Tips på slitstarka täcken..

Quinny07

Trådstartare
Min häst´s hagkompisar ÄLSKAR att bita på min häst. Vet inte hur många täcken som strykt med.. :p

Vill nu ha tips på SLITSTARKA täcken som håller för det mesta! Han har just nu ett vintertäcke (1680D, från H**ks) som hållit sig hyfsat helt, två små hål, men inga större.

Sv: Tips på slitstarka täcken..

Horseware Rambo!! DYRA, men slitstarka. Även andra Horseware är helt okej men Rambo är bäst.

HW Rambo röstar jag också för som slitstarkast. Men jag skulle däremot inte välja att lägga 2-3000:- på ett täcke som jag vet garanterat kommer att bli förstört av en hagkompis. Då hade jag nog hellre satsat på ett HW Amigo, som är betydligt billigare, men har samma bra passform och är slitstarkt för sin prisklass!

Har HW Amigo och det äldsta är nog köpt -07 och är helt och tätt (aldrig impregnerat det). Har lösdrift så täcket är mycket flitigt använt under vintrarna, hästarna är inte de snällaste mot täcken och ändå är det helt. Rekommenderas varmt!

Använder du antibit? Jag hade samma problem och körde med både spray och kräm samtidigt. Det gjorde så att täckena fick vara ifred.

HW Rambo röstar jag också för som slitstarkast. Men jag skulle däremot inte välja att lägga 2-3000:- på ett täcke som jag vet garanterat kommer att bli förstört av en hagkompis. Då hade jag nog hellre satsat på ett HW Amigo, som är betydligt billigare, men har samma bra passform och är slitstarkt för sin prisklass!

Det är väl 3 års garanti på Rambo täckena? :)

HW Amigo håller inte för bitande hagkompisar, men Rhino och jag kan tänka mig Rambo håller. Bucas med det blå tyget har hållit hos oss.

Lösningen är dock att flytta om bland hästarna så de inte biter varandra, för täcken går sönder så småningom, om inte på utsidan så i fodret och liknande.

ja men det gäller inte om täcket blir sönderbitet...

Jag tycker buccas smartex täcken är världens bästa!

Jag som tänkte tipsa om det täcket på hööks, men det var ju helt i onödan då.

Håller också med om Bucas smartex, men det är ju lite dyrare och kanske inte så skoj att lägga ut pengar på om man vet att det går sönder förr eller senare. Annars kan ju antibit fungera som även någon annan nämnt.

Njae, inte helt i onödan?

Det är ett täcke som jag köpte där förra vintern. Ett beige/guldfärgat. Det är ju fortfarande användbart då det bara är småhål. Har ju inte blivit några större revor även fast man ser på täcket att de bitit honom MÅNGA gånger. Man ser ju märken efter tänder.. ;)

Men måste göra mig av med de täckena som jag har som inte är extra slitstarka då dom går sönder direkt. Känns onödigt om de kan hålla sig hela hos någon annan. :laugh:

Men det finns bara ett på H**ks denna vintern som har 1680D va? Det röd/svarta?

Jajemen, det röd/svarta är det som gäller i så fall. Tycker det är så snyggt!

Ja, det är skitsnyggt.

Men tycker ni kan få in ett likadant som jag köpte förra året. Det var Thermo master, Höööga bogveck! Älskar det täcket & kommer gråta floder om det går sönder så det inte går att använda. :(

bucas tycker jag är bäst i det syftet. sen om det är kompisar som är väldigt på täcket skulle jag mixa ihop lite egen antibit att blanda i färdrig antibit... :p det är ju lixom bra konsistens men wasabi,citron o tabasco är fan så mkt mer effektivt, de biter en gång sen aldrig mer.

Bucas smartex men även Shires har täcken med 2000D och de täckena håller för allt!

Mitt ungdjur har ett Pessoa täcke. Det är helt helt trots 2 vintrars daglig användning.

Har Shires SÅ starka som 2000D? Vart hittar man såna isåfall? Har haft ett Shires & gillade det starkt. Det har dock strykit med.. :angel:

Min häst lyckas alltid ta sönder sina täcken på egen hand :crazy:

Det enda han inte tagit sönder är sitt Horseware täcke, Amigo täcket gick sönder relativt fort, men det äldsta rambo täcket han har är säkert 5 år och inte en skråma! Så Rambo täcken kan jag absolut rekommendera!
Bucas täcken funkar också super, bucas power är bäst.
Fast rambon passar min häst bättre, så det fick bli det.

Men som skrivet ovan, om du köper ett BRA täcke och smörjer in det med antibit så tror jag att det lönar sig, fast tråkigt om det går sönder såklart!

Det är väl 3 års garanti på Rambo täckena? :)

Det gäller endast att de ska hålla tätt i 3 år. Hållbarheten på tyget däremot finns ingen garanti på. Tror däremot att det är livstids garanti på alla spännen, men rätta mig gärna någon om jag har fel :P

Jag rekommenderar också rambo! :love: i utetäcken har jag wug och original. superduperbra täcken båda två! Mitt wug är flitigt använt i 3 år och ser nytt ut fortfarande. I original kan man även fästa linerfoder och använda det hela säsongen på så sätt ;) Rhino är med bra men rambo är outstanding :bow:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
195
· Visningar
26 790
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka