tips på strö

bigganl

Trådstartare
Behöver lite råd. En häst i stallet blöter ner sin box varenda natt. Han doppar sitt hö i vattnet och lyckas på nåt sätt alltid ha ut mängder av vatten i boxen. Ägaren är förtvivlad för att det går åt så mycket spån, samt för att det alltid är sjöblött inne hos hästen. Hon söker ett billigare alternativ. Har ni några ideer om hur man skulle kunna göra för att hästen inte ska blöta ner sin bädd eller tips på strö som skulle kunna passa bättre?
Hon har provat med vattenhink på golvet och nu har han hinken uppe på väggen. (Han välter aldrig ut hinkarna med vattnet utan lyckas sprida det ändå)
Vad skulle ni göra åt detta?
 
Sv: tips på strö

Djupströbädd som kan svälja allt vatten och ändå hålla sig torr ovan på.
 
Sv: tips på strö

Placera vattenhinken och höt i vardera ände av boxen, alltså så långt ifrån varandra som möjligt. Det kan få hästen att i alla fall minska sitt slabbande.
 
Sv: tips på strö

torv + halm ^_^ torven suger upp vattnet, och halmen gör att det är torrt och fluffigt på ytan. mocka sedan bara bort den blöta torven och fyll igen hålen med ny torv.
 
Sv: tips på strö

Ni har inte funderat på att faktisk ge hästen vått hö?? Vet en häst som alltid gjorde så, och hon slutade när ägaren äntligen fattade poängen och började blötlägga höet själv. :p

Sägs även att det kan bero på magsår när de håller på sådär.
 
Sv: tips på strö

Min häst doppar alltid höet och har alltid gjort, vare sig det är blött från början eller om det är hösilage, allt åker en sväng i vattenhinken/vattenkoppen ;)

Han slabbar dock inte speciellt mycket.

Min ponny jag hade slabbade däremot eftersom han lekte med vattnet. Löste det genom att sätta hinken högre upp :grin:


Då hade jag så pass stor box dessutom så jag ströade inte något alls under krubba/vattenhink. Kunde strö ett tunnt tunnt lager spån under som sög upp vattnet och så blandade jag ut det "blöta" med själva bädden vid nästa mock-tillfälle. Men då hade det ju i regel torkat under dagen...
 
Sv: tips på strö

Placera vattenhinken och höt i vardera ände av boxen, alltså så långt ifrån varandra som möjligt. Det kan få hästen att i alla fall minska sitt slabbande.

:) Det har hon provat. Det var värsta möjliga då. Han slabbade med vattnet över hela boxen. När hö och vatten är nära är det "bara" 1/3-del ungefär som är genomblött.
 
Sv: tips på strö

Jo hon har pratat om att kanske vattna höet. Det kanske är värt att prova?
 
Sv: tips på strö

Hästen har en tom plats under vattenhinken, som hänger uppe på väggen. Under ligger hans hö. Det rinner därifrån och ut i boxen. Begriper inte hur han kan slabba ut så mycket för han får bara en halv hink nu för tiden och han ska ju dricka också. (men sjöblött är det ändå)
Jag har andra hästar tidigare som doppar sitt hö, men inte har de slabbat så här.
 
Sv: tips på strö

Hon har provat permanentbädd, men fick ta bort den efter ett par månader eftersom allt var genomblött. Jättedjup/tjock bädd går inte att ha beroende på takhöjden. (men det beror förstås på hur djup den är) Hur djup/tjock menar du att en djupströbädd ska vara?
 
Sv: tips på strö

Blöta höet eller ge hösilage och byta till halmpellets hade jag testat.

Halmpellets suger upp bättre än allt annat jag testat. Och då har jag provat: spån, torv, torvmix, halm, papper och spånpellets också. I olika varianter..

Skulle jag välja något annat än halmpellets skulle det vara torv. Men halmpelletsarna är såååå mycket bättre på att svälja vätska.

Jag har en slaskare. Han doppar sitt hösilage. Han gillar att skölja munnen under hela dygnet och blaskar då och slaskar lite där han råkar stå. Han är ung och har inte mycket koll än. Men han gillar att doppa lilla näsan.:p
Så jag vet hur mycket strö det kan gå.

Har just nu hand om en sån åt en kompis med. Den har slaskat ner mycket dagligen. Han har ganska djup torvbädd. Jag har tagit ut det blöta lite varannan dag/var tredje dag.
 
Sv: tips på strö

hade en häst som också slabbade som bara den när han stod på hö. satte istället hönät precis ovanför vattenhinken. han stod på spånbädd då. fick ta ut ca 1x1 meter vid vattnet några gånger i veckan men funkade OK. bytte sedan till ensilage, då slabbade han mycket mycket mindre.
 
Sv: tips på strö

Har tänderna kollats nyligen? Så att det inte är problem med tänderna som gör att hästen slabbar så med hö´t i vattnet.
Jag har också en slabbare, visserligen inte lika illa men jag lägger tjockt med torv under vattenhinken. Eftersom det är så tjockt med torv så sprider sig inte vätan såpass att hon behöver stå blött.
 
Sv: tips på strö

Det där låter som min häst och hon har funkat bäst på torv eller halmpellets.

Min häst tar gärna vatten eller blöt mat i munnen, flyttar sig sen från krubban eller vattenkoppen och öppnar munnen. Förutom att botten i boxen blir kladdig blir även stallgolvet utanför det för hon stoppar gärna ut huvudet, och just nu blir även hennes föl kladdigt.
Blöter jag höet vill hon inte äta utan ska blöta själv.
 
Sv: tips på strö

Ska tipsa henne om halmpellets. Hur är det med spånpellet`? Är det lika bra?
 
Sv: tips på strö

Vet inte hur det är med tänderna (eftersom det inte är min häst) Ska fråga ägaren.
 
Sv: tips på strö

Ja det är ju väldigt enkelt och helt gratis att testa några dagar iaf. :) Hjälper det inte så har hon inte förlorat mer än vatten!

Själv har jag en som leker med vattenhinken (och alla andra hinkar/kar han får tag på), lyfter den upp och kastar omkring den. Ponny! :p
 
Senast ändrad:
Sv: tips på strö

Vad tror du om att prova att servera höet i en balja eller avskuren plasttunna? På så sätt kanske mer av vattnet blir kvar i själva baljan/tunnan och det kan även bli "tacksammare" om man vill prova att vattna höet.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Fazeem
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
280
Senast: sweep
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 810
Senast: Lingon
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 578
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp