Tips på något kul att göra med små barn.

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Louvel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 4 423
L

Louvel

Jobbar på förskola och ska ha hand om en aktivitet imorgon, fredagskul.
Just nu är jag alldeles tom i huvudet när jag ska komma på något kul att göra med barnen. Det är små barn 1-4 år..

Har funderingar på någon bildsaga att berätta, men hittar ingen intressant nu när jag letat. Vill ju inte bara sitta och berätta rakt upp och ner ur en bok, utan kanske ha en saga där jag kan visa lite grejer också..

Någon som har nåt skoj tips på vad jag kan göra, eller kanske någon som har tips på någon saga?

Sv: Tips på något kul att göra med små barn.

Du kan ju berätta en saga med material som du kanske redan har, eller kan hitta på förskolan. Det är uppskattat! Annars om du gillar att sjunga är sånger, ju knasigare ju bättre ;), alltid kul tycker jag. Även här kan du kanske hitta "material" att sjunga om? Man kan ju, t.ex, stoppa föremål i en påse och låta barnen sträcka in handen och plocka fram dem (bilar, djur, stjärnor eller vad nu sången handlar om) och som man sedan sjunger om.

Du kan ju berätta en saga med material som du kanske redan har, eller kan hitta på förskolan. Det är uppskattat! Annars om du gillar att sjunga är sånger, ju knasigare ju bättre ;), alltid kul tycker jag. Även här kan du kanske hitta "material" att sjunga om? Man kan ju, t.ex, stoppa föremål i en påse och låta barnen sträcka in handen och plocka fram dem (bilar, djur, stjärnor eller vad nu sången handlar om) och som man sedan sjunger om.

Tackar för det tipset. :)
Vi har "sångpåsar" på våra "vanliga" samlingar som vi brukar använda där barnen får stoppa ner handen och ta något föremål att sjunga om. Så jag tänkte att jag skulle utveckla det där på nåt sätt, med en saga då kanske.
Men huvudet står still, så än har jag inte kommit på nån bra saga att göra sådär med.

Bockarna Bruse har varit en favorit på förskolan där mina ungar går/gått, den går ju att göra på många olika sätt, antingen med leksaker, eller oxå får ungarna själva vara med och spela sagan.

"Petter och hans fyra getter" är väl en klassiker, om du vill ha tips på en saga.

Liknande trådar

Småbarn Vi börjar nog känna att vår dotter är redo för att prova någon mer uppstyrd fritidsaktivitet. Både för att få in mer rörelseglädje i... 2
Svar
26
· Visningar
1 798
Senast: nejlica
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 126
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 832
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 409
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur