Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men egentligen vet jag inte om det spelar sån stor roll vilket kamerahus man köper, de flesta duger nog, kanske bättre att lägga pengarna på roliga objektiv istället.
50/1,8D men då är man ju lite mer låst till just portätt osv iom det korta skärpedjupet...
Ska du bara köpa ett objektiv så kan det nog vara bra med lite zoom. Du kan ju börja med ett zoomobjektiv och sen köpa till ett fast lite senare?
Om du väljer mellan dom två så tycker jag att du borde välja 18-105 till att börja med och köpa till det andra senare. Min d7000 kom med just 18-105objektivet och jag gillar det skarpt. Väldigt allsidigt, funkar bra i de flesta vardagliga situationer. Enda nackdelen jag kan komma på är att det är 67mm brett så filter kostar lite mer till det än vad de gör till mindre breda objektiv
Visst finns det nackdelar med fasta objektiv. (Fast jag tycker att fördelarna överväger och kör nästan enbart med fasta.)
Men hur resonerar du här? Att det finns möjlighet att blända ner till 1,8, innebär ju inte att det är enda alternativet som finns. Du kan givetvis blända upp hur mycket du vill även på ett ljusstarkt objektiv. Zooma får du däremot göra med fötterna!![]()