Tips, tack!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare malinvz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 771
M

malinvz

Hej !

Jag skulle behöva tips på olika övningar man kan göra från marken. Hästen i sig har haft ont i ryggen ett bra tag (några månader), naprapat/kotknäckare har kollat på honom, de sa att han hade ryggskott. Så nu för några veckor sedan släpptes han ut på 15 H lösdrift med varierande underlag backar/fält/skog/hygge m.m som lite rehabilitering. Nu ska han åka "hem" till sitt nya stall om en vecka. Då skulle jag vilja ha lite tips på övningar man kan göra från marken som jag skrev högre upp. Vill inte börja rida honom själv än, då han har stuckit vid uppsittning/ridning pga sin smärta. En tränare kommer också att flytta till samma stall som jag fast om en månad. Så henne ska jag få hjälp av, då tänkte jag att jag kan göra grundarbetet och bygga upp lite muskler på ryggen osv, innan jag sitter upp. Nu vart det lite invecklat, men hoppas ni förstår ;)

Är väldigt tacksam för svar !

/m

Sv: Tips, tack!

Du kan ut och tömköra!! Jätte kul, finns så många alternativ då!! Kan ut i skogen och på vägar, på volt och på bana... bara fantasin som sätter gränser då...

ja självklart ! Vi röntgade hela ryggen på honom, böjprov gjordes och "vanlig" undersökning, och inget var fel :confused: :)

Skumt, mitt meddelande försvann. Nåväl, tackade för bekräftelsen :)

Skrev också att jag skulle börja att återuppta kontakten med hästen, bygga förtroende och bara umgås på promenader etc. Kan vara bra efter smärtan tidigare inför framtida övningar och hästen bör ha bra kondis och muskler efter flockvistelsen?!

Ej uppsutten kondisträning som handhäst kan också funka bra, och i brist på häst kanske cykel duger?

Våran häst har oxå haft en del problem med låsningar och vidare i ryggen,men är mycket mycket bättre nu...
Vi hade ut en duktig kiropraktiker som fick bort låsningarna och knutarna och gav oss några tips så att vi skulle ändra vårat träningssätt och det har verkligen gjort skillnad.

Vi tömkör honom mest,men rider ca två-tre gånger i veckan och longerar ibland.Vi arbetar honom nästan enbart där han måste lyfta på benen och i uppförsbackar,så musklerna är det inget fel på nu.Dock tappar han musklerna på en gång om han har stått någon dag,så han måste man hålla igång hela tiden.Dessutom blir han stel.Vi har även bytt till hackamore,vilket gör att han sänker huvudet mer och mer för var gång,men han har ännu svårt att gå iform när han rider,när han tömkörs så gör han det dock...Prova med att knyta ett snöre mellan bettet och stigbyglarna så att det blir en liten tyngd på huvudet,det gör vi och det fungerar bra när vi longerar.Men det gör ändå att hästen kan välja om han vill hålla huvudet högt,men det är ju lättast att sänka det...

ang skrev:
Skumt, mitt meddelande försvann. Nåväl, tackade för bekräftelsen :)

Skrev också att jag skulle börja att återuppta kontakten med hästen, bygga förtroende och bara umgås på promenader etc. Kan vara bra efter smärtan tidigare inför framtida övningar och hästen bör ha bra kondis och muskler efter flockvistelsen?!

Ej uppsutten kondisträning som handhäst kan också funka bra, och i brist på häst kanske cykel duger?

tack för svaren :) kondition hade han redan innan, var i toppform då, och jag tror inte att han har tappat så jätte mycket eftersom han går på lösdriften. :)

Pysen skrev:
Våran häst har oxå haft en del problem med låsningar och vidare i ryggen,men är mycket mycket bättre nu...
Vi hade ut en duktig kiropraktiker som fick bort låsningarna och knutarna och gav oss några tips så att vi skulle ändra vårat träningssätt och det har verkligen gjort skillnad.

Vi tömkör honom mest,men rider ca två-tre gånger i veckan och longerar ibland.Vi arbetar honom nästan enbart där han måste lyfta på benen och i uppförsbackar,så musklerna är det inget fel på nu.Dock tappar han musklerna på en gång om han har stått någon dag,så han måste man hålla igång hela tiden.Dessutom blir han stel.Vi har även bytt till hackamore,vilket gör att han sänker huvudet mer och mer för var gång,men han har ännu svårt att gå iform när han rider,när han tömkörs så gör han det dock...Prova med att knyta ett snöre mellan bettet och stigbyglarna så att det blir en liten tyngd på huvudet,det gör vi och det fungerar bra när vi longerar.Men det gör ändå att hästen kan välja om han vill hålla huvudet högt,men det är ju lättast att sänka det...

tack för svaret :) När du skrev att ni arbetar honom så han fårlyfta på benen,promenerar du eller tömkör du ute då? jag har tillgång till ridhus/hinder/bommar och lite allt möligt,så det kanske är bra också ?

m

Våra islänningar har *älskat* de löshoppningspass vi haft, dock med duktig assistans på backen.

För träning är det bra om de hoppar lägre hinder, studsar osv (även om det är kul att se att de klarar högre oxrar också :) !). Rätt utfört är det bra träning både för bakdel och rygg, något vi märkt vid senare ridpass.

Eftersom du har en duktigt tränare på g inom kort skulle jag ta det lugnt i början eftersom det är smartare att göra rätt från start än att senare korrigera felaktigheter. Och efter vilan har du ju ett utmärkt startläge! Alltså, ta det lätt och lugnt nu i starten så har du bra hjälp att gå vidare med sedan.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: Claraclara
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 215
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 321
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 871
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka