Tips på regntäcken

_Runaway_

Trådstartare
Sådär, då hade alla billiga regntäcken läckt igenom trots impregnering på impregnering, och jag ger mig, nu satsar jag på kvalitet ;)
Så tipsa gärna om BRA, vattentäta regntäcken! Just nu spelar priset ingen roll, vill höra vad ni tycker är värt att satsa på bara.
Liten önskelista på vad täcket ska klara..

-Bra vattentätt, ska klara en dag i hagen utan att bli fuktigt under.
-Slitstarkt och tåligt.
-Bra passform, ponnyn (135) är varken bred eller smal.
-Tunt fodrat. Inte fleece eller annan tjock fodring.

Fram med trotjänarna ;)

Sv: Tips på regntäcken

Jag säger också Shire, är så positivt överraskad av dem, och har just nu 6 utetäcken från dem som jag inte haft några problem med alls. Dessutom vettigt pris.

Jag har ofodrade HW Amigo som är skitbra, lätt bästa regntäckena jag haft. Kostar inte särskilt mkt, man kan köpa lös hals till om man vill.

Rekommenderar varmt!!

Hittade en gammal tråd om Horseware Amigo, och kikade på hastshopen.se som säljer dom. Verkar ju vara bra täcke till bra pris? Erfarenheter av det här?

HWAARA03.jpg

* 1200 denier polyester yttertyg * Vatten- och vindtätt * Andasfunktion * Svansskydd och kryssgjordar * Dubbla bogspännen * Finns i 3 tjocklekar och 7 storlekar * Visas på bilden tillsammans med Amigo Hood som kan köpas separat

Ponnyn har 135 i täcken, det här finns i 130 och 140, vad ska man ta då?

Amigos täcken är precis som WT sa jättebra för det priset!

Jag skulle ta 140 för då kan man ha täcken under det täcket sen :)

Okej, ja det får nog bli ett sånt. Det är ju verkligen inte dyrt! Ska mäta hästen, han kanske är närmare år något håll, kanske inte exakt 135. Men av ren vana har man alltid köpt 135 ;) Tack för tipsen :bow:

det täcket du visar bild på är det jag menar... jag är frälst. har sååå bra passform och då har jag ändå en häst som är kort i ryggen och bred bog, och en som är lite lång i ryggen men smal bog. sitter lika bra på båda dem två! de är normala i storlekarna... tveksamt om du behöver gå upp en strl... kanske en halvstorlek då, om det går. från 135 till 140 kanske?

jag tycker bäst som shires! finns utan foder elelr med 100 g foder eller mera fodring också 250 osv..

Horseware! :love:

The Amigo rug is outstanding!
Vi har haft dem på RIDSKOLEHÄSTARNA [ tänk typ 5 hästar i varje hage som äter på varann ] och de har hållt i typ tre år och är fortfarande hela! :eek:

ojdå! ni måste fått några supertäcken då för efter en vinter har jag stött på många rambo täcken som varit upprivna/tuggade :(

Jag säger som alla andra! HW Amigo :love::love: typ det enda tecket som passar min häst bra!

Jag har Rhino Wug från Horseware! Har inte haft det så länge men hittills har det funkat kanon!

IMG_0886.jpg

Tycker väldigt mycket om regntäckena från Horse Guard. Helt klart det bästa jag har haft.

Horseware, har både Amigo och Rhina regntäcken och de är helt outstanding.
Har 130 i mina på en 135 häst, och de är stoora.
Så jag tror inte att du ska ha mer än 130.

Horseware.

Amigo.
Rhino.
Rambo.

Föredrar wug.

Ponnyn har ett Rambo. Det är för stort eg men vi gillar det ändå :)

Jag kan tala om att jag varit "otrogen" tre gånger men jag kommer aldrig att göra om det!

Har länge haft Shires som vintertäcke och varit mer än nöjd med dem. Men eftersom min närmsta butik inte sålde Shires längre lät jag mig övertalas till att köpa ett annat (mycket dyrare). Efter 4 timmars regnande var täcket totalt genomsurt och hästen plaskvåt!

Köpte ett annat supertunnt i Ullared som visserligen höll lite längre men som hästen blev jättesvettig i. Det gick också sönder ganska snabbt.

För några veckor sedan var vi i Ullared igen och jag köpte ett annat med halvhals och som var lite kraftigare i tyget. För säkerhets skull impregnerade jag det med två flaskor impregneringsmedel innan jag la på det. Täcket höll ca 5 timmar. Hästen var visserligen inte dyblöt men började bli våt här och där.

Så nu "bet jag i det sura äpplet" och köpte ett Shires Typhoon. Det är verkligen jättebra, håller tätt jättelänge och är slitstark. Vi har träd i hagen som pållen gärna skrubbar sig mot men än så länge är det helt. Och torrt! :bump:

Vi har inte hästen hemma så det känns tryggt att täcket håller torrt ifall det skulle regna hela natten.

Kommer aldrig köpa någon annan sort. Bra i pris också, jag gav strax under 500 kr.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
3 072
Senast: Harbor
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 876
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite... 2
Svar
39
· Visningar
2 861
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 519
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka