Tips på snabbare sättanden i fria följet?

confetti

Trådstartare
Någon som har nån idé?

Tycker att vi har resten i ff skapligt, men sättandena är sega som tusan:(

Har provat typ att sitta på golvet med han stående och köra valpstilen, snabbt bakåt med en godis över huvudet, men då sitter han "fint" istället, med frambenen i luften, sen sjunker ner till riktigt sittande.

HELP! :D

Här är en film när ni ser våra sega sättanden:

http://www.youtube.com/watch?v=eCYRCepaoGw

Här är första träningen i ridhus, gillar inte underlaget så satte sig visst inte alls där ser jag nu när jag ser filmen :eek:

Så han är en seg fuskare helt enkelt:grin:

http://www.youtube.com/watch?v=5viX2AZbzLw&feature=channel

Sv: Tips på snabbare sättanden i fria följet?

Jag gör så här:

Plocka ut den del i övningen som du vill förbättra, i det här fallet är det ju själva "sättandet" som ska snickras till, inte "sittet" i sig.
När hunden kan allt till 100% så kedjar jag ihop övningen.

Nummer ett, kriterie. Vad för typ av sittande är du nöjd med? Vi säger "racer-snabbt" sittande, och inget annat. Mao, du kan bara förstärka/belöna "racer-snabba", de medelsnabba och långsamma lämnas oförstärkta/obelönade.

Låt oss nu gasa, jag använder tex fläskfilé/skinka what ever, bara det är något helt vansinningt gott. Stoppa fram en knuten näve innehållande fläskfile i näsan på hunden.
Sen hetsar jag lite på hunden, "Men vad i allsindar, fläskfilé, ska du ha den?" "Är du riktig säker?" När jag får hunden att i princip blåstirra på mig, "Ja men va f*n är det jag ska göra för att få den?" Så kommer kommandot "Sitt!"

Jag är ju klickernörd, här väljer jag att rikta in mig på själva sittandet, dvs jag klickar när hunden är på väg ner med röven i backen. Det är en liten risk med det att du får en hund som hänger kvar på huk, men det verkar inte vara ditt problem.

När hunden har fått upp hastigheten på själva sittet, så lägger jag tillbaka det i fria följet.

på min hund, som aldrig presenterar något snabbt av sig själv, så hjälper jag till med att föra handen uppåt-bakåt. ungefär som man gör med valpar fast jag hetsar honom först och gör rörelsen riktigt snabbt.

Du skulle kunna förbereda honom bättre. Han tappar t.ex. lite i svängarna eftersom du till synes bara svänger. Förberedde du honom något skulle han inte släppa. Det kan vara samma med sittande. Vet han att ni ska stanna och sitta, eller ska det svängas? Då är det ju ingen idé att sätta sig snabbt eftersom man ändå ska iväg igen.

själv är jag jättedålig på att förbereda så jag har inte mycket att komma med det. Men jag är väldigt duktig på att själv bara knalla på helt planlöst ;)

Jag har en bolltokig hund så jag har tränat med snabba vänstersvängar/halt - och sedan kastat bollen.
korta steg fram, halt, sväng hit och dit och kasta bara bollen när hunden sätter sig riktigt snabbt.

Det är en dv.schnauzer jag har som pga av denna bollträning älskar fria följet. Jag började faktiskt med att säga fot för att sätta honom. Fot betyder egentligen sitt, men medans vi går måste han hänga med... När jag stannar så ramlar rumpan ned och han väntar på bollen.

Testa om det fungerar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Tänkte be om lite bukehjälp för mitt I-landsproblem. Min kille tycker jag har haltat lite vf. Märker det endast ibland och det är... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 696
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 877
Senast: Görel
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 896
Senast: lomuxx
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 887
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31