Bukefalos 28 år!

Tips på utfyllnadsfoder önskas!

smirk

Trådstartare
Jag har två treåriga goldenkillar. Den ena, Chester, är ganska mycket större, både på höjden och längden. Han blev tyvärr kastrerad redan som 6 månaders valp, och har aldrig utvecklat de där maskulina dragen som man kan se hos den andra betydligt smidigare och "manligare" hunden, Kenzo.

Kenzo kom till oss i januari, då vägde han 35 kilo, precis som Chester.
Han tappade snabbt 4 kilo på samma fodergiva som den betydligt större Chester, så hans matranson ökades med 3 dl per dag och han går upp lite sakta men säkert igen. 35 kg var ganska lagom hull på honom.

Den stackars kastrerade Chester däremot, skulle om man går efter hur han känns att ta på (och hur bred han är där det borde finnas en midja) behöva tappa några kilo, men han är ju så himla hungrig av sig!
Dietfoder i all ära, men det jag skulle vilja är att få tips om vad jag kan fylla ut han mat med, som ger ökad volym och mättnadskänsla, men inte sätter sig på hullet?
Rivna morötter fick jag som förslag, men helst skulle det vara något lite mindre omständigt, typ kokt ris, potatis eller pasta?
// Smirk
 
Sv: Tips på utfyllnadsfoder önskas!

Inte potatis/ris/pasta, det är kolhydrater och brukar sätta sig direkt på de där trinda.

Majskorn, hela, går bra. De går rakt igenom, kommer ut som majskorn i andra änden. Se till om du köper burkmajs att de inte är sockrade bara. Morötterna kan du ge i bitar - men råa.

Dock, jag slet och kämpade ju med Utters hull. Minskade och minskade maten, och bulkade mer och mer (morötter, champinjoner, böngroddar), men utan resultat. Inte ens när han åt 4 dl lightfoder och resten näringslös bulk hjälpte det.

Sen bytte jag till Hills r/d. Dyrt - javisst. Men han åt SJU DECILITER per dygn, var mätt, glad och belåten och kilona rann av honom i en himla takt. Vi började på 41, och efter två säckar var han nere på 34 kilo (idealvikt 35 - 36 kg).

Enda jag ångrar var att jag inte gick över på hills r/d tidigare utan tyckte det var dyrt etc.

Men vill du ändå bulka så sallad, vitkål (riven) går också bra. Tänk på att grönsakerna ska vara råa dock.
 
Sv: Tips på utfyllnadsfoder önskas!

mina hundar är bägge kastrerade och får ganska lite mat i förhållande till sin storlek. men de vänjer sig. labben är ALLTID hungrig, men det spelar ingen roll hur mycket mat han får, hans mage är som ett stort svart hål. så i torrfodergiva ligger de på 5-6 dl/dag (hundarna väger 26 resp 33 kg). när de får färskfoder, som innehåller mer energi, så brukar jag bulka med vitkål och morötter. det är enkelt och smidigt att köra en stor portion i matberedaren och förvara i en burk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp