Tips på schampo eller liknande till häst!

movi

Trådstartare
Vad kan ni rekommendera att bada hästen i ? Som inte är skadligt/irriterande för huden! Hon är för närvarande irriterad i huden!

Hästen är ganska kladdig från eksemolja,och det går inte bort med vanligt hästschampo!

Har i flera år använt samma eksemolja,men nu detta år, så blev hon väldigt irriterad i huden av oljan, har provat att tvätta med hästschampo,men hon är fortfarande kladdig av oljan,och jag måste ha bort det!

Funkar det att tex använda potatismjöl som får suga upp lite kladd?

Alla tips mottages tacksamt,som är skonsamma för huden!

Sv: Tips på schampo eller liknande till häst!

Hejhej
Jag andvänder grumme som är någon slags såpa(?) den är miljömärkt så det ska väll inte innehålla några farliga ämnen. Det funkar utmärkt på min skimmel och den ska nog va ganska mild, han har inte visat några täken í huden på irrition. Den ska väll va lite fettlöslig också. Men annars får du testa potatismjöl, det kan ju inte bli värre? :confused:

människoshampo :) ekologiskt oparfymerat ej head and sholders dock..
Du kan späda ut shampot med vanligt vatten :)

Vanlig grön såpa är jättebra för det irriterar inte huden heller. Och dessutom luktar det ju så gott! :)

Slår också ett slag för grönsåpan!

Grönsåpa är bra för huden, brukar bada båd häst och hund i det.
Återfuktar också och löser upp smuts och fett jättebra. Naturvänligt är det också.

kl

Tackar för alla svar!

Hudirritationen är så gott som borta, men än är inte allt kladd borta, fy vad svårt att få bort oljeliknande preparat..

Jag provade att bada henne i grönsåpa förra veckan, fick tips om det, kunde ju inte gno så mycket, men det mesta är borta!

Och eksemoljan används inte mer..

jag använder ett "specialshampo" som är mot hudproblem och sånt..
kanske skulle testa något sånt? :)
vet dock inte va mitt heter justnu

Grumme :D Specialschampoon för känslig hud har i vissa fall visat sig vara starkare för hästens hud än gammal hederlig grumme ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 838
Senast: Modest
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 261
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka