Tips på resmål!

På den här sidan: https://www.regeringen.se/uds-resei...an/kontrollera-pass-och-visum-innan-du-reser/

Står det så här: "Inom Norden kan det i vissa fall räcka med ett svenskt körkort, men pass eller nationellt id-kort rekommenderas även för resor inom Norden."

"I vissa fall" tolkar jag som att det finns tillfällen då man som nordisk medborgare måste kunna legitimera sig med pass/nationellt ID-kort även inom Norden.

Jag har släkt i Norge och har rest över den gränsen flera gånger per år i drygt 30 års tid. Den enda gången jag blivit uppmanad visa pass (eller någon form av id-handling) var under covid-restriktionerna. Något jag, vanan trogen, inte hade men blev insläppt ändå efter att ha visat upp körkort och vaccinationspass.
 
Det blev kryssning till Helsingfors med några timmar i land 🤩
Vad kul! Jag åkte Viking Line
Tips - boka buffén. Jag var mycket överraskad över hur fräscht det var. Hade en fantastisk uppelvelse ffa på hemvägen från Helsinki. En kväll utöver det vanliga. Jag åt i buffén och blev placerad med 4 andra singelåkare - vilken härlig dynamik det blev. Bästa kvällen på hela sommaren skulle jag säga
 
@cirkus Yes! Blev Viking Line
Dock boka inte buffe, passar mig och syrran bättre inte göra det. Men annars håller klart med dig om buffén :d Åkt Cindrella och Glory innan. Nu blir första gången med Gabriella :up:
 
@cirkus Yes! Blev Viking Line
Dock boka inte buffe, passar mig och syrran bättre inte göra det. Men annars håller klart med dig om buffén :d Åkt Cindrella och Glory innan. Nu blir första gången med Gabriella :up:
Jag som tyckte den var så bra. Just för att det inte är att gräva i en massa formar och kladd utan små egna tallrikar. Men de andra restaurangerna kanske är jättebra
 
Det blev kryssning till Helsingfors med några timmar i land 🤩


Helsingfors är väldigt trevligt tycker jag var visserligen ganska många år sen jag och sambon var på kryssning dit men gillade verkligen stan och kryssningen. Båten kändes mycket finare än Stena Lines färjor. Står definitivt på min lista att vilja göra om någon gång.
Hoppas ni får en jättetrevlig resa 🙂
 
@Islandshästryttare Låter bra! Blir första gången för mig i Helsingfors (men inte första gången i Finland) och andra gången för syrran.
Åh fasen, funderade på Stena Line eftersom Göteborg hade vart nämre Skövde trakten, men var inte pepp på kryssning till Danmark så därav ratade den.

Tacktack 😃
 
@Islandshästryttare Låter bra! Blir första gången för mig i Helsingfors (men inte första gången i Finland) och andra gången för syrran.
Åh fasen, funderade på Stena Line eftersom Göteborg hade vart nämre Skövde trakten, men var inte pepp på kryssning till Danmark så därav ratade den.

Tacktack 😃


Möjligt också att Viking Line var lite nyhetens behag för oss. Är uppvuxen i Göteborg och bor här och varit över till Danmark många gånger och Tyskland några gånger med Stena Line så man kanske blir lite blind på de färjorna och var kul med något annat. Danmarksfärjan var definitivt partyfärja när jag var ung . Vi var ett kompisgäng som tog sista båten tur och retur till Danmark och festade till exempel 😄
 
@Islandshästryttare Rekommdera VIking Glory 🤩 . Cindrella är mer festbåt, den var sådär märkte av den va äldre och kuddarna var mer tyg eller som cementsäck när jag och sambon åkte :meh:
Stena Line åkt en gång och minns inte va mycket göra på båten, men kul med några timmar i Danmark.
 
Alla restauranger på Gabriella håller hög klass. Det satsas massor på matupplevelsen på den här typen av fartyg mellan Sverige och Åland/Finland. T.ex. säger folk lite skämtsamt att Ålands bästa restaurang är M/s Eckerö, vilket är ett fartyg som trafikerar mellan Åland och Grisslehamn.
 
@Islandshästryttare Rekommdera VIking Glory 🤩 . Cindrella är mer festbåt, den var sådär märkte av den va äldre och kuddarna var mer tyg eller som cementsäck när jag och sambon åkte :meh:
Stena Line åkt en gång och minns inte va mycket göra på båten, men kul med några timmar i Danmark.
Gabriella är inte helt olik Cinderella, även om det inte är en festbåt på samma sätt. Rätt gammal och inte alls modern. Bara så att ni inte blir besvikna på helhetsupplevelsen. Siljas båtar på helsingforslinjen är fräschare.
 
@lykke Ah, jo förstod inte är jätte ny precis men ska bli spännande ändå. Egentligen sämsta med Cindrella var kuddarna, har Gabriellas kuddar mer stoppning kommer jag nog ganska nöjd ändå :rofl: :D
 

Liknande trådar

Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 115
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp