan körde jag armband mot illamåendet. Kanske det även kan funka för dig. Ju längre behandlingen pågick desto färre tog jag av alla "runtikringpiller" för jag upptäckte de triggade illamåendet för mig.
Potatismos har jag kunnat äta lite. Pulvermos, och fisk. Och lite lättsaltade chips.

Jag har också tänkt att tabletterna jag tar triggar illamående. Jag har aldrig haft problem att svälja tabletter förut men nu är det ett himla hulkande och en kamp för att dom inte bara ska vända.
 
Ytterligare ang mat, om kall potatis är ok att äta, koka då ett gäng och ha i kylen. Dessa klarar sig även under natten framme så du kan ta med två till sängen på kvällen. Ät en på kvällen och en på morgonen (ihop med ditt äpple kanske).

Potatis, äpple, huel, havregröt med kokosgrädde, allt är enkel och snabb mat när det väl är tillagat. Om du har svårt för doften kring potatis, kör den i micron, jag lägger en fuktig handduk runt dem, och kör på full effekt i ca 2 min… Gillar du tahini? Använd det som smör i potatisen för mer smak.
Tack för tips. Aldrig ätit tahini så det kan vara värt att kolla upp.
 
Så himla dum jag är. Eller glömsk. Och dum. Jag får visst kortison. 🤦
Men bara i samband med droppen jag får, direkt i blodet, inte när jag tar tabletterna.
Då blir jag alltid sömnlös några dagar och börjar dra igång projekt, skottar grus i hagen, tänker att " nu vänder det!" osv tills jag kraschar eftersom jag har noll självinsikt vad gäller min ork.
Det är vanligt att man får en så kallad ”kortisonsvans” med sig hem efter behandling för att stävja illamåendet. Det är oftast i en nedtrappande dos. Du har inte fått något sådant? Det kanske inte ger lika ”häftiga” biverkningar som intravenös kortison? (Obs spekulationer från min sida).

Hade du provat Akynzeo någon gång?
 
I övrigt ett ganska bra besök idag och ursäkter för att det inte har fungerat med återkoppling och ganska bra samtal om planerna framåt.

Däremot lite mer matrestriktioner ifall det är gallan som strular.

Har ätit en hamburgare och en dougnut (sinnessjukt gott) i kväll utan att ens må lite illa, fast med lite dåligt samvete, troligen pga förmedicineringen före droppet, där ibland kortison.
 
Det är vanligt att man får en så kallad ”kortisonsvans” med sig hem efter behandling för att stävja illamåendet. Det är oftast i en nedtrappande dos. Du har inte fått något sådant? Det kanske inte ger lika ”häftiga” biverkningar som intravenös kortison? (Obs spekulationer från min sida).

Hade du provat Akynzeo någon gång?
Jag fick kortison i tablettform och väldigt låg dos när jag strålades. Var superspeedad och skakig på det.

Nej den har jag inte provat.
 
Jag fick kortison i tablettform och väldigt låg dos när jag strålades. Var superspeedad och skakig på det.

Nej den har jag inte provat.

Förra året hade jag betydligt mer cortison vid cytostatikabehandling både morgon och kväll. Nu är det bara på morgonen, men cytostatikadosen är mindre i år men som sagt speedad är jag men laddar med Netflix de två värsta nätterna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min pojkvän har gjort blodfettsmätning och fick ganska tråkigt resultat, de goda fetterna hade han 1.0 på (ska vara så högt som möjligt)...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: StandByMe
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 054
Senast: Brandgul
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
7 974
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp