Tips på slitstarka täcken..

Sv: Tips på slitstarka täcken..

Har Shires SÅ starka som 2000D? Vart hittar man såna isåfall? Har haft ett Shires & gillade det starkt. Det har dock strykit med.. :angel:

Yepp det har dom, jag har ett sånt och det är väl inne på 4e säsongen nu med busiga unghästar i skogshagar å det ser fortfarande nytt ut :P

Jag bara ääälskar det täcket :love:

Det heter Stormcheeta btw...

Märket har ingen större betydelse tycker jag, viktigast att yttertyget har över 1000D. Börjes har ett par till bra pris.

Det är tydligen inte så att man kan jämföra "D-värdet" rakt över utan det beror på vad det är för material. Förklaras här

Men "vanliga" täcken har väl oftast polyester som yttertyg, vilket amigo också har. Så det kan man väl nästan räkna med om man nu inte köper täcken för flera tusen :)

Hävdar att det inte stämmer:

Mer specifikt är denier vikten i gram av 9 000 m fiber.

Ju högre antalet gram per nio tusen meter tyg, desto högre denier räknas. Denier används för att kunna ta reda på fiber hållbarheten av ett visst material. Denna process för att mäta fibrer är viktigt för att säkerställa att materialet är rätt styrka och textur som skall användas i skapandet av en viss produkt.

KL

Amigo! Köpte ett amigo heavy och det har större antal denier än rambos! Sen har ju rambo bättre snitt, gjordar mm.

Spinner vidare med en annan källa här
Tänk på att tråden kan vara tillverkad av olika material med olika styrka vilket gör att olika fabrikanters tråd med samma vikt (denier) kan vara olika starka. Det innebär också att talet i Denier inte ger dig någon information om trådens rivtålighet så länge du inte jämför samma fabrikat och typ av tyg.

Grovt exempel: 1000D bomullstråd är tyngre=grövre=starkare än 500D bomullstråd, men 500D ståltråd är starkare än 1000D bomullstråd. Man kan alltså bara jämföra D mellan samma material.

Eller är jag helt ute och cyklar?

KL

Amigo! Köpte ett amigo heavy och det har större antal denier än rambos! Sen har ju rambo bättre snitt, gjordar mm.

Se min tidigare länk.

Denier (D) -Ett mått på slitstyrka, desto högre denier desto högre slitstyrka. Man måste dock skilja olika material, t.ex. så är Amigo 1200D (Denier) inte mer slitstark än Rambotäckena som har 1000D i slitstyrka. Då det är två olika material.

Sedan ska vi bara diskutera färdigt om det stämmer :D

Ja du cyklar. Det är ett viktmått, ett kilo bomull och ett kilo bly är fortfarande ett kilo. Ser inte att dina källor säger nåt annat heller.

Nå jag ångrade mig, jag tror visst du har en poäng, viktmåttet stämmer men slitstyrkan kan nog variera beroende på material som du säger, men jag vet inte om det är så relevant när det handlar om material i hästtäcken?

Jag tycker man märker tydlig skillnad på t ex 600D och täcken med över 1000. Mina Amigotäcken med 1200D är de som hållit bäst hur som helst.

Min valack går tillsammans med en livlig unghäst på 2 år. Men det jag har nu, är ett Shires, kommer dock inte ihåg tyg, men det har hållt oerhört bra! Inte ett enda hål och jag lovar, unghästen biter ofta och hårt!

Nå jag ångrade mig, jag tror visst du har en poäng, viktmåttet stämmer men slitstyrkan kan nog variera beroende på material som du säger, men jag vet inte om det är så relevant när det handlar om material i hästtäcken?

Jag tycker man märker tydlig skillnad på t ex 600D och täcken med över 1000. Mina Amigotäcken med 1200D är de som hållit bäst hur som helst.

Klart det är skillnad. Jag har aldrig fattat varför de använder D som mått på rivtåligheten i hästtäcken just eftersom det ju inte är jämförbart. Urdumt tycker jag!

Tex så ger ju samma massa små korta fibrer inte samma tålighet som samma massa långa fibrer, även om det är samma material :) Det kan ju göra stor skillnad i andra material men jag har ingen aning om inom vilka gränser hästtäckens material rör sig, kanske påverkar det knappt eller så påverkar det massor, någon som vet?

Ja men som någon annan sa. Vågar man satsa på ett Rambo när man VET att det finns täckesätande hästar i hagen?
Har samma problem, 3e täcken på tre veckor som ryker, visserligen inga dundertäcken men ändå.. Nu har jag ett 1200d täcke som är det bästa hittentills men med en massa småhål och ytliga revor, använt dagligen sen nov :( Vem har råd att köpa nya täcken varje månad eller tom varje säsong?

Men jag tror att den skyldige i vår hage inte äter täcken, däremot biter han när han vill vara ifred eller om någon inkräktar på hans område..då kanske att Horseware håller?

Jag tänka mig att köpa ett Rambo men frågan är om det är bättre än tex ett rivstarkt 1680d täcke?

Nu har jag inte kollat in stoets California (Rambo) men hennes Rhino Wug är inne på andra säsongen och har massa små revor i, min valack ska springa i fatt henen och bita i henne för att leka ;) Ingen täckesmarodör direkt men har hon täcke så biter han i det och kan dra lite på väg tillbaka.

Hans California inne på andra säsongen har åtm en reva på svanslappen (typ 1*1 cm jack) när han irriterat kliat rumpan mot ytterväggen av stallet.

Så nja, jag hade inte litat på att ett Rambo hållt mot en täckesmarodör som faktiskt är på täckena.

Det på Börjes har jag men har inte vågat prova det ännu men har hört att det ska vara bra. Dock lite för varmt just nu med tanke på dom 4 plusgraderna gbgvädret har lovat imorgon bland annat :grin:

Kapar tråden lite då jag såg att många nämnt Amigo-täcken här! :p
Är det någon som har ett HW Amigo regntäcke stl 125, som kan mäta hur stort det är i bogen? Antingen "runtom" eller från manken på täcket ner till bogspännet.

En häst i stallet har ett sådant och det är hur bra som helst, men jag har en kortryggad och bred fjordhäst och inte ett varmblod, så det funkar inte riktigt att prova hennes. :D

Efter mkt letande och beslutsångest så fick det till slut bli ett Shires Typhoon 1680d 100 gr täcke. Känner att 2-3 tusen för ett täcke som jag inte ens vet håller är lite för mkt pengar för min smak. Men enligt företaget som jag beställt täcket ifrån så kommer jag inte bli besviken. Vi får väl se hur bra det håller ;)
Enl info så är detta täcke gjort i samma yttermatrial som Rambo dvs Ballistic nylon men i hela 1680d istället för 1000d som Rambo har. Det betyder ju att i praktiken borde ju detta täcke vara MKT starkare och mer hållbart??

Jag kan höra av mig när jag fått täcket och uppdatare om hur det går för oss. Man märker relativt snabbt om det är något att ha eller inte.

Bucas Smartex täckena är helt outstanding.

Jag har haft flera stycken både vinterfodrade och rain-modellen. Det har aldrig blivit ett enda hål i täckena trots slitande och bitande från hagkompisarna. Det äldsta jag har idag har hängt med i 7-8 år och håller fortfarande för lite bit och bråk i hagen....regnar dessutom aldrig igenom:)

Du kommer tjäna på att köpa ett sådant eftersom de håller i många många år:)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
194
· Visningar
26 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka