Tips på mat utan tyramin

Är det Metotrexat du får? Har du påpekat för din läkare om att du inte mår bra? Har du något nummer du kan ringa? Det är kontraproduktivt att må så dåligt som du gör. Att gå ner i vikt är inte bra. Har du upplyst din läkare om att du tappat så mycket i vikt? Viss cytostatika doseras efter vikt. Det kan göra att man måste justera din dos.

Det finns knep och olika mediciner för att kupera illamåendet.

Kanske vore det bra för dietisten att veta att du har en historia av ätstörningar?

Det här behöver du inte svara på om du inte vill, förstår om det är för personligt och/eller att du inte vill outa dig för mycket. Vad är det du får behandling för och går du i Göteborg?

Beklagar att vårdens omhändertagande inte verkar vara så bra som det borde vara.
Natulan heter tabletterna som inte går ihop med tyramin.

Oj vad jag har påpekat att jag inte mår bra, jag har bett om att få göra uppehåll för att jag inte står ut.
Fast oftast pratar jag med en sköterska och hon skriver inte det jag säger i journalen så jag vet inte vad som går fram till läkaren. Jag ska skriva ett brev till nästa gång så jag helt säkert får med allting.

Jag har ett nummer jag kan ringa men dom slutade ringa upp efter en liten konflikt med den ena sköterskan. Jag vet inte om det är därför men det känns som det. Jag kan lämna tre fyra fem meddelanden utan respons.

Jag har 4 olika mediciner som ska hjälpa mot illamående och magsmärtor och dom hjälper lite och en liten stund och det är då jag passar på att äta. Men illamåendet och magsmärtorna är alltid där konstant.

Jag är i Luleå. Långt från Göteborg 😊
Jag får tre sorters cytostatika. Vinkristin i dropp.
Lomustin i tablettform och Natulan i tablettform.
Sex kurer ala sex veckor ska jag göra.
 
Senast ändrad:
Det finns knep och olika mediciner för att kupera illamåendet.

Jag fick väldigt bra mediciner mot mitt illamående. Hur bra effekt märkte jag när jag missade att ta en dos. Jag slogs bokstavligen till golvet. Så mitt råd är också att tala med din läkare om hjälp mot illamåendet.

Ja och det är inte ovanligt att om man inte äter så blir mer man illamående.

Ja som sagt så får jag fyra sorters mediciner för att lindra illamående och magsmärtor.

Och när jag började ha en banan i sängen mådde jag inte lika illa på morgonen, men hade ändå svårt att få i mig morgonmedicinen utan att kräkas.
Nu har jag börjat ha ett äpple med mig istället eftersom jag inte ska äta banan.
Äpple och bubbelvatten brukar hjälpa något.
 
@SkorpSmulan Om du gillar micromat bättre så blötlägg nakenhavren 24h i kylen, slå av vattnet och koka i micron med kokosgrädde till en lös gröt. Denna kan du sedan äta kall med bär, där du kan köpa frysta billiga bär och låta dem tina ovanpå gröten i kylen. Blir som overnight oats men mycket högre smältbarhet för kroppen iom det är tillagat.

Sedan då för att spinna vidare på kokosgrädde med bär, prova att mixa frysta bär med kokosgrädden och om det går kollagenpulver. Då får du en glass som bara smakar bär och lite kokosgrädde men ger dig ett rejäl näringstillskott.
 
Natulan heter tabletterna som inte går ihop med tyramin.

Oj vad jag har påpekat att jag inte mår bra, jag har bett om att få göra uppehåll för att jag inte står ut.
Fast oftast pratar jag med en sköterska och hon skriver inte det jag säger i journalen så jag vet inte vad som går fram till läkaren. Jag ska skriva ett brev till nästa gång så jag helt säkert får med allting.

Jag har ett nummer jag kan ringa men dom slutade ringa upp efter en liten konflikt med den ena sköterskan. Jag vet inte om det är därför men det känns som det. Jag kan lämna tre fyra fem meddelanden utan respons.

Jag har 4 olika mediciner som ska hjälpa mot illamående och magsmärtor och dom hjälper lite och en liten stund och det är då jag passar på att äta. Men illamåendet och magsmärtorna är alltid där konstant.

Jag är i Luleå. Långt från Göteborg 😊
Jag får tre sorters cytostatika. Vinkristin i dropp.
Lomustin i tablettform och Natulan i tablettform.
Sex kurer ala sex veckor ska jag göra.
Jag återkommer på måndag :)

Vad är det för mediciner du har mot illamåendet och magsmärtorna? Dosering? När tar du dem?

Är det någon form av hjärntumör du har?

Läkaren är medveten om att du har tappat 18 kg i vikt? Så du inte får högre dos cellgifter än vad du ska ha.
 
Senast ändrad:
Efter 6 månader på cytostatika säger dom "visst vet du att du inte bör äta yoghurt och banan".
Nej det visste jag inte och googlade vidare.
Det visar sig att det är ämnet tyramin som man ska undvika, detta finns exempelvis i mjölkprodukter, banan, nötter, avokado, korv, choklad skaldjur, soja, baljväxter, kaviar och lök.

Det lustiga i det hela är att det står i mina papper som jag fick med hem i början att om man mår dåligt ät gärna lite yoghurt. 😒

Nu har jag knappt kunnat äta nånting alls men det jag har kunnat äta utan att kräkas är just fil och banan alternativt smörgås med ost eller kaviar.

Så vad sjutton ska man äta under de tre månader som är kvar. Bara tanken på det mesta som är ätbart får mig att klökas.
Hjälp!

Vichyvatten och salt lakrits är mina två vänner när illamåendet väller upp av cytostatikan.
 
Jag återkommer på måndag :)

Vad är det för mediciner du har mot illamåendet och magsmärtorna? Dosering? När tar du dem?

Är det någon form av hjärntumör du har?

Läkaren är medveten om att du har tappat 18 kg i vikt? Så du inte får högre dos cellgifter än vad du ska ha.
Ondasetron 8 mg morgon em kväll
Primperan 10 mg morgon och em (ej kväll för den krockar med en annan medicin)
Omeprazol 40 mg morgon och kväll
Gaviscon 15 milliliter 30 minuter efter måltid

Fick även recept på olanzapin men efter att ha läst bipacksedeln så vågade jag inte ta dom.
Väldigt otäcka biverkningar som jag inte vågar riskera då jag redan har för mycket problem med trötthet och värk m.m.

Jag har astocytom grad 2. Opererad men fick ej bort allt då den sitter lite illa till.

Jag har meddelat sköterskan angående vikten så jag hoppas att hon tog det vidare till läkaren.
 
@SkorpSmulan Om du gillar micromat bättre så blötlägg nakenhavren 24h i kylen, slå av vattnet och koka i micron med kokosgrädde till en lös gröt. Denna kan du sedan äta kall med bär, där du kan köpa frysta billiga bär och låta dem tina ovanpå gröten i kylen. Blir som overnight oats men mycket högre smältbarhet för kroppen iom det är tillagat.

Sedan då för att spinna vidare på kokosgrädde med bär, prova att mixa frysta bär med kokosgrädden och om det går kollagenpulver. Då får du en glass som bara smakar bär och lite kokosgrädde men ger dig ett rejäl näringstillskott.
Tack, nu längtar jag till mitt paket med kokosgrädde kommer så jag får testa detta.
Frysen är full i bär. 👌
 
Tack, nu längtar jag till mitt paket med kokosgrädde kommer så jag får testa detta.
Frysen är full i bär. 👌
Hoppas detta fungerar, tipsar också om en ”efterrätt” där du tar huel black choklad, blandar med endast lite vatten och rör ihop till en mousse, på med bär (återigen låt frysta tina ovanpå) och ät som den är med sked. Huel black är fullfoder för människor, så den ger dig ”allt du behöver” och gör att jag känner mig ok med att inte ha bra matdagar alltid.
 
AB39F6AE-5E8D-4F53-B80A-8535FD66425F.png
Kom på en sak till. Har du sökt på energihutt? Jag fick recept på det i samband man opererade bort min magsäck. Visst det är fruktyoghurt men bör går att byta ut.
 
Visa bifogad fil 78272Kom på en sak till. Har du sökt på energihutt? Jag fick recept på det i samband man opererade bort min magsäck. Visst det är fruktyoghurt men bör går att byta ut.
Tanken på att dricka olja får det att vända sig. Jag tror tyvärr inte att jag skulle få ner det.
Hoppas detta fungerar, tipsar också om en ”efterrätt” där du tar huel black choklad, blandar med endast lite vatten och rör ihop till en mousse, på med bär (återigen låt frysta tina ovanpå) och ät som den är med sked. Huel black är fullfoder för människor, så den ger dig ”allt du behöver” och gör att jag känner mig ok med att inte ha bra matdagar alltid.
Tack. Ska kolla upp det.
 
Nu ringde dom och sa att jag har dåliga lever, gall och njurvärden så det kan vara därför jag har så ont i magen och mår illa hela tiden.
Så det ska undersökas.
Bättre sent än aldrig, jag har bara klagat på det i ett halvår.
Vad skönt att du ska få mer utredning. Då får du förhoppningsvis adekvat hjälp.

Lite förslag annars (kan ju vara någon annan som läser och blir hjälp), dock viktigt att stämma av med läkaren först, vissa mediciner kan krocka!
En del av illamåendet och ont i magen kan bero på förstoppning från vissa cellgiftsbehandlingar så man kan använda Cilaxoraldroppar och Movicol i förbyggande syfte (vanligt även vid smärtstillande morfinpreparat vilket man kan få för att dämpa smärtor orsakade av tumör mm).
Primperan kan tas 30 minuter innan måltid.
Äta lite men ofta. Typ ett kex 20 gånger dagligen.

Sen finns det ju även Akynzeo och kortison men detta får man ju prata med sin läkare om.

Sen är det viktigt att poängtera att man ska må så bra som möjligt under sin behandling. Ett bra allmäntillstånd är viktigt. Från det du har skrivit här har det inte skötts speciellt bra. Inte bra att du tappat så mycket i vikt och du borde ha en kontaktsjuksköterska som ska hjälpa dig när du har frågor/inte mår bra. Får du inte hjälp så sök akuten.

Nu ska du få fler undersökningar så förhoppningsvis kommer du få mer hjälp nu.
 
Ytterligare ang mat, om kall potatis är ok att äta, koka då ett gäng och ha i kylen. Dessa klarar sig även under natten framme så du kan ta med två till sängen på kvällen. Ät en på kvällen och en på morgonen (ihop med ditt äpple kanske).

Potatis, äpple, huel, havregröt med kokosgrädde, allt är enkel och snabb mat när det väl är tillagat. Om du har svårt för doften kring potatis, kör den i micron, jag lägger en fuktig handduk runt dem, och kör på full effekt i ca 2 min… Gillar du tahini? Använd det som smör i potatisen för mer smak.
 
När jag fick cellgifter (dock inte samma sorter som du) åt jag mest potatis. I alla former, chips, pommes frites, klyftpotatis, kokt potatis mm. Samt äppeljuice. Min man köpte en råsaftcentrifug och körde äpplen åt mig. Men jag var tvungen att dricka det med sugrör för på toppen blev något slags skum som framkallade kräkkänslor om jag fick in det i munnen.
Sedan körde jag armband mot illamåendet. Kanske det även kan funka för dig. Ju längre behandlingen pågick desto färre tog jag av alla "runtikringpiller" för jag upptäckte de triggade illamåendet för mig.
 
Vad skönt att du ska få mer utredning. Då får du förhoppningsvis adekvat hjälp.

Lite förslag annars (kan ju vara någon annan som läser och blir hjälp), dock viktigt att stämma av med läkaren först, vissa mediciner kan krocka!
En del av illamåendet och ont i magen kan bero på förstoppning från vissa cellgiftsbehandlingar så man kan använda Cilaxoraldroppar och Movicol i förbyggande syfte (vanligt även vid smärtstillande morfinpreparat vilket man kan få för att dämpa smärtor orsakade av tumör mm).
Primperan kan tas 30 minuter innan måltid.
Äta lite men ofta. Typ ett kex 20 gånger dagligen.

Sen finns det ju även Akynzeo och kortison men detta får man ju prata med sin läkare om.

Sen är det viktigt att poängtera att man ska må så bra som möjligt under sin behandling. Ett bra allmäntillstånd är viktigt. Från det du har skrivit här har det inte skötts speciellt bra. Inte bra att du tappat så mycket i vikt och du borde ha en kontaktsjuksköterska som ska hjälpa dig när du har frågor/inte mår bra. Får du inte hjälp så sök akuten.

Nu ska du få fler undersökningar så förhoppningsvis kommer du få mer hjälp nu.
Ja vi får väl se om dom hittar något annat, jag har själv kännt att det har varit något annat magont än det dom alltid frågar. Förstoppning, diarré och magkatarr.
Magkatarr har jag absolut men det är något annat också och det har jag påtalat sen i Maj.
Min mage har varit problematisk i så många år så jag har lärt mig ganska väl att känna igen vad som är vad.

Kortison fick jag under strålningen men inte blivit erbjuden under cytostatikabehandlingen, jag vet inte om jag vill ta det heller pga biverkningarna.

Men det är väl inte bara deras "fel" jag är lite för bra på att bita ihop och tycka att saker går bra.
Jag tycker att det ska räcka med att säga att jag har ont, att jag inte mår bra, för att dom ska förstå att det betyder att det är riktigt illa men det funkar inte när man inte ser döende ut.
 
Ja vi får väl se om dom hittar något annat, jag har själv kännt att det har varit något annat magont än det dom alltid frågar. Förstoppning, diarré och magkatarr.
Magkatarr har jag absolut men det är något annat också och det har jag påtalat sen i Maj.
Min mage har varit problematisk i så många år så jag har lärt mig ganska väl att känna igen vad som är vad.

Kortison fick jag under strålningen men inte blivit erbjuden under cytostatikabehandlingen, jag vet inte om jag vill ta det heller pga biverkningarna.

Men det är väl inte bara deras "fel" jag är lite för bra på att bita ihop och tycka att saker går bra.
Jag tycker att det ska räcka med att säga att jag har ont, att jag inte mår bra, för att dom ska förstå att det betyder att det är riktigt illa men det funkar inte när man inte ser döende ut.

Vad är det för biverkningar av kortisonet du inte vill ta? Jag tycker kortison i övrigt hjälper bra, men visst jag blir speedad och kan knappt sova de dagarna jag tar kortison.
 
Vad är det för biverkningar av kortisonet du inte vill ta? Jag tycker kortison i övrigt hjälper bra, men visst jag blir speedad och kan knappt sova de dagarna jag tar kortison.
Det är väl främst det. Jag tycker iofs att det är jobbigt att sova så mycket som jag gör i dagsläget men det är ännu värre att inte kunna sova alls och det kryper i hela kroppen och huvudet och så kommer ångest och panik istället plus att det går mot hetsätning istället för att inte äta alls vilket inte heller är bra.
Men nu är iallafall teorin att det är något med galla och lever som gör att jag mår så fruktansvärt illa och har ont i magen konstant. Så svaret kanske finns där.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min pojkvän har gjort blodfettsmätning och fick ganska tråkigt resultat, de goda fetterna hade han 1.0 på (ska vara så högt som möjligt)...
Svar
9
· Visningar
1 381
Senast: StandByMe
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 321
Senast: Brandgul
·
Övr. Barn Efter att ha följt en del trådar så upplever jag det som ganska vanligt att ettåringar äter dåligt. Min son är väl i en klass för sig...
2
Svar
20
· Visningar
8 025
Senast: Freddie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp