Tips på matberedare!

Sasse

Trådstartare
Jag har aldrig haft en matberedare någonsin, men har längtat efter en i flera år. Känner att det är dags nu.

Vad har ni för matberedare? Positivt/negativt? Finns det märken som är hiss och diss?
 
Jag har en philips cousine. Enkel variant utan blender. Bara skålen med knivar, och grejor för att riva och skiva.
Den räcker utmärkt för precis allt jag kan önska göra med den.

Jag har använt flera andra märken av enklare typ. Likvärdiga allihop.
 
Det beror helt på vad du ska använda den till skulle jag säga.

Jag har stavmixer med mixer-tillbehör och ballong-visp, för större saker har jag en assistent. Det är den perfekta kombinationen för mig.
Ja, det är ju frågan! Eftersom jag aldrig haft en matberedare vet jag inte riktigt vad man kan göra med dem, men jag vill ha ett komplement till min mixer och kunna hacka bl.a. nötter (göra nötsmör), hacka örter, riva grönsaker, göra röror eller liknande. Sådant min mixer inte klarar eller gör lika bra.

Jag vill dessutom att den ska vara relativt liten och smidig, dvs inte ta upp en massa plats.
 
Ja, det är ju frågan! Eftersom jag aldrig haft en matberedare vet jag inte riktigt vad man kan göra med dem, men jag vill ha ett komplement till min mixer och kunna hacka bl.a. nötter (göra nötsmör), hacka örter, riva grönsaker, göra röror eller liknande. Sådant min mixer inte klarar eller gör lika bra.

Jag vill dessutom att den ska vara relativt liten och smidig, dvs inte ta upp en massa plats.
Det enda av det du listat som jag inte gör med min stavmixer med tillbehör är att riva grönsaker (det är smidigt, och enklare, med vanligt rivjärn tycker jag).

Läs den här tråden.
https://www.bukefalos.se/threads/kombinerad-matberedare-och-stavmixer.1488980/
 
Ja, det är ju frågan! Eftersom jag aldrig haft en matberedare vet jag inte riktigt vad man kan göra med dem, men jag vill ha ett komplement till min mixer och kunna hacka bl.a. nötter (göra nötsmör), hacka örter, riva grönsaker, göra röror eller liknande. Sådant min mixer inte klarar eller gör lika bra.

Jag vill dessutom att den ska vara relativt liten och smidig, dvs inte ta upp en massa plats.
Som sagt, jag gör pajdegar och jag river och skivar med min. Om jag ska riva en större mängd är matberedaren guld värd. Samma med att skiva t.ex. potatis till en stor gratäng. Har kackat nötter också, på den tiden jag fick äta nötter.

Degar gör jag i assistenten, mixar gör jag med mixerstaven.
 
Det enda av det du listat som jag inte gör med min stavmixer med tillbehör är att riva grönsaker (det är smidigt, och enklare, med vanligt rivjärn tycker jag).

Läs den här tråden.
https://www.bukefalos.se/threads/kombinerad-matberedare-och-stavmixer.1488980/
Tyvärr är stavmixer inget jag gillar eller använder. Jag föredrar blender, även om stavmixer antagligen är bättre i vissa avseenden.

Ska jag ha matberedare känns det som att jag vill att den ska kunna göra det mesta så jag slipper ha en massa extraprylar. Eftersom min blender håller på att lägga av funderar jag på att satsa på en matberedare som kan ta över dess uppgift till smoothies, soppor, hacka is, osv. Det kanske alla matberedare kan dock.

Att kunna riva/skära känns också viktigt. Jag orkar inte riva stora satser för hand med rivjärn.

Jag har sett att vissa matberedare haft juice-funktion, och det hade varit intressant (om än inget måste), då hade jag kanske kunnat slopa min juicecentrifug helt.

Knåda och vispa har jag inget behov av dock.
 
Som sagt, jag gör pajdegar och jag river och skivar med min. Om jag ska riva en större mängd är matberedaren guld värd. Samma med att skiva t.ex. potatis till en stor gratäng. Har kackat nötter också, på den tiden jag fick äta nötter.

Degar gör jag i assistenten, mixar gör jag med mixerstaven.
Låter bra! Ska kika närmre på den och se vad mer den fixar göra :)
 

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
416
Senast: MiaMia
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
985
Senast: tanten
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
649
Kropp & Själ Jag har använt denna hårgele från Moroccanoil i flera år, men nu har de slutat tillverka den😫😫😫 Behöver tips på ersättningsprodukt! Jag...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp