Bukefalos 28 år!

Tips på träning för äldre hund?

5

5763

Jag har en borderterriertik på 12,5 år som är hur pigg och alert som helst.
Tyvärr halkade hon i januari och har mer eller mindre vilat hela våren.
Men nu är hon tillbaka på banan igen. Grejen är dock den att hon har tappat väldigt mycket muskulatur bak då hon vilat så pass länge. Det har medföljt att hon blivit lite vinglig av sig. Självklart börjar hon bli vinglig även på grund av sin ålder, men jag tror ändå att mycket har att göra med de förlorade musklerna.
Så nu undrar jag om det finns någon där ute som har tips på hur man tränar upp bakpartiet på en lite äldre dam? Skulle även bli glad om någon hade några bra råd om hur man lägger på lite mer hull på en äldre tik med hög ämnesomsättning!

Tack på förhand! :)
 
Sv: Tips på träning för äldre hund?

Ut och traska i skog och mark samt börja simma med henne, är vad jag skulle göra.

Just att ge tips om hur du ska få upp hullet på henne är svårt när du inte skriver något om vad hon äter för foder?
 
Sv: Tips på träning för äldre hund?

Simning är bra, gå i sand och terräng. Om du inte bara vill ut och gå i terrängen så lägg lite korta spår till henne, så får hon jobba lite med huvudet samtidigt. Men man bör ta det lugnt i början, så att hon inte överanstränger sig eller får träningsvärk.

Säkert kan det även vara bra att träna henne med att ha frambenen på en tegelsten och så efterhand som du flyttar dig runt stenen så ska hon flytta efter genom att svänga runt tegelstenen, alltså hon ska stå kvar med frambenen på tegelstenen och flytta bakbenen runt stenen. Man tränar detta med framför allt rallylydnadshundar, och det skulle du ju också kunna träna med henne. Då går man ju den mesta tiden och det är inga hopp och klättringar som är jobbiga för hunden.

Vilken sorts foder får hon nu? Äter hon upp allt hon får så skulle du ju kunna prova att öka mängden. Om inte, finns det ett liknande foder med mer protein och fett? Så finns det även ett antal olika foder för äldre hundar. Prata gärna med både butiken du köper foder i och veterinären. Försök sedan välja det foder du tror blir bäst. Det är väl så långt man kan komma utan att veta vilken sorts foder hon får nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på träning för äldre hund?

Lägger till: Lära henne backa och utifrån det utöka backandet till att hon backar uppför trappor och baklänges upp på en pall. Bör ge henne bra bakdelskontroll.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Icfafn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 397
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 566
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej finns det andra med liknande erfarenheter på sina hundar? jag har en äldre herre, rottweiler ochb12 år gammal. Han blev i maj...
2
Svar
31
· Visningar
4 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp