Sv: tips på mörkbruna träns..
Som sagt, Hubertus har sk. "Dressyträns". Hubetus Classic är ett träns med aachennosgrimma (en bred sådan). Det kostar oftast runt 1000 - lappen dock så är det oftast utan tyglar. Skulle själv köpa ett sådant på Henrikssons Ridsport eftersom de sålde ut sina för 895:- men tyvärr var de slutsålda när jag väl kom dit
Men alla Hubertus Classic finns i brunt och svart med Stålspännen. Nu kommer det även komma nya träns från Hubertus, bl.a. ett nytt rundsytt kalassnyggt

och ett med mässingsspännen.
Men jag vet också att jag sett en remontnosgrimma från Hubertus. Jag tror att de säljer den vid Ryttare & Häst på Flyinge, du får gå in och kolla själv på:
www.ryttare-hast.se dock så är det ganska dyrt där.
Men där du hittar Hubertus Classic tränset, alltså i de butikerna kan dom säkert ta hem remontnosgrimmor från Hubertus också!
Hubertus, Stübben m.fl. har sadelgjordar - kolla med närmsta ridsportbutik du känner till som saluför deras produkter dom kan säkert ta hem en gjord åt dig om det är så.
Jacson har också en del träns med bred nosgrimman, alltså vilka man skulle kunna kalla för dressyträns. Jacson har oerhört många prisvärda produkter! Sadlar, gjordar, träns,
ridkläder, täcken etc. Listan kan göras lång! Deras träns brukar kosta runt 200-500:- ungefär. De har även kompletta kandar för under 600:- då inkl. kandartyglar. En del träns går det även att få vit fodring på och deras träns finns med Både Mässings eller Stålspännen. Jag har själv Jacson Bohemetränset som jag köpte, detta tror jag gav under 250:- för (exkl. tyglar, köpte till vävribbtyglar för 95:-) och sedan köpte jag en lös remontnosgrimma också. Beställde även en mörkbrun Jacson dressyrgjord vid samma tillfälle samt stigläder med nylonkärna. Jag är jättenöjd med alla mina grejer, jag tycker att jag fick mycket för pengarna.
På
www.hippomarket.com hittar du många utav Jacsonsprodukter. Det finns en dressyrgjord med resår på ena sidan och en annan med resår på båda sidorna som ingår i deras "First Class" collection. Det finns även deras vanliga träns och deras nyare träns som också ingår i "First Class" collection. De har både remont och pullarnosgrimma som går att köpa löst m.m.
Jag köpte mina grejer från
www.lillhastenistav.se eftersom de generellt sett är en aning billigare på sina saker än hippomarket. De har inte så mycket grejer med på hemsidan men frågar du snällt så tar de hem saker från Jacson åt dig. Tror endast täcken och träns från Jacson finns med på hemsidan samt ridkläder, men jag beställde som sagt: Dressyrgjord med resår på ena sidan, ett träns, lös remontnosgrimma, stigläder med nylonkärna. De tar nämligen hem nya saker regelbundet, och även fast de inte hade varken gjorden eller remontnosgrimman inne så fick jag snabbt(!) hem mina saker. Och som sagt så ser du ju stor del av Jacsons utbud på
www.hippomarket.com eller på Jacsons egna nya hemsida
www.jacson.se
Lycka till, hoppas du hittar vad du söker!