Tips på raka bett till allergisk häst

Amanda_F

Trådstartare
Min ponny fick strax innan jul ett allergiskt anfall av vad som med ganska stor säkerhet är nickelallergi. Nu är det äntligen utläkt och vi kan börja rida på bett igen. I november träffade ponny en tandläkare som konstaterade att hennes fixande med betten som jag hade haft då (vanligt tredelat och tredelat i gummi) hade skavt ner första paret med kindtänder på henne och rekommenderade då att jag skulle rida på rakt bett till hon lärde sig av med dumheterna.

Denna helg har vi deltagit i en dressyrkurs och då ridit med ett siliconbett som ska vara snällt och bra för allergihästar och rakt. Tyvärr fick hon skav av det i mungipan. :cry: Nu vill jag ha tips på bett som är raka, bra för allergiska hästar och har fasta ringar. Är det någon som har något bra tips på det eller borde jag kanske satsa på bettringar? Det börjar bli lite för många problem för att det ska gå och lösa på ett snyggt sätt....

Sv: Tips på raka bett till allergisk häst

Softbit från Grand Prix. Rakt bett i syntet med äppelsmak. Fungerade toppenbra på min förra som också hade nickelallergi! Det jag använde hade inte fasta ringar men tror att det finns också!

Klämsår på utsidan av mungipan eller skav i mungipan?

Syntetbett ger högre friktion mot mungipan och kan skapa problem där med känsliga hästar (dock snällare mot tänderna).
Om det är utsidan som jag uppfattar att du menar, dvs bettringen har nypt skinnet, så är det bettskivor som gäller om du inte hittar något med fasta ringar.
De är inte så ohyggligt fula egentligen, bara man hittar i en färg som matchar hästen. Varning dock för en del av de bettskivor som har "stjärnor" utskurna(slitsade), för ofta är öppningarna så stora att det lika gärna kan bli klämsår där också. De bästa bettskivorna är de man får värma och slita som en dj---l för att få på!

/En med alldeles för mycket erfarenhet av besvärliga mungipor

PS. Har hästen verkligen nickelallergi finns det all anledning att ha bettskivor så att inte bettringarna ligger an mot kinderna.

Senast ändrad:

Tack! Såret sitter på utsidan/baksidan av det lilla veck som blir av bettet. Så då får jag inhandla bettskivor och förbereda mig för en fight (för att få på dem). Fördelen med min ponny är att hon är skimmel så det mesta passar i färgväg tack och lov. :cool:

Då har du sannolikt ett bett med för stora hål för bettringarna där skinnet blir klämt (alternativt lite vassa kanter på hålen).
Men bettringar låter ju som ett måste ändå pga allergin, oavsett bett!

Tack! jag ska kolla på deras sida. Det ser lovande ut!

Då har du sannolikt ett bett med för stora hål för bettringarna där skinnet blir klämt (alternativt lite vassa kanter på hålen).
Men bettringar låter ju som ett måste ändå pga allergin, oavsett bett!

Jag menar alltså bettSKIVOR, inte ringar...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
2 035
Senast: Aconite
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 716
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
985
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka