Tips till en nybörjare...

Sv: Tips till en nybörjare...

Sitsträning är jobbigt, jag instämmer i kören! Jag har ändrat hela min sits, dock har det tagit tre-fyra år :p

Fast min är väldigt förlåtande, hon försöker rätta mina problem och misstag, men gör samtidigt inte rätt förens jag gör rätt.
En utmärkt läromästare på så vis :d
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Tycker du ska börja med western istället½;)
Och du, vilkten är inga problem för din fröken inte!
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Nu blir jag nyfiken, vart ska ni??
Pm:a gärna om ni inte vill skriva i tråden...

IronWill:
Haha, jo det tar tid att ändra sitsen, tack och lov hade jag en ganska bra sits från början.:laugh:

Min kille är skoningslös, jag måste sitta rätt OCH göra rätt. Fast vi är perfektionister båda två så jag kan inte skylla allt på honom... :angel::o
Men det som inte dödar en gör en starkare... :bow:
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Har också blivit lite nyfiken på detta med AR och läser och kikar på andra:) Vi får bilda en egen liten nybörjar klubb;)

Mitt offer till pålle:love: arabkille 17 år
22040329.jpg
Här dock med hopputrustning och en matte som har lagt omkull händerna...gammal bild btw.

22386696.jpg
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Skickar PM!

Ha, jag satt som charlie chaplin :D Sitter tack och lov mycket, mycket bättre nu.
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Snart kommer vi till Bålsta igen:D Slutar skolan i juni, sen är det home sweet home igen och herrn ska få gå ut i stoooora hagar igen:)
så då kommer jag gärna och tränar:D
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Ska åka och kolla på en stallplats nästa helg, en bit förbi stigsberg som lät bra:) Så förhoppningsvis är det så bra som det lät, annars får jag väll leta vidare...*ursäktar också trådkapning*
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Kan meddela att det går framåt för mig :D

Håller på att läsa Bents böcker... har dem med överallt... jobbet, stallet, skolan... riktigt bokmal har jag blivit. Sen försöker jag få det att funka i praktiken så gott jag kan och det går ganska bra faktiskt :) har haft mkt problem med min lilla häst på sistonde men hon har varit jätteduktig nu när jag har jobbat på det här viset.
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Sådär då var det dax för lite uppdateringar!
Hästarna har haft semester nu några veckor (lägger den tidigt i år för att kunna jobba ordentligt med pållarna när sambon har semester senare i sommar)
Men nu har jag börjat lite smått att lös jobba Nelli. Hon är en helt annan häst utan grimskaft! Lugn och harmonisk, så nu ska jag jobba henne löst tills hon verkligen lyssnar på allt jag vill och litar på mig till 100% sen blir det grimmskaft på!
Idag har vi iallafall haft lite följajohn, hon följde mig jättefint i både skritt och trav och var jättenoga med att inte springa innanför mina gränsaer!!! :banana:
Vidare tränade vi på att flytta rumpan åt båda hållen och hon är så härligt mjuk i kroppen! :love: Ryggningen fungerade oxå fint! Första försöken ville hon köra ut rumpan åt vänster men tillslut backade hon rakt och snyggt!
Passet avslutades med att jag sänkte hennes huvud och böjde halsen åt höger och vänster och formade henne lite. Hon stod som ett ljus och var verkligen koncentrerad!:bump:
Jag känner att jag verkligen gjort rätt som tagit det lugnt med henne! Det enda som jag är lite ledsen för är att hon är rädd för mina händer... Hon blev det i vintras när hon hade jobbiga återkommande ögoninflammationer som var allt annat än lätta att behandla..
Men det värmde mig så att efter passet lät hon mig ta hennes huvud i min famn och krama henne pilla i öronen och stryka över ögonen! Så det vänder det vänder!!!! :banana:

Så nu ska jag ta och beställa lite böcker och filmer för att kunna uteckla mina små övningar.
 
Sv: Tips till en nybörjare...

är själv också ny inom AR, men jag får lite uppenbarelser då och då som gör att jag inser mer och mer att det är en ridstil för mig..Rätt så filosofiska.

Igår när jag var ute i skogen och red kom jag på att min häst är så jäkla bra och super begåvad på allt hon och jag tillsammans har kroppsliga förutsättningar för och är tränade för. Det som hon är mindre bra på är sådana saker som jag och hon inte har kroppar och muskler till och inte tränat på, där kommer ödmjukheten in. Det kanske är det som jag sätt som mest positivt inom AR, en otvingande pedagogik som inte tvingar in häst eller ryttare till ngt som ger negativa signaler. Att kräva lagom av sig själv och hsäten och framförallt ha kul.

Har jag inställningen att jag och min häst är såå bra på det vi hitills tar oss för och har så kul ihop ,det är då jag får tillräckligt med självförtoende för att orka ta in mera kunskap och lärande, Det är då jag blir sugen på att kunna och bli bra på mer, en girighet med ödmjukhet.

Att va positivt till sig själv och hästen är alltså mitt tips på vägen, och att aldrig tvinga hästen, genom hjälptyglar eller spö eller fula ord. Slösa hellre på beröm
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Kan inte annat än att hålla med om att den inställlningen leder till så mycket gott. Bl.a. därför jag är intresserad av AR.

Bra jobbat och Lycka till!
 
Sv: Tips till en nybörjare...

kl
Vilken rolig tråd! Jag har också blivit intresserad av AR efter att ha ridit "vanligt" i ganska många år på både egen häst och andras. Har tänkt att jag ska beställa hem "Skola din häst" av Katrin Wallberg för att få något att utgå från i de egna filosoferingarna. På semstern blir det dessutom en tripp till hemtrakterna där en kompis till mig tränar akademiskt för en viss Christoffer i Hällekis. Spännande att se live! Stackars sambon får väl ta med sig en bok eller nåt :)

Jag har faktiskt sålt min häst för inte alls länge sen, pga ekonomi och önskan om att hitta en lite annorlunda häst om några år istället. Nu rider jag som medryttare på en 18årig varmblodsvalack, som är den bästa häst vad hjälper fina hjälper som jag någonsin ridit. Till hösten efter sommarbetena kommer jag troligtvis även rida en kallblodstravare som är i full träning men som behöver lite omväxlande muskelbyggande arbete. Det ska bli kul att se vad man kan göra med dessa två utifrån AR-metoden.

Fortsätt skriv för oss som läser!
 
Sv: Tips till en nybörjare...

KL Update

Nu har vi kommit hem efter 2 veckors träning i Hällekis
Mkt stolt över min lilla häst.. både jag och hästen kom dit som 2 frågetecken
och nu kan vi till och med göra slutor som jag knappt har fått kläm på i teorin innan helt fantastiskt att det funkar i praktiken nu i båda skritt och trav ja inte med världens kvalité förstås men det går :). Om jag vågar så kommer det kanske film från sista träningsdagen... var dock mkt trött häst och ryttare efter så mkt träning och framför allt hjärngymnastik.
 
Sv: Tips till en nybörjare...

Vad roligt för er:) Kul att höra att kursen var bra. Jag har också haft tankarna på att åka dit på kurs, men i sommar är det först inkörning som hägrar och fortsatt markträning och inridning (på mitt eget lilla vis, än så länge). Ev. ska vi gå en kurs i september, dock inte renodlad AR, men den äger rum här i närheten. Kanske kan jag då få lite tips angående min sits och mer markövningar för min lilla 3-åring.

Klart du vågar lägga in filmen!
Jag vill gärna se den:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp