Tips på "övernaturliga" böcker.

Narcissa

Trådstartare
Jag måste samla på mig lite läsning inför sommaren och jag är trött på många av de vanliga deckarna. Jag söker litteratur som liknar den skriven av tex Johan Theorin, Michelle Paver (evig natt tex) och Ajvide Lindqvist.
Jag har läst några riktigt bra sådana böcker och behöver tips på fler! Har ni några?

Har du läst Madelene Bäcks böcker? Vattnet drar borde nämligen vara ungefär vad du söker, sjukt läskigt och bra!
Mats Strandberg för vuxna läsare är väl också lite på det spåret - själv tyckte jag att Hemmet var riktigt bra medans Färjan var något mer utflippad än jag klarade av.

Nu har jag visserligen dålig koll på de du nämner, men kanske Stephen King vore något? Jurtjyrkogården är en av mina absoluta favoriter (men det finns många :D).

Har du läst Madelene Bäcks böcker? Vattnet drar borde nämligen vara ungefär vad du söker, sjukt läskigt och bra!
Mats Strandberg för vuxna läsare är väl också lite på det spåret - själv tyckte jag att Hemmet var riktigt bra medans Färjan var något mer utflippad än jag klarade av.
Det ska jag kolla upp! Tack.

Helen Thursten som skrivit böckerna om Iren Huss har även skrivit en samling med typ "spöknoveller" där en del är självupplevda. Den heter "Kvinnan i hissen". Käck pocket för stranden och hängmattan :)

Hej!
Har du läst Amanda Hellberg? Har skrivit flera "spökhistorier" bland annat Tistelblomman. Annars gillar jag Andreas Roman(Mörkrädd och Det ligger någon i min säng) , Anders Fager och Jenny Milevski (Skalpelldansen och Yuko). Barnflickan... Av en författare jag inte minns namnet på🤔

Engelsforstrilogin[redigera | redigera wikitext]

Den här serien gillad jag när jag snöat in på svenska kvinnliga deckarförfattare. och behövde omväxling.

Hoppa till navigeringHoppa till sök
Engelsforstrilogin
Sara Bergmark Elfgren håller upp den första boken, Cirkeln, på Bokmässan i Göteborg2013.
Information Författare Mats Strandberg
Sara Bergmark ElfgrenLand SverigeSpråk SvenskaGenre FantasyFörlag Rabén & SjögrenUtgiven 2011–2013Typ Kartonnage
PocketAntal band 3
Engelsforstrilogin utgörs av tre böcker i en svensk fantasybokserie skriven av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Serien utspelar sig i det fiktiva samhället Engelsfors i Bergslagen. Författarna inspirerades av Twin Peaks, Supernatural och Buffy och vampyrerna.
Första boken Cirkeln[1] utgavs 2011 och uppföljaren Eld[2] kom 2012. Den sista boken i trilogin – Nyckeln – släpptes den 15 november 2013.[3]
År 2013 kom seriesamlingen Berättelser från Engelsfors med berättelser som kretsar kring karaktärerna i Cirkeln och Eld.

* Jenny *

Dean Koontz! Speciellt serien om Odd Thomas, jag tror att den första delen heter Alltid Odd. (kan ha blandat ihop dem men det går väl att googla.)

Det är ruskigt spännande och fängslande, övernaturliga böcker!

Jag är mycket förtjust i Ben Aaronvich "rivers of london" serie.

Lite kriminalroman, lite nutidsfantasy Och en intressant huvudperson.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 560
Senast: Madick
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med... 5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka