Tips & råd stark/svag sida

Stjaerna

Trådstartare
Har lite funderingar kring det här med stark/svag sida på häst. Jag har nyligen börjat rida en häst några gånger i veckan och det har visat sig att hästen skjuter ut höger bog i vänster varv väldigt mycket. Har just för tillfället, av olika anledningar, ingen tränare att diskutera detta med och därför vänder jag mig hit på jakt efter lite tips. :)

Hästen i fråga är inte så musklad och har inte varit igångsatt så fasligt länge efter ett längre uppehåll med ridningen. Att göra en vanlig volt i framförallt i vänster varv är jobbigt och man får kämpa för att hästen inte ska överböja sig inåt och "flyta ut" från volten. I höger varv går det helt ok men då är den istället väldigt stel. Beror detta på att hästen är svagare i vänster bak eller höger? Jag upplever det som vänster medan ägaren påvisar höger.

Förutom detta, har hästen mycket svårt för att fatta höger galopp. Några tips på övningar som man kan göra för att underlätta eller "lura in" hästen i rätt galopp? Jag tränar annars på lättare öppnor, slutor, sidoförflyttningar och övergångar. Kanske svårt att ge tips men hade ändå varit intressant att höra lite funderingar och tips! För övrigt är hästen frisk och kry, och får massage, veterinärkoll med jämna mellanrum :)
 
Sv: Tips & råd stark/svag sida

Tappa inte yttersidan när du arbetar i det svåra varvet bara, stötta och fånga upp hästen med dina ytterhjälper.
Galopp är ju ganska smidigt att fatta ur hörnen :)

Annars så har jag inte så mycket tips, rid ut och ha kul med jämna mellanrum över stock och sten så ni inte fastnar i paddocken :D (fast det kanske ni redan gör, ute i skogen alltså)
 
Sv: Tips & råd stark/svag sida

Du har helt rätt att vänster är det svaga bakbenet och sida. Prova att fatta ur ett hörn som sagt, eller en liten volt.
 
Sv: Tips & råd stark/svag sida

Håller med ovan.

Den är svag i vänster. De flesta hästar är oliksidiga, och rakriktningen är något man jobbar med hela tiden, det är inte för inte som den punkten är långt fram på utbildningsskalan. :)

Har den svårt för en rörelse så repetera inte jättemycket. Vill den ex inte flytta sidvärts så säg till den på skarpen en gång och flytta två-tre fina steg - sedan framåt, klapp klapp, och gör något annat en stund.

Jag håller med Monifa om att rida ut mycket, man får väldigt mycket gratis av "offroad" skogsridning, du kan även böja den runt träd etc. Det är ju stretch, muskelträning, och koordinationsträning som den behöver. Klart att den inte vill ta i när det är lite stelt och känns jobbigt - så hitta motivationen. Gilla den cavaletti? Försök få den att "tagga till" lite, så blir träningen lättare.

Galoppfattning kan du träna ur hörn som PoC skrev, och som sagt, om den tycker om bommar/små hinder så kan du lätt "lura" fram fina fattningar, samma ute - om den/du kan så fatta ur en skola så att den redan har det svaga benet lite mer under.
 
Sv: Tips & råd stark/svag sida

Men då är jag inte helt fel ute! :D har aldrig ridit en häst tidigare som varit såå oliksidig, men det ska nog gå att förbättra lite. :)

Bommar och liknande hade han säkert tyckt varit roligt. Får göra det lite mer tror jag. Jag försöker också "leka" fram träningen lite genom att göra övningar i skog och mark. Det tar emot så himla mycket för honom i paddocken när han inte orkar. Det märks i vänster varv särskilt, då han blir stressad när han märker att han inte orkar. Bara traggla på i alla fall :D
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 541
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 147
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp