Tips till en nybörjare...

_Yggdrasil_

Trådstartare
Jag har varit här inne och snokat en hel del det sista och blir bara mer och mer nyfiken på denna vackra ridkonst! Tyvärr känns det inte som om det finns så mycket folk som håller på med Akademiskt här omkring.:( Men jag antar att jag kan bli den första isåfall!:banana:
Jag har pga endel skador lite svårt för att klara av vissa delar av den engelska ridningen och har efter flera noga lästa artiklar i tidningar och trådar här på Buke kommit fram till att Akademiskt är nog Det för mig!
När jag började tänka i de banorna fick jag helt plötsligt ett driv!:bump: WOW nu längtar jag tills monstertjejen är inriden, nu längtar jag nästan efter att ta in henne från hagen och börja "experimentera" för det är väl där det får börja antar jag med lite oskyldiga experiment, formade efter min och hästens MYCKET begränsade kunskaper inom Akademiskridkonst...

Men vad jag har förstått så kan man göra ganska mycket från marken? Vilket skulle passa bra då jag väger en sisådär 20 kg för mycket innan jag kan svinga mig upp på min lilla Nellis rygg...

Mitt offer Hästen Chanelle "Nelli" eller "Gnälli" även kallad är en 3 åring Fling/halvblods korsning 143 i mankhöjd, 147 över korset (tror hon växer lite till). Inte så jättemycket hanterad men någorlunda trevlig att pyssla med. (inget ont i henne hon är bara lite bufflig)
26904580.jpg

26904581.jpg


Ska strax bege mig till staden bibliotek för att inlåna de få böcker som finns om ämnet.

Nu skulle jag gärna vilja ha alla tips ni har om hur man lämpligast går tillväga för att konvertera ridstil?
Utrustning vad behövs i grundutbildningen?
Vilka fällor bör undvikas?

Hoppas nån kan hjälpa mig med mina funderingar :)
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Nu skulle jag gärna vilja ha alla tips ni har om hur man lämpligast går tillväga för att konvertera ridstil?

Kosta på sig att åka som fotfolk, på ett par kurser även om man kan få en bit att åka. Det är alltid lättare att få en inblick och influenser om man själv får se på plats och kan ställa frågor, i stället för att prova sig fram till något som kan bli helt fel. Detta gäller oavsett vilken ridning/hästinriktning man ägnar sig åt.

Utrustning vad behövs i grundutbildningen?

Helt vanlig utrustning, som man använder till "vanlig ridning". Den utrustning, som passar din häst bäst. Du kan läsa mer i faq'en här under klassiska ridkonstforumet.

Vilka fällor bör undvikas?

Att tro, att man MÅSTE ha skolsadel, kapson och spansk/portugisisk/akademisk stång, för att ägna sig åt akademisk ridning.

Välkommen i gänget

IngelaH
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Åh tack :)

*hehe* ja man ska väl ärligt säga att man drömmer endel om fräck utrustning och så... Men det kan vänta. Måste ju få rätt rid vikt först :D Fast en skolsadel inhandlas nog sen när ridvikten är upnådd för jag är faktiskt lite nervös att börja rida på min lite småvilda ungpålla :D
Har fått tips om ställen inte allt förlångt bort där det finns träningar som jag kanskekan åka och snoka runt lite på. Det känns väldigt spännande allt det här men samtidigt väldigt läskigt!
Har ju ingen kompis eller liknande som håller på med just denhär formen av ridning så jag flyger helt solo!

Förresten så kom jag över några härliga böcker på bibblo idag och Dansa med hästar fick mig ännumer intrersserad! Allt verkar så kul! Så annorlunda allt jag lärt mig innan men ändå inte på något vis.. Allt verkar så mycket mer naturligt!
I denna boken hittade jag även något spännande som jag genast gick ut och mätte ut en liten plats för :) Picaderon hette det. hade tänkt mig en rundkorll men den har saken kändes ännumer spännande nån som har en?
 
Sv: Tips till en nybörjare...

*jag vill också vara med*

Jag och min polle har under de 3 år vi vart tillsammans gjort någon egen slags ridstil.:D
Han hade problem med ryggen och länden, snedhet och svårt för att hitta balansen.
Jag har en lång rygg och är direkt allergisk mot den ibland förekommande hårdhäntheten inom klassisk dressyr.:mad:

Så nu tror jag vår dressyr är närmare det ursprungliga, dvs AR, än KD.
Jag och polle trivs utmärkt och har växt samman mer och mer.

Nu vill jag börja utforska AR lite mera och planerar att inom det närmsta året i alla fall ha gått någon kurs i ämnet.

Så jag hänger på din tråd om jag får det TS?? :bump:
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Oja självklart! :)

Förövrigt: Läser ivrigt mina böcker och det känns riktigt bra! Har lagt fram önskemål om en såndär liten paddock oxå och det möttes otroligt nog av: "Ja men visst det vore ju bra om du hde en sån" :eek: :banana:
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Vad bra! :D

Ridbanan har idag öppnats! Så nu är jag riktigt ridsugen, men det får vänta en dag eller två...

Här är mitt "offer" btw...
vr032.jpg
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Hej!
Här är en till som blivit intresserad av AR. Efter långt uppehåll från ridning och hästar(enbart som avundsjuk åskådarmamma i flera år) köpte jag mig en liten unghäst i november-07. Hon blir nu tre år och det börjar gå riktigt bra med träningen. Till min hjälp har jag plöjt otaliga böcker och lärt mig vad som funkar och inte funkar. På schemat står nu fortsatt inridning(har börjat lite smått), inkörning och för min egen del tänkte jag försöka gå med som fotfolk på någon AR- kurs om pengar och tid finnes;) På min blogg http://perasperaadastra.bloggagratis.sefinns några länkar om AR för den som är intresserad.

 
Sv: Tips till en nybörjare...

Så nu tror jag vår dressyr är närmare det ursprungliga, dvs AR, än KD

Hm. Ursprungligt och ursprungligt. Vad jag vet så har Bent Branderup, den moderna akademiska ridkonstens fader, knappt fyllt 45. Kanske 46.

Pluvinel skulle ha fyllt 457 år i år, Guérinière skulle ha fyllt 321 och Xenophon ungefär 2439 år. Deras livsverk utgör några av de viktigaste milstolparna inom klassisk dressyr.

General Decarpentry, som var den som man förknippade med uttrycket akademisk ridkonst innan Branderup skrev sin bok, skulle ha fyllt 131 år i år. Hans bok "Academic Equitation" skrevs för övrigt som en instruktion för att förbereda ekipage för internationell tävlingsdressyr.

AR är en metod av flera som man kan använda för att rida klassisk dressyr, men den är inte komplett och den har precis som alla andra metoder sina fördelar och nackdelar. Personligen blir jag, efter att ha följt ridstilen i ett decennium, mer och mer övertygad om att det är först när hästarna och ryttarna börjar bli klara för den högre skolan som man ska använda den metoden, men då kan man å andra sidan få en del fina resultat. När jag tittar tillbaka i backspegeln så är de AR-ekipage som imponerat mest på mig de som redan haft en gedigen klassisk grund när de började med AR. De fick genom AR bra redskap för att få mjukare ridning och bättre samling.

Innan man kommer till högre skolan tror jag dock faktiskt att man har bättre nytta av lite mer "mainstream" klassisk dressyr som gör det lite lättare att komma till målet att ha en rakriktad häst som arbetar fram till handen. Det finns många fina böcker att läsa om hur sådan träning kan gå till. Många är krångliga, med det finns några som är mer lättillgängliga. Dressyr med Kyra" är ett exempel, "The Complete Training of Horse and Rider" av Alois Podhajsky från Spanska Ridskolan ett annat. En trevlig bok är "Dressage Formula" av Eric Herbermann, som liksom Branderup är utbildad av Egon von Neindorff. Ingen bok är perfekt, men alla innehåller många guldkorn.

Hur som helst, var och en får välja som de vill, men ett tips vill jag ge och det är att vara ganska öppna när ni väljer instruktör. Alltså, i stället för att låsa er vid att en instruktör ska vara inriktad på AR, eller portugisiska skolan, eller SRS, eller CR eller vad det nu kan vara - välj i första hand en instruktör vars ridning och pedagogik ni gillar och som ni har råd och möjlighet att få hjälp av ofta. Att åka på en helgkurs som åskådare kan vara otroligt givande - men det kan kosta lika mycket som tio ridlektioner med en vanlig tränare på hemmaplan.
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Hur som helst, var och en får välja som de vill, men ett tips vill jag ge och det är att vara ganska öppna när ni väljer instruktör. Alltså, i stället för att låsa er vid att en instruktör ska vara inriktad på AR, eller portugisiska skolan, eller SRS, eller CR eller vad det nu kan vara - välj i första hand en instruktör vars ridning och pedagogik ni gillar och som ni har råd och möjlighet att få hjälp av ofta. Att åka på en helgkurs som åskådare kan vara otroligt givande - men det kan kosta lika mycket som tio ridlektioner med en vanlig tränare på hemmaplan.

Instämmer! :bow:
(Sen tycker jag nuförtiden att det är mycket "man får det man betalar" över instruktörerna eftersom enstaka dyrare instruktörer ofta är väl värda den där extra pengen, men det är ju NU och nu har jag ändå hållt på ett tag...)
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Jag vill också vara med =)

Har ett PRE sto på 6 år som jag ridit lite hoppning på (och givetvis massa grund och dressyrarbete) innan.
Men mina knän håller tyvärr inte för det.

Men nu har jag bestämt mig för att testa på AR har alltid varit nyfiken på det och hästen skulle nog tycka det var kul med ngt nytt. Var på en clinic med spansk skoldressyr för 2 år sen (det är väl iaf lite åt AR hållet? eller kanske inte men det är ngt annat än engelsk dressyr iaf) och det tyckte hon var väldigt roligt.

Så nu är det från hoppryttare till AR som gäller. Som start på det hela så har jag fått 2 veckors träning varannan dag AR varannan dag horsemanship i studentpresent så v.25-26 åker vi och tränar.

Men tar gärna emot tips på vad jag kan göra för att förbereda oss lite inför kursen?

MVH pink_angel

har precis formaterat om datorn så hittar inga vettiga bilder på mitt troll men här är iaf 2 gamla bilder från den spanska kursen.
piaffe.jpg

Duna_FB1.jpg
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Ett bra sätt att förbereda sig inför AR-kursen är att läsa. :idea:
Exempelvis Bents böcker "Akademisk ridkonst" och "Ridning på kandar".
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Jag har byggt upp en picadero vid tillfällen, och tycker att det är annorlunda att arbeta en häst på fyrkant än på cirkel. Däremot jobbar jag inte alls mycket med löslongering pga okunskap, detta är ngt jag tycker man ska vara försiktig med om man inte vet vad man gör. För att arbeta vid hand ála AR/IR/CR krävs ju dock inga speciella banor eller liknande, utan det går ju lika bra på en ridana eller tom i skogen.

Jag säger som Ingela att det nog är värt att börja med att sätta sig in i detta genom att gå som fotfolk på en o annan kurs, eller delta själv. Jag själv var inte alls förtjust efter en lektion men efter en helgkurs hade jag fått mer helhet och därmed bättre förståelse, tålamod och insikt. :) Det underlättar också att hitta en bra tränare om man möter andra intresserade som provat några st eller känner till nån som är duktig i ens närhet. Mun-mot-mun-metoden. :D

Själv hittade jag min tränare genom en hyresgäst i lösdriften och snubblade så in på begreppet Centrerad Ridning som ju hon håller på med, samtidigt som hon också ser/rider för Bent. Det finns flera begrepp på nästan samma saker så man tjänar nog på att vara lite öppen och känna sig fram.


Tillägger att jag också är nybörjare. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips till en nybörjare...

Vad roligt! vilken vacker häst du har med :)

Jag håller på och boka in mig på en veckokurs för akademisk ridkonst och trickträning :D :eek: Visserligen inte förens i
slutet på sommaren, men hade tänkt att börja läsa nu. Så jag kanske också kan sålla mig till gruppen nybörjare inom AR,
i varjefall så skall vi testa! Jag vill prova på så mycket som möjligt med min dam. Jag har inskaffat en massa böcker
som nu skall lusläsas... men testa på att följa konceptet vågar jag nog inte göra själv, utan kommer att vänta tills
jag skall åka på kursen innan det kommer utövas i praktiken :o


Här är mitt "offer"
Stella2-22.jpg
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Katrin Wallbergs bok är också väldigt bra läsning.

Det finns även massvis med info på nätet som man kan läsa, både bra och dålig visserligen.
Sen är det mycket bra att åka som fotfolk på träningar.

Det är en helt ny värld som öppnar sig :D
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Nu har tråden vaknat! :bump:

Oj, jag var visst lite fel informerad där då. Som jag förstog det från branderups bok har den Klassiska dressyren (engelsk eller vad man vill kalla den) vuxit fram (och sedan blivit snedvriden) ur den akademiska ridkonsten, dvs forntidens dressyr.
Men jag förstog kanske fel. :confused:

I alla fall så vill jag plocka godbitarna ur det akademiska också.
Såg att det kommit upp en massa bra boktips, ska se om jag kan få tag på dem. :idea:

IronWill:
Trodde du var tvättäkta dressyrnisse... :angel:
Men se där fick jag mig...
 
Sv: Tips till en nybörjare...

IronWill:
Trodde du var tvättäkta dressyrnisse... :angel:
Men se där fick jag mig...

Tvättäkta överårig ponnynisse skulle jag snarare kalla mig ;) (får ju inte tävla som ponnyryttare längre, men har ändå ponnyn kvar)
Men det hindrar mig inte från att testa lite nya saker! Stella har lätt att lära och jag har alltid tyckt att akademisk ridkonst ser intressant ut.
 
Sv: Tips till en nybörjare...

*knapp*
Gud så spännande allt är! Det är verkligen en ny värld! Lite läskigt men samtidigt mycket spännande! Mina pållar är utkastade på bete nu så nu kan jag på allvar börja träna unghästen! (mycket smidigare när minimaffian är ur synhåll)
Det känns riktigt bra. Vet inte om jag sagt det men jag går på ridskola just nu för att få lite träning. Och min ridlärare är väldigt noga med att vi slappnar av i kroppen, igår blev vi longerade och hade sitsträning. Det var kul men sjuktjobbigt, vi fick känna på våra rygg och mag muskler hur de jobbade i alla gångarter (det var en mystiskt uplevelse!!!) och blunda i alla gångarter. Lärde mig väldigt mycket på den lektionen om min egen kropp och konstaterade att det är mer jobb än vad jag trott med min förslappade kropp :D
Så nu blir det hårdträning!

IronWill: åh tack :) Din ponny är så läcker! Ser så pigg och frammåt ut!
 
Sv: Tips till en nybörjare...

haha, ok så då var jag inte på sååå fel spår...


_Yggdrasil_:

Sitsträning och just att vara medveten om sin sits är svin jobbigt.
Min häst har lärt mig, han kräver total avslappning och kontroll, anars blir det pankaka...:angel: Jobbigt men å så nyttigt!:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp