Bukefalos 28 år!

Tips, tack! :)

Ponnyryttarenanna

Trådstartare
Hej! Jag har en medryttar ponny, ett gotlandsruss, som jag har problem att få ner i form. Han går oftast med väldigt sänkt huvud och vill inte ha upp det. En gång gick han i form efter en utritt när jag hade långa tyglar och bara skänkla lite.
Vet att man inte kan förklara hur man får hästen på tygeln men är det ändå nån som har nått tips till mig, det skulle va jätte snällt!

Kram :)
 
Sv: Tips, tack! :)

Att rida hästen i form är ganska komplicerat, och inget man lär sig genast. För mig tog det ett år innan jag förstod och lärde mig hur hästen ska gå korrekt. För att få det rätt skulle jag råda dig att ta hjälp av en tränare som kan förklara ordentligt :) men jag kan ändå försöka ge dig en förklaring av grunderna.

Att hästen går i form betyder inte att den böjer på nacken, utan att den jobbar bakifrån framåt genom hela kroppen, dvs bakbenen trampar under, ryggen höjs och hästen ger s.k. eftergift framifrån (halsen böjs, detta sker automatiskt när hästen jobbar rätt). Energin kommer bakifrån var motorn på hästen sitter, och för ryttaren ska det kännas som om man sitter på en kulle i uppförsbacke. Om du föreställer dig att hästens bakben trampar långt under magen, blir det logiskt att hästen ''stiger'' framifrån. När hästen går i form jobbar den ergonomiskt och avslappnat.

Om hästen går rätt på tygeln, ska den hållas kvar i formen en liten stund även om ryttaren släpper tyglarna men fortsätter jobba med sätet. Att rida i form gör man alltså inte med handen. Detta missförstås av många, som ''tar'' ner hästens huvud med handen (lirkar mycket, drar eller t.o.m. sågar). Då böjer hästen på nacken, men jobbar inte med resten av kroppen; ryggen sänks och bakbenen blir långt efter. Denna arbetsställning är för hästen oergonomisk och ingen korrekt form. Du kan ju föreställa dig hur det skulle kännas om någon drog ihop och ner din nacke och hals utan att resten av din kropp var med på det. :) Egentligen borde det inte heta att hästen ''går på tygeln'', eftersom det ju inte är vad ''att gå i form'' handlar om.

För att få hästen att gå i form kan man öva bl.a. tempoväxlingar, övergångar och andra samlande rörelser som skänkelvikning och skolor. Dessa rörelser samlar hästen, får den att trampa under och höja ryggen.
Mycket handlar om sätet när hästen rids i form. I princip gör man så, att man aktiverar bakbenen med skänklarna så hästen trampar större, medan man samtidigt ''fångar upp'' hästen framifrån med sätet så den inte bara rusar från skänkeln, och erbjuder hästen ett stöd att gå på framifrån (en stilla och mjuk hand). Man kan också lirka lite med fingrarna för att få hästen att suga på bettet. Hästen ska söka sig självmant fram till handen och ta stöd, då går den korrekt.

Denna bild visar hur hästen ska gå:

url


Hoppas du förstod något av min förklaring! :)
Jag skickade ett pm till dig om en bra sida som förklarar detta med bilder och grejer, det lönar sig att läsa även frågorna och svaren under inlägget! :)
Men som sagt, det bästa är att ta hjälp av tränare så det blir rätt då det inte är så lätt att rida hästen i form, det kräver träning och känsla! Lycka till! :)

OBS! Bilden tagen från Google!
 
Sv: Tips, tack! :)

Nu är jag ingen stjärna, men väldigt kortfattat så tänker jag ungefär så här. Det finns flera kriterier som måste vara uppfyllda innan hästen kan bli ihopkopplad genom hela sin kropp, dvs. gå i form. Som redan har sagts, så är nacken bara en del av detta och en följd att att hela hästen jobbar rätt.

Kriterierna som jag brukar följa är ungefär så här.

1. Bjudning. För att hästen ska kunna gå iform måste det komma energi från bakbenen, genom hästens kropp och fram till handen. Man kan tänka sig hela hästen som en båge som spänns mellan bakbenen och munnen. Om hästen inte bjuder villigt framåt för lätta skänkelhjälper har du ingenting att jobba med. Om man försöker få hästen "iform" genom att fippla med händerna utan att det kommer energi bakifrån, så är det som att försöka spänna en båge fastän man bara håller i ena änden. Det kommer aldrig att gå! Steg ett är alltså för mig ALLTID att se till att hästen går framåt för skänkeln. Det börjar jag varje ridpass med, och jag återkommer till flera gånger under passet om jag känner någon tvekan. Jag gör så att jag provar att driva mjukt med vaderna. Om hästen inte reagerar "jagar" jag den framåt genom att skänkla ganska kraftigt flera gånger. Hästen får då gärna gå som skjuten ur en kanon. Om den travar eller rentav galopperar gör det inget. Jag berömmer reaktionen med röst och klapp på halsen och väntar några steg innan jag återgår till skritten. Därefter testar jag igen med den mjuka hjälpen. Det sista är mycket viktigt, eftersom det är på det sättet hästen lär sig att det är den mjuka hjälpen som gäller. Behöver jag så upprepar jag proceduren flera gånger.

2. Taktmässighet. Jag rider fram i ett friskt tempo och är noga med att hästen rör sig taktmässigt. Lyssna på hovslagen i marken. Skritten ska vara en ren fyrtakt, traven en ren tvåtakt och galoppen en tretakt. Jag kör gummibandsövningar där hästen får länga och korta sig utan att takten förändras.

3. Rakhet. Med det menar jag att bakbenen följer i frambenens spår. På rakt spår ska alltså både fram och bakdel vara på spåret. Inga bogar som petar ut och inga bakdelar som glider in. På böjt spår ska hela hästens kropp vara böjd efter spåret. Alla hästar är mer eller mindre sneda, så detta med rakhet får man jobba med hela tiden. Om hästen är sned, flytta alltid framdelen så att den följer bakdelen. Det är bakdelen som är motorn, så framdelen ska följa den. Du kan flytta framdelen genom att trampa ner i stigbygeln, genom att flytta båda händerna något åt det håll du vill flytta bogen eller genom att knacka till med motsatt sidas skänkel (eller alla tre).

4. Lösgjordhet Hästen måste vara mentalt och fysiskt avslappnad och kunna böja sin kropp på det böjda spåret. Den ska kunna ställas i nacken åt båda håll utan att böja sig i kroppen eller bli sned. Bra lösgörande övningar är volter, serpentiner och skänkelvikningar.

5. Kontakt. Dina händer ska erbjuda hästen en stilla och sympatisk kontakt. Dina armar och axlar ska vara avspända, dina händer mjukt slutna kring tyglarna och tummarna ska peka uppåt. Utan en korrekt arm- och handställning kommer du inte att kunna erbjuda en bra kontakt, så detta är superviktigt. I skritten och galoppen måste händerna följa huvudets pendelrörelser utan att glappa. I traven måste handen vara stilla, även när du rider lätt. Det kräver att du öppnar och sluter armbågsleden i varje steg. Helst ska hästen själv söka sig framåt till en kontakt med din hand. Ofta är det så att hästen gärna tar kontakt på ena sidan. Det är normalt den sida som känns stel när du rider och som är svår att böja åt. Den andra sidan kan kännas mjuk och det är lätt att böja hästen dit. Det är en falsk känsla, eftersom detta oftast betyder att hästen undviker att ta stöd på den mjuka (svaga) sidan. Ett sätt att jobba med detta är att göra ensidiga halvhalter enligt följande.
-driv med skänklar och säte
-slut handen på den mjuka sidan i en knytnäve (obs! dra inte bakåt)
-krama mjukt tygeln med fingrarna på den andra sidan några gånger (3-5)

Drivningen ska komma ett ögonblick före förhållningen och ge en impuls till bakbenen att komma in under kroppen. Knytnäven fångar upp energin. De kramande fingrarna hindrar hästen från att bli utåtställd. Hela momentet kan ta ca 3 sekunder.

Många gånger kan detta slags halvhalt leda till att hästen tar kontakt på sin mjuka/svaga sida och börjar arbeta i form. MEN, du kommer inte att lyckas om inte de andra kriterierna redan är på plats.

Det finns andra sätt att tänka och göra, men så här gör jag (förenklat).
 
Senast ändrad:
Sv: Tips, tack! :)

Du har fått jättebra svar från de som svarat innan mig! :)

Men för att få lite hjälp på traven så vore kanske det bästa att fråga ägaren till hästen om råd och vägledning.
Om tid och pengar finns, och om du får lov av ägaren, är det nog en bra idé att hitta en instruktör som du kan gå lektioner för. Om det finns någon ridskola i närheten så brukar man kunna få ta med sin "egna" häst till lektioner, eller ta privatlektioner av någon av ridlärarna.
Att läsa mycket om det är bra så att teorin sitter, men om man ska lära sig det lite snabbare, så krävs det nästan att man får hjälp av någon på riktigt. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 283
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag är medryttare på en fantastisk D-ponny som rider ca 2-3 dagar i veckan och tävlar lite då och då, rider även för tränare...
Svar
10
· Visningar
1 178
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 490
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp