Bukefalos 28 år!

Tips till halkrädd häst! (lite långt)

S

starcrossed

Hej..Vi har ett återkommande problem min häst o jag...Hon är rädd för att halka...Det går bra när hon är ute o går osv men i trängda situationer går det inte.. :(

Förra vintern hade vi stora problem när hon skulle in från hagen in i sin box. Dagar med snö bildas det alltid mer eller midnre snö under fötterna och det blir lite mer halt än vanligt.

Hela stallgången gick bra men när hon skulle in genom boxdörren spang hon in för att inte halka vilket självklart resulterar i att hon halkar o därmed springer ännu fortare nästa gång!! Problemet var stort då, men de har jag kunnat arbeta bort genom att vara väldigt noga med att alltid kratsa bort hennes snö"styltor" innan hon får gå in genom boxdörren.

Dock är hon likadan vid lastning. Hon vet att det är halt när hon har snö under fötterna o vill inte riskera att halka. Antingen går hon endast upp på lemmen och ej längre eller så går hon upp på lemmen o skyndar sig in, vilket gör att hon halkar. Hade hon gått lugnt, som hon alltid annars gör hade hon inte halkat!!

Hästen har tidigare varit väldigt rädd för transporten men det har vi jobbat bort o hon är lätt att lasta, jag kan även lasta henne själv utan medhjälpare...

Problemet kommer som sagt då hon får snö under fötterna...hon börjar steppa runt o stressa (innan hon ens har halkat eftersom hon vet att borde halka då det är snö under fötterna :confused:), vilket gör lemmen helt snöig o det blir ännu halare... :( Hon försöker dessutom gå upp på lemmen från sidan, vilket gör att hon kommer fel på räfflorna o hon halkar igen!!

I stallet kan man ju kratsa rent hovarna men utanför en transport går ju inte det!!

Tips på en lösning??? :(

Man ser på henne att hon verkligen vill vara en till lags men helt enket inte vågar lite på mig tillräckligt i de situationerna...
 
Har du provat att sätta snösulor på henne....el. broddar när hon ska in & ut ur hagen?!?! :confused:
 
Hon är oskodd...

Men då hon har varit skodd fram, med sulor o brodd finns det fortfrarande tillräckligt med snö på skorna för att hon ska känna sig osäker....

Så tyvärr är det inte så enkelt...
 
Ajdå.....det är ju inte så lätt i och med att hon bara rusar på.
Tyvärr kan jag inte ge några andra tips :(
 
Hela stallgången gick bra men när hon skulle in genom boxdörren spang hon in för att inte halka vilket självklart resulterar i att hon halkar o därmed springer ännu fortare nästa gång!!

Testa att backa henne på stallgången tills hon står med huvudet i jämnhöjd med boxdörren, gå så själv baklänges in i boxen och "locka" henne med dej. Så gjorde jag med en tjej som alltid hade för bråttom in och det fick hennes uppmärksamhet riktad på mej i stället för "förbi" mej
 
Tack för tipset men de problem jag hade i stallet har jag redan löst. Det stora nu är som sagt hur jag får henne in (tryggt) i transporten när det är snö ute?
 
Måste ha varit trött, det står ju helt tydligt att du arbetat bort det. :smirk:

Åter till transporten...Kan du inte bara backa transporten mot stalldörren och lasta henne direkt innifrån så bildas ju inga snöklampar :confused:
 
med snösulor blir det inte snö under fötterna som fastnar..varför kan du inte göra hästen en tjänst och sko henne på vintern??
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 716
Senast: Askur2017
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 245
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 857
Senast: Lhas
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 998
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp