Tips tack, har provat allt?!?

Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Glömde säga att vi har också för få hästar för hösilage. Så vi har ett riktigt torrt hösilage på fyrkantsbal (84 % ts). Det kan vi ta in och skaka upp och låta torka så blir det inte dåligt (enligt vet). Det tål pållen. Inte för att jag förstår varför. Man tycker ju att det ska bli som vanlig hö då, men av nån anledning dammar det inte.
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Förstår INTE hur du kan ha en sådan häst inne och på spån!! Har ni inget gräs så att hon kan vara ute dygnet runt i LITEN hage fram till fölning?
Till vintern hade jag gett ensilage (tror att det går att få tag på små balar för dig om du är beredd att betala lite extra).
Och så lösdrift såklart. En sådan häst borde aldrig stå inne! Även om det är öppna fönster så blir det garanterat dammigare än ute.

Lycka till och hoppas att fölet ploppar ut snart så att stoet får slippa hostan!
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Det är itne säkert att hästen blir bra bara för att den går ute.
Min gamla hosthäst hostar även ute på bete, då hon bara äter gräs och går ute 24h.
Både hösilage och ensilage kräver ju lite annan lagringsplats än vad hö gör, även om man kan lägga ut några kronor till på det OM man får tag i småbal så är det ju inte ens säkert att man kan förvara det!!
Själv har jag en stor häst och en shettis dvs de äter som en häst i stort sett, och jag har inte fått tag på en enda häromkring som säljer i småbal... :(
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Jag märker att många tycker jag är galen som fortfarande har henne inne, MEN, jag vill inte att hon fölar ute. PUNKT SLUT! Även om jag har hagar som är lämpliga så är det mycket svårare att vaka nattetid över stoet i en hage när det är mörkt än inne i stallet, jag kommer att fortsätta ha henne inne över natten tills detta är klart. Jag bor dessutom i Norrland och här har vi nattetid ca 5-6 grader på nätterna, om det dessutom skulle regna är det på tok för kallt för ett föl att ligga i om jag skulle missa fölningen. Därav får hon stå inne så länge.

Vetrinärerna verkar säga olika ang hö. Min vetrinär säger att om man badar/dränker höet i vatteni 25-30 minuter så sväller de sporer som orsakar hostan och då är det dammässigt likvärdigt med hösilage.

Lösdrift blir det till hösten som jag skrev tidigare. Inga andra tpis?
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Förstår dig helt och hållet att du vill låta stoet föla inne! Jag skulle heller aldrig låta stoet föla i hage med tanke på övervakning, staket och möjlighet till åtgärder om det skulle hända något.

Hostar hästen hela året? eller är det sämre nu på våren? Det finns ju pollenallergiska hästar och då är det ju kanske inte alltid det bästa valet att ha dem ute så mycket som möjligt denna årstid. En tanke bara.

Jag tycker du ska sätta in intensivbehandlingg direkt hon har fölat. Det finns ju också bra enkla andningsmasker för inhalation av kortison nu för tiden. Det är ju säkrare/mindre biverkningar av lokalbehandling.
Kruuse säljer en enkel mask som heter Equine haler kostar strax över 1000+moms. Fråga din veterinär om det.
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Det är inte bara dammet i spån som ger hosta. Spån är indränkt i Terpentin och även det ger hosta. Jag tycker att du ska byta underlag till torv. Det är klart att du kan få tag på torv. Du får köpa det själv. Det finns att köpa på granngården. Det är det värt...
Hoppas det ordnar sig för dig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

hejsan, bara en snabb fråga till dig, vem har sagt att halm är bättre än spån? att ställa en hosthäst i en halmbox är det sämsta du kan göra, där är faktist spån bättre.
halm kan man likställa med torrt hö, möggelsporer finns både på och inne i stråna, och som bekant så tuggar och pysslar hästarna väldigt mycket med halmen vilket resulterar i att dom drar i sig mycket dåligt i halsen..
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Hej!

Tycker du gör rätt i att ha hästen inne, men läste att du velade ställa hästen på kortisonkur vilket jag förstår att din vet. inte samtyckte med, kortison är ingen bra lösning då de bara döljer sympton eller skada inte reparerar den, tänk på att man kan behandla sönder en häst med kortison, gaffelbanden kan te.x säcka ihop! slemlösande tycker Jag inte är något bra alternativ eftersom har du börjat ge måste du fortsätta, skulle du sluta blir oftast hästen värre. bättre att förbättra stallmiljön för hästen! men vissa hästar har gått så långt med sin hosta att de igentligen inte spelar någon roll, i en engelsk box cirkulerar inte luften vidare bra nertill i boxen ett bra alternativ kan vara att ha cirka 10 cm öppet under boxdörren eller ett två hål med ca 15 cm bred.. kan vara ett mkt bra alternativ i stallar där de är dålig cirkulation! Massage är en bra lösning etersom de ökar blodgenomströmmningen MKT!

Alger och örter är bra lösning, ensilage och lösdrift..

lycka till med din häst, hästar är gjorda för att röra sig nästan dygnet om..
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

veterinäörer säger olika om mycket, och ofta är dom inte så insatta på hur hosthästar skall skötas på bästa vis, eftersom dom står liksom för medisindelen och det övriga r sådant som vi hästägare sköter hemma, man skall inte alla gånger lita blint på vad veterinärer säger utan våga testa sig fram och våga ta in tips från personer som har bra erfarenhet vad gällande hosthästar och dess miljö.

de sporer som finns i torrt hö, finns inte i ensilerat foder, det är den stora skillnade, och många gånger den avgörande skillnaden för en hosthäst. Men,ensilerat foder kan innehålla mögelsporer om inte balen hållit tätt osv eller om den stått öppen länge och en sådan bal är ju minst lika dålig att ge som torrhö, så det gäller att veta vad man skall titta på ochn hur en fräch bal skall se ut, det är sådan man som ägare får lära sig kolla.
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Kortison är ibland nödvändigt på en hosthäst, speciellt om de blir akut dåliga med bukandning. Då är det nästan det enda som hjälper att spruta kortison för att bryta detta. Nu kan man inte spruta kortison på en högdräktig häst då risken är att hon kastar/fölar för tidigt.

Inhalera hästen med kortison är däremot en mycket bra behandling för hosthästar. Det ger en liten risk för biverkningar då kortisonet då "hamnar" lokalt i luftvägarna och endast en mindre mängd tas upp i kroppen.

Alger och naturpreparat behöver inte alltid vara ofarligare att använda. Det är bättre att behandla med något som har en dokumenterad effekt, alltså att man vet att det verkligen hjälper. Det finns inte tid att mixtra med allehanda preparat då risken är att hästen till slut får kvickdrag om man inte snabbt kan häva hostan.

Jag skulle inte ge alger till en dräktig häst då det innehåller en hel del Jod. Det finns exempel på föl som föds med struma om stoet fått för mycket jod under dräktiugheten!


Miljön är så klart allra viktigast vid behandling av hosthästar!
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Mintpastillen skrev:
Glömde säga att vi har också för få hästar för hösilage. Så vi har ett riktigt torrt hösilage på fyrkantsbal (84 % ts). Det kan vi ta in och skaka upp och låta torka så blir det inte dåligt (enligt vet). Det tål pållen. Inte för att jag förstår varför. Man tycker ju att det ska bli som vanlig hö då, men av nån anledning dammar det inte.

84% ts. är hö......då är det inte längre hösilage.
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Du skriver att det går att få tag på torv om man vill, att jag kan köpa det själv? Jag har eget stall så jag köper redan allt själv, men vi har inte granngården här, jag bor som jag skrev tidigare lite "off" därför finns inget större utbud av varken torv (har redan ringt o frågat men ej fått tag i) eller hösilage i småbal.

Som ngn annan skrev också att det går att få tag i småbalar på hösilage bara man betalar lite extra, det stämmer inte heller, finns ingen här som säljer det.

Som jag försökt skriva tidigare, det beror inte på att jag är lat, har ont om pengar eller annat, det är inte därför min häst står på spån eller får hö, det går helt enkelt inte att lösa praktiskt.
När jag bodde söderut fanns obegränsat med bönder, massor av alternativ när det gällde foder och allt annat också för den delen, men vi som bor norrut har inte alltid lika lätt att få tag i ex. småbalar av hösilage, och jag kan inte ge storbal pga för få hästar
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Hej!

Kolla upp om du inte kan ge Bisolvon till ditt dräktiga sto. Det är vanlig hostmedicin för människor men vi har gett det till flera hästar (varav ett nyfött föl med lunginflammation) efter inrådan och uträkning av dos från veterinär.
Mitt sto hostar också en del men blir bättre om jag vattnar höet!!!
Vi kan inte ge hösilage eftersom hon haft fång och hösilaget är inte det bästa då utan hö bättre.
Lycka till!
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

så vitt jag vet handlar det snarare om hur kraftigt höet/hösilaget är då det gäller en häst med fång, liksom med hö finns även hösilage med olika kvantitet dvs ett fjolårshösilage(av bra hygienisk kvalitet naturligtvis) eller ett sent taget hösilage behöver inte vara någon fara att ge en fånghäst, då kan ett väldigt proteinrikt hö som är tidigt skördat ställa till med mer problem. det handlar väl lite om att se till innehållet i höet snarare än torrsubstansen eller är jag helt ute och cycklar nu?
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

just så har jag oxå fått lära mig. att det har med vallen och tiden för skördning i första hand.

vi har en 35 år gamal shettis som hade fångvarning på 80-talet. hon har ätit hösilage 1 år nu. pratade först med vet. som tycker det är bra. ;) han sa att det inte har någon betydelse om det är hö eller hösilage.(han tittade på analysen oxå)
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Jo, visst är det oftast dålig stallmiljö och/eller foder som gör att sjukdomen bryter ut, men det är långt ifrån alla hästar som reagerar på det! Det är bara de som bär på anlagen för att vara känsliga som blir sjuka. Vissa hästar verkar klara precis vad som helst! Medans andra blir dåliga av minsta lilla =(

Ett tips till trådskaparen är att mocka på morgonen så att allt damm hinner lägga sig. Eller det allra bästa är att först mocka och lägga allt på kanterna så att golvet får torka. (Så att det inte är några ammoniakångor) Sen så bäddar man och soppar etc. så att det i alla fall är minst 4 timmar till insläpp. Det rådet fick jag av en veterinär, och min häst mår mycket bättre när man sköter stallet så. Många tänkr att dammet hinner lägga sig på några minuter, men det är bara det synliga dammet, och det är inte det som är farligt. Utan det är det minska dammet som inte syns som är farligast ftersom det inte filtreras bort utan når långt ner i luftvägarna.
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Du skriver att du bor lite "off" eller hur du uttryckte det så det här rådet kanske inte fungerar ändå =( Men hur som helst så ska ju pappersströ vara det allra bästa. Vet ju int om det går att få tag på där du bor? Fast tar man ett rejält lass för hela året så kanske fraktkostanaden inte blir så förskräcklig ändå om man slår ut det över året. Om någon vill köra ut föståss! Annars kan man ju hämta själv om man har möjlighet att hyra ett stort släp.

Vet att småbalar a hösilage kan vara väldigt svårt att få tag på men tror att samma sak som ovan går! Det mesta löser sig om man är beredd att hämta mycket på en gång. Det svider visserligen rejält i plånboken. men å andra sidan så blir foderkostandrna så mycket billigare resten av året =)

Hoppas det löser sig!

Mvh. Ägare till hosthäst som är väldigt överkänslig mot allt. Letar stall för fullt. Inte det enklaste..
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

sydney skrev:
Svarar alla:
------
Alla fabrikat som inte är läkemedelsklassade är ju inte heller testade fullt ut därför tvekar jag att ge min häst sånt.

---------

Tack för alla svar

Hej!
Tycker det verkar som du tänkt mycket och verkligen vidtagit åtgärder!

En sak jag kom att tänka på är: Har du provat pappers-strö? Av "tuggat" tidningspapper, det mest dammfria ströet man kan få har jag förstått.

Sedan vill jag bara säga att jag tycker det var väldigt klokt det du skrev ovan!!
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

Pappersströ hade jag helt glömt bort! Så dumt, det vet jag faktiskt en kille som använder i sitt stall några mil härifrån, han vill säkert sälja, det måste ju vara en jättevinst att få sälja papper (har fått för mig att dom som använder papper gör det eftersom det är billigt , känns så iallafall). Det ska jag kolla.

När det gäller stallhygien osv är jag pedantisk, sopar även rent till min andra häst som inte hostar, jag gillar själv inte ammoniaklukt i stall, det är jätteviktigt för mig med bra stallluft eftersom jag själv har astma:angel:

Bisolvon ska jag fråga vetrinären om h*n godkänner,jag är lite försiktigt lagd som sagt när det gäller medicin till hästen.

Problemet med henne nu tycker jag dock inte är att hon hostar, det är mera tung andning- är det positivt eller negativt (i förhållande till hostan alltså)? Jag tror hon blir bättre så fort fölet är född men jag kanske hoppas för mycket?

Tack för alla svar förresten, även om mkt inte går att lösa pga det ena eller andra dilemmat...
 
Sv: Tips tack, har provat allt?!?

det är definitivt bättre att hästen hostar än att den andas tungt. Du hade ju astma skrev du, vilket är värst? hosta eller tungt att andas?

men, ute så mycket som möjligt, rör på hästen-det hjälper henne att hålla igång luftvägarna.
blöt all mat / ge hösilage eller nu när det är säsong för det - gräs.
mocka/sopa aldrig just innan du tar in hästen. vänta minst 3-4timmar innan du tar in hästen i stallet efter du mockat.
När du kört in spån / mockat, vattna, REJÄLT, även om du har dammavskiljt spån...


jag hade en hosthäst , han fick äta sitt hö ur en stor balja, denna balja var det hösoppa i. dvs höet låg i en massa vatten. (vattnet som blir kvar är dessutom perfekt att vattna blommor med!) jag gjorde så att jag la ner hö i baljan, fyllde på med vatten, rörde om höet i vattnet och sen hällde jag ut vattnet. därefter fyllde jag på med nytt vatten som fick vara kvar tills höet var uppätet.

tänk även på att byta ut hela spånbädden med jämna mellanrum. När hästen går runt i boxen "mals" spånet till lite grövre damm, som är riktigt illa för luftvägarna.

du skriver att du bor i norrland, möjligtvis norra norrland? då har jag en del tips som kanske kan hjälpa ditt sto. PMa så får du veta mera.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 325
Senast: MaRomer
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 818
Senast: Madick
·
A
Hästvård jag har ett gotlandsruss som är 19 år. har ägt honom i 5 år. Han har haft lite hosta hela tiden mem det har funkat med bra hö och spån i...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: krigarinna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp