tips på stärkande övningar

Adolfine

Trådstartare
mitt snart 20åriga d-ponny sto blev felriden ganska tidigt i sin karriär och har sedan dess inte gått korrekt i markarbete och pressar men henne för mycket är risken stor att hon blir halt (hennes ägare har testat att rida henne rätt med hälta som resultat) hon kan tex inte spåra, hon har problem med galoppen kan korsgaloppera efter ett tag men det har blivit bättre:D och vid öppnor/slutna etc får man rida henne lite mer som en unghäst för hon är stel och klarar inte det vilket också beror på att hon inte är liksidigt musklad i bland annat ryggen där hon har mindre muskler på höger sidan, detta bidrar även till att sadel hamnar snett för att hon drar den åt höger vilket leder till att jag också hamnar snett! Jag är mycket medveten om att sadeln glider och trampar därför extra mycket i vänster vilket leder till att jag får förbaskat ont i vänsterbenet efter ett tag (svaga muskler...;) ) och det hjälper dessutom inte helt

Har någon något tips på övningar som stärker hennes rygg och får den mer jämn musklad eller något annat knep, allt är välkommet:)
 
Sv: tips på stärkande övningar

Känns som om ni börjar i fel ände. Om hon rids så att hon blir halt så är det ju inte "rätt". Hon måste ju ridas på den nivån hon klarar nu och stärkas därifrån. Ut och klättra, jobba henne lång och låg etc. Ingen vits att sitta och rida rörelser som skolor på en häst som inte är i balans - det skadar bara.
 
Sv: tips på stärkande övningar

Den hästen hade jag åkt till klinik med för att få SI-lederna ultraljudade. Jag skulle bli mycket förvånad om de inte hittade något där med tanke på symptomen.
 
Sv: tips på stärkande övningar

Har någon något tips på övningar som stärker hennes rygg och får den mer jämn musklad eller något annat knep, allt är välkommet:)
En häst som är så ojämnt musklad är inte bara felriden utan har förmodligen dragit länge på något fysiskt problem.
Vore det min häst hade jag börjat med:
1 - veterinärundersökning för att se om det finns något om veterinär kan åtgärda.
2 - undersökning av alternativbehandlare (finns många olika sorter och individer, lyssna i din omgivning vem de är nöjda med!) som oftast jobbar med det muskulära på olika sätt och därför kompletterar veterinären bra. Här kan du också ofta få tips på övningar som passar just din häst.

Sen, när du VET att det inte är några fysiska problem på hästen, DÅ kan du börja med återuppbyggande arbete.
 
Sv: tips på stärkande övningar

Det håller jag definitivt med om! Och sedan - ta hjälp av tränare. :)
 
Sv: tips på stärkande övningar

Känns som om ni börjar i fel ände. Om hon rids så att hon blir halt så är det ju inte "rätt". Hon måste ju ridas på den nivån hon klarar nu och stärkas därifrån.

detta var 1 gång för flera år sen långt innan jag fick hem henne och då visste inte min tränare att hon kom till att reagera så och sen dess har hon ridits utfrån hennes nivå iaf de senaste 2 åren när jag har ridit henne, kanske var lite otydlig på just den punkten;)

Tack för tipsen, får ut och leta efter någon skog och bra backe så går att rida i:)
 
Sv: tips på stärkande övningar

En häst som är så ojämnt musklad är inte bara felriden utan har förmodligen dragit länge på något fysiskt problem.
Vore det min häst hade jag börjat med:
1 - veterinärundersökning för att se om det finns något om veterinär kan åtgärda.
2 - undersökning av alternativbehandlare (finns många olika sorter och individer, lyssna i din omgivning vem de är nöjda med!) som oftast jobbar med det muskulära på olika sätt och därför kompletterar veterinären bra. Här kan du också ofta få tips på övningar som passar just din häst.

Tack för synpunkten, Får ta upp det med hennes ägare, hon har kanske redan gjort en undersökning men om inte kanske jag lyckas få henne att kolla om det kan vara något fysiskt problem så man sen kan stärka henne och jobba henne rätt med gott samvete:)
 
Sv: tips på stärkande övningar

mitt snart 20åriga d-ponny sto blev felriden ganska tidigt i sin karriär och har sedan dess inte gått korrekt i markarbete och pressar men henne för mycket är risken stor att hon blir halt (hennes ägare har testat att rida henne rätt med hälta som resultat) hon kan tex inte spåra, hon har problem med galoppen kan korsgaloppera efter ett tag men det har blivit bättre:D och vid öppnor/slutna etc får man rida henne lite mer som en unghäst för hon är stel och klarar inte det vilket också beror på att hon inte är liksidigt musklad i bland annat ryggen där hon har mindre muskler på höger sidan, detta bidrar även till att sadel hamnar snett för att hon drar den åt höger vilket leder till att jag också hamnar snett! Jag är mycket medveten om att sadeln glider och trampar därför extra mycket i vänster vilket leder till att jag får förbaskat ont i vänsterbenet efter ett tag (svaga muskler...;) ) och det hjälper dessutom inte helt

Har någon något tips på övningar som stärker hennes rygg och får den mer jämn musklad eller något annat knep, allt är välkommet:)

ett tillägg bara: det är min foderponny så jag äger inte henne själv, spelar egentligen ingen roll i sammanhanget men bara för att förtydliga mina svar och ev kommande svar på era tips och ideer;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 933
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 307
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 489
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp