Bukefalos 28 år!

Tips på ponnyhingst

Ela

Trådstartare
Jag har efter många års funderingar nu bestämt mig för att betäcka mitt arabsto med en ponnyhingst.

Stoet är knappt 150 cm och jag vill få fram en maxad C eller en D ponny. Jag vill ha en hingst med rörelser och som kan ge lite mer massa. Har funderat på welsh,(men isf vilken sektion) ridponny eller connemara.

Jag vill ha en hingst som betäcker naturligt och som inte bor allt för långt bort från värmland.

Några tips?
 
Sv: Tips på ponnyhingst

Jag har efter många års funderingar nu bestämt mig för att betäcka mitt arabsto med en ponnyhingst.

Stoet är knappt 150 cm och jag vill få fram en maxad C eller en D ponny. Jag vill ha en hingst med rörelser och som kan ge lite mer massa. Har funderat på welsh,(men isf vilken sektion) ridponny eller connemara.

Jag vill ha en hingst som betäcker naturligt och som inte bor allt för långt bort från värmland.

Några tips?

Jag vet att hingsten ja kommer säga nu bor en bit ifrån dej men onm du kan tänka dej semin så tycker jag att Top Nordpol verkar vara en trevlig Ponny. Har själv funderat på honom.
 
Sv: Tips på ponnyhingst

Jag är helt förälskad i Henfynyw Tywysog, en welsh cob på 127cm. Han har gått sm i dressyr flera gånger och varit placerad. Han borde ge lite mer massa också än de flesta moderna rp-hingstarna. Står dock på semin (vilket jag tycker är en stor fördel).
 
Sv: Tips på ponnyhingst

Top Nordpol finns i Småland men verkar via semin. Det är en jättetrevlig hingst som själv gått svår hoppning. Jag har sett många avkommor efter honom och alla har varit kanontrevliga.
 
Sv: Tips på ponnyhingst

Jag är helt förälskad i Henfynyw Tywysog, en welsh cob på 127cm. Han har gått sm i dressyr flera gånger och varit placerad. Han borde ge lite mer massa också än de flesta moderna rp-hingstarna. Står dock på semin (vilket jag tycker är en stor fördel).

Ja, han är jätteläcker! :love: Ser honom i stort sett varje dag och han är verkligen jättesnygg!
 
Sv: Tips på ponnyhingst

Likstahöjdens Komet - Svensk Ridponny (Filipstad, Värmland)

Coosheen Finbarr - Connemara
 
Sv: Tips på ponnyhingst

Har kikat lite på en son till Henfynyw Tywysog, Ias Comed Hedegog KWC 13 någon som har lite information om den hingsten?

Andra hingstar som jag kikat på är welsh hingstarna carrwood redwing och Stoak Tuscany.

Frågan är bara vilken typ som passar stoet bäst, sektion B eller C?

stuteridagbok


untitled.jpg
 
Sv: Tips på ponnyhingst

Om du vill ha lite mer massa så är welsh sekt C att föredra framför de två welshhingstarna av sekt b som du nämnde.

Tywysog är en helt fantastisk hingst. Han lämnar genomgående bra avkommor, är själv super i temperamentet och har bevisligen presterat bra både på banorna och i avelsboxen. Fast han betäcker inte naturligt utan går på Semin.

En annan welsh sektion C (alltså en av cobtyp) som finns lite närmare Värmland, utan för Avesta i dalarna, är Colnevalley Rasgall. Även han är mycket förvärvningssäker, lämnar bra avkommor med bra temperament och han själv är både riden och körd.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 510
Avel Hej! Vi har funderingar på att betäcka vårt ponnysto om 1-2 år. Jag eftersöker nu era tankar och erfarenheter kring att ev betäcka en...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Ciccibella
·
Avel Jag har sett många fina ridponnyer som har halvblod i sig. Kruxet är ju att få avkomman att stanna under ponnygränsen. Vilken...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp