Tips på Systemkamera.

ii-ssa

Trådstartare
Har just nu en Sony A200 som jag haft i tre år nu, men känner att jag vill ha en ny.
Behöver inte vara den dyraste, enda kravet är att den är bättre än min nuvarande och antingen är en nikon eller en canon.

Vad har ni för förslag?

Sv: Tips på Systemkamera.

Jag har just köpt en Canon EOS 550D och är jättenöjd. Lätt att använda och förstå sig på, även för en grön amatör som jag, bilderna blir bra och utvecklingsmöjligheterna känns stora, det är jag som är begränsningen. :p

Kameran har dessutom fått bra recensioner.

Vad vill du ha för typ av kamera? Nivå på den, så att säga. Jag har absolut ingen aning hur Sony-kamerorna ligger till. Man brukar ju dela in kamerorna i instegsmodeller (nybörjar/familjekameror), entusiastmodeller och proffsmodeller. Av Nikons kameror så hittar du i första kategorin bland annat D3100 och D5100 som väl är de nyaste. Själv har jag en D3100 som jag är väldigt nöjd med. :)

Jag har en Canon 60D, köpt främst för att jag älskar den vridbara skärmen, som jag även haft på min kompaktkamera.
Men egentligen vet jag inte om det spelar sån stor roll vilket kamerahus man köper, de flesta duger nog, kanske bättre att lägga pengarna på roliga objektiv istället.

Svarar alla. Sony a200 är väl motsvarande nikon d60 skulle jag tro. Alltså en instegs modell. Har satt en budget på runt 7000:- . Men vill helst ha inbyggd fokus motor(?) i huset. Funderar på och bara köpa själva kamera huset och sen ett 50/1.8 objektiv till. Har ju fotat säkerligen minst 50.000 bilder med min Sony. Men känner just nu att jag inte har råd med typ en nikon d300 tex. Så är väldigt vilsen just nu :p har ju kommit så mycket nytt nu.

Jo, Canons 50/1.8 är ju grymt!
Använde nästan bara det när jag var ute på långritt på Island i sommar och det funkade väldigt bra för det med! (även om det har blivit lite kinkigt efter att ha delat magväska med en dextrosoltablett, men jag gav 700:- för det så det kan väl bli ett till sen)

vad skulle ni säga är största skillnaden mellan Canon eos 550D och Nikon d90? mest

jo har hört att det objektivet verkligen ska vara värt pengarna.
Och jag använder ändå just nu mitt 55-200 objektiv mest till min sony så.
och fotar lite portätt bilder mest.
så tänkte att då kan man ju lika gärna strunta i kitobjektivet och köpa ett bra ist.

skrev det förra inlägget på mobilen, därav att det blev lite konstigt.
just nu vad jag kommit fram till lutar det mest åt ett canon eos 550d kamerahus och ett Canon EF 50/1.8 II, men fungerar dem ihop eller har ingen av dem inbyggd fokusmotor?

Fast nu har jag varit och kännt lite på kamerorna och d90 låg ju bäst i handen.

Men största skillnaden mellan d5100 och d90 då?

och frågan är om man ska isf köpa en nikon d90 och då med 18-105 objektiv (då det är mer allsidigt) har isf hittat det för 6990:-
eller nikon d90 och AF 50/1,8D men då är man ju lite mer låst till just portätt osv iom det korta skärpedjupet... hittat dessa två tillsammans för 6490:-

Fan vad svårt det här ska vara..

nejdå kör absolut ingen monolog med mig själv.

Ska du bara köpa ett objektiv så kan det nog vara bra med lite zoom. Du kan ju börja med ett zoomobjektiv och sen köpa till ett fast lite senare?

Om du väljer mellan dom två så tycker jag att du borde välja 18-105 till att börja med och köpa till det andra senare. Min d7000 kom med just 18-105objektivet och jag gillar det skarpt. Väldigt allsidigt, funkar bra i de flesta vardagliga situationer. Enda nackdelen jag kan komma på är att det är 67mm brett så filter kostar lite mer till det än vad de gör till mindre breda objektiv ;)

50/1,8D men då är man ju lite mer låst till just portätt osv iom det korta skärpedjupet...

Visst finns det nackdelar med fasta objektiv. (Fast jag tycker att fördelarna överväger och kör nästan enbart med fasta.)
Men hur resonerar du här? Att det finns möjlighet att blända ner till 1,8, innebär ju inte att det är enda alternativet som finns. Du kan givetvis blända upp hur mycket du vill även på ett ljusstarkt objektiv. Zooma får du däremot göra med fötterna! :D

Ska du bara köpa ett objektiv så kan det nog vara bra med lite zoom. Du kan ju börja med ett zoomobjektiv och sen köpa till ett fast lite senare?

Om du väljer mellan dom två så tycker jag att du borde välja 18-105 till att börja med och köpa till det andra senare. Min d7000 kom med just 18-105objektivet och jag gillar det skarpt. Väldigt allsidigt, funkar bra i de flesta vardagliga situationer. Enda nackdelen jag kan komma på är att det är 67mm brett så filter kostar lite mer till det än vad de gör till mindre breda objektiv

Jo hade tänkt och bara ha ett till och börja med, så ekonomin denna månad inte tillåter köp av kamera och två objektiv.
Samtidigt skulle det ju vara skönt och ha ett zoomobjektiv från början, men det skulle även vara trevligt med ett ljusstarkt objektiv.
Vad jobbigt det här blev..
plus att jag har massa annat och betala bortsett från det.

Visst finns det nackdelar med fasta objektiv. (Fast jag tycker att fördelarna överväger och kör nästan enbart med fasta.)
Men hur resonerar du här? Att det finns möjlighet att blända ner till 1,8, innebär ju inte att det är enda alternativet som finns. Du kan givetvis blända upp hur mycket du vill även på ett ljusstarkt objektiv. Zooma får du däremot göra med fötterna! :D

Har som sagt inte så stor koll på just fasta objektiv och på ljusstarka objektiv.

Kan ju ge exempel på två olika kort jag tagit med mitt Canon 50/1.8.

5965911451_761b225fce_z.jpg

5954827731_7f3b34bbf1.jpg

Det sämsta med det är att skärpedjupet nästan kan bli lite för kort ibland ;)

Den stora skillnaden är väl att D90 har inbyggd autofokusmotor vilket D5100 inte har. Så ska du köpa ett 50 mm så kan du köpa det billigare 1.8, vilket är ett riktigt bra objektiv (även om jag personligen trivs bättre med 1.4).

D5100 har en vridbar skärm, vilket inte D90 har.

*kl
Har även hittat d90 med dessa paket:
SIGMA 18-50 OS +55-200 OS KIT

eller:
18-105VR + SIGMA 70-300DG

fan vad jobbigt det ska vara att leta kamera.

Du kan använda alla objektiv som är avsedda för D300 till en D90. Så skulle du köpa på dig en massa trevliga och roliga objektiv till D90'n och i framtiden vilja uppgradera till en D300 (eller D700) går de objektiv du redan har att använda. När jag köpte min D90 så rekommenderade säljaren att inte köpa en kamera med vridbar skärm. Förr eller senare går den sönder sa han.

Senast ändrad:

Nu är ju allas behov olika, men i ditt fall hade jag tveklöst köpt en D90 och ett 50 1,8. Snacka om prisvärd kombination.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag söker en app där jag kan lägga in allting som har med djuren att göra. Allmän information, checklista, påminnelser, veterinärbesök...
Svar
13
· Visningar
385
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 864
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
1 066
Senast: Luff
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
363
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka