Tips til Frusna händer

TheHunted

Trådstartare
Hej!

Har någon nå tips till mig som alltid fryser om mina händer vid ridning?
Har testat allt känns det som.
Många lager, tjocka skidhanskar, fleece, läder med foder i m.m
Hur gör ni?

Finns det hanskar som skyddar mot vinden? Det blåser mycket där jag rider och set skulle vara skönt med vindskyddande varma, vatten täta hanskar, finns det sånna?

Sv: Tips til Frusna händer

granngården har varma och sköna! jag rider i (om det blir riktigt kallt) skinnhandskar med fleece plus vanliga ridhanskar. du har nog väldigt sköra händer :)

Jag brukar använda ett par avklippta raggsockor utanpå mina handskar. Dvs resåren åt armen till och de behandskade fingrarna sticker ut ur hålet.

Om man är två o båda fryser(eller en också för den delen..) så är det ett hett tips att byta vantar med varann!

Även om båda fryser och är kall om händerna så är den andras vantar varma eftersom man har olika värme sas.

Back-on-track har fingervantar som man kan ha under sina ordinarie vantar. Vet inte alls om de funkar, men är själv sugen på att testa. Någon som vet?

SM handsken tycker jag är jättebra, varm o gosiga, brukar har torgvantar i ylle under.

Jag köpte ett par fleecefodrade skinnhandskar med nåt thinsulat (stavningen) foder i. De var ganska tunna men verkade starka och smidiga, vilket de också är. Köpte dem i Ullared för två år sedan. De kostade 69 kr. Har aldrig frusit i dem. Tyvärr har jag inte hittat sådana någon mer gång.

jag har först ett par längre bomullsvantar (för att vara varm och torr om handlederna) och sedan ett par jacson trefingervantar. lillfingret brukar bli misshandlat och kallt där det är ensamt för sig själv men oftast brukar ridningen hålla en varm ;)

Jag använder ett par värmekuddar (såna billiga man kan koka och använda om och om igen) längs handen, sen ett par tunna vantar som isolerar värmen och tillsist ett par tjocka ridhanskar över det.
Känns väldigt klumpigt i början, men man fryser verkligen inte.

Klär mig mycket varmt på kroppen. Har redan nu 4 lager på överkroppen och tre på underkroppen. Raggsockar i rejäla kängor.
Är det mycket kallt använder jag tumvantar.
Rider på med tex lättridning om jag känner att det börjar bli ruggigt, då brukar jag inte hinna bli nerkyld.

/P Döben

Använder samma handskar när jag rider och kör, som när jag kör enduro. Neopren med bra grepp. Köpt på motorcykelfirma. I dom har jag aldrig frusit.

Back-on-track har fingervantar som man kan ha under sina ordinarie vantar. Vet inte alls om de funkar, men är själv sugen på att testa. Någon som vet?

Tänkte just tipsa om just dem, de är superbra :love: Lite väl halkiga är de dock, särskilt när jag har dem på vid datorn :p (e ganska frusen av mig) :o

Varmaste tipset är "Thinsulatehandskar" i ullgarn och sedan mountainhorses skalhandskar utanpå (trefingers). De säljs med fleccehandske inuti, men den kan man byta efter väder. Är man fortfarande frusen om händerna får man gå till en sportshop/ skiduthyrare och köpa "silvervantar" att isolera med, de är sydda med metalltrådar i tyget och isolerar mot kyla, man har dem underst.

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 443
Senast: Unafraid
·
Hästvård Mina hästar är extremt frusna av sig. Visste att det var stor risk för regn idag så jag la på fleece-fodrade regntäcken och släppte ut... 2
Svar
28
· Visningar
3 182
Senast: Lindsen
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 734
Senast: majha
·
Anläggning Sökte bland gamla trådar, och hittade enbart från år 2006. Nu tar jag upp detta ämne igen. Sedan 2006 måste det ju finnas nya smarta...
Svar
16
· Visningar
2 828
Senast: Merope
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka