Tips till spralligt, bockande sto, för tillfället okontrollerbar

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Krasux
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 4 565
K

Krasux

Behöver hjälp.
Läget är som så:

Skaffade hästen (11 årigt varmblodssto, tränas till distans, men lite allt möjligt annat med) kring jul 05. Red då mest sporadiskt ett par månader, men var ute och jobbade mkt från marken. Våren kom och sommaren, red alltmer, först ett par gånger vecka och sen nästan dagligen.

Hästen vi talar om är sprallig, het, men kontrollerbar (tills nu, kommer till det snart) och älskar att jobba över allt annat. Har hon inte varit ute på ett tag blir hon lite tittig, men det brukar släppa efter en stund. Annars mkt trevlig häst.

Från slutet på augusti till början på oktober gick hon på bete, och reds då knappt någonting. Efter betet flyttade hon till ny lösdrift och stormtrivs. Så skulle vi då komma igång igen med ridningen. Longerade lite smått, promenerade lite och så några dagar innan jag gav mig upp på ryggen. Då kom kraschen. Bockade av mig på en lugn skrittrunda när vi skulle vända hemåt, vilket resulterade i ett brutet ben och gips i sex veckor.

Nu rider min kusin hästen. Första gången idag, vilket resulterade i tre försök till avkastningar och en ofrivillig galopp. Därefter ledde hon hästen i en timme, efter det var hon något lugnare.

Jag behöver tips på övningar som tröttar denna häst, gärna från marken. Jag kan inte göra något alls med henne nu i och med brutet ben, men kusinen är väl där kanske tre gånger per vecka.
Vill dock inte ha fler skador, varken på mig eller henne.
Hur ska jag göra för att undvika dessa fnatt?
Verkar liksom inte spela någon roll om jag ens leder henne i en timme, longerar osv innan jag sitter upp. När man sitter på är det likväl samma sak.

Tacksam för alla svar!!!

Sv: Tips till spralligt, bockande sto, för tillfället okontrollerbar

Vad står hon på för foderstat?
Testa att longera henne en liten stund innan varje ridpass så hon får springa av sig!

Har tagit bort havre, nu äter hon hösilage, betfor, linfröpellets, morötter, äpplen.

Har både longerat och gått med henne innan uppsittning, men det hjälper inte. Får samma fnatt ändå. Det värsta är att hon kan gå på helt lugnt i tio minuter, och sen helt plötsligt få värsta tokrycket och galoppera eller bocka.

Se över foderstaten till att börja med. Får hon i sig tillräckligt med protein?

Sedan finns ett fodertillskott, kommer dock ej på namnet nu. Som gör heta hästar att ta bort en del av stinget å man får på så sätt en häst som är mer kontrollerbar. Brukar ge min ponny det på förrsommaren om hon får tokfnatt. Å då menar jag visserligen inte att hon bokar å donar. Utan att hon springer springer springer springer å verkligen inget hjälper. Kan sitta å galoppera runt i en timme å jobba jobba jobba å hon försöker endå dra på så fort man svänger ut från volten. Å man märker skillnad redan inom några dagar även om full effekt är först efter 2 veckor. Ska rota å se om jag kan komma på namnet på kostillskotet elelr vad kostillskottet ska heta.

Vore jättesnällt:)

Kan tillägga att foderstaten varit densamma i över ett års tid, och har aldrig haft dessa problem. Sprallig har hon varit förr, och det har man kunnat jobba bort, men nu är hon helt sjövild.

Har ni bytt hö? Eller är det samma hö?

Kostillskotet heter magnesium å det mest prisvärda det fanns i var i Biomagen.

Ja, det har du rätt i- det är annat hösilage. Väntar nu på analys av det..

Ingen som har tips att komma med?

Då kasnke det är där det ligger prova med å lägga till mer protein i foderstaten så som lucerhack elelr liknande.

Häst med liknande uppträdande brukar jag promenera vid hand en vecka eller två innan jag sitter upp.

Sedan skritta, skritta, skritta. Jåla med olika rörelser, aktivera hästen en smula så den får jobba istället för att stöka.

Finns risk för bockande så sätt på ett bocksnöre. Mycket mat i magen är bra. Hästar som är mätta på grovfoder är lugna.

/P Döben

Har ni kollat henne så att hon inte har ont någonstans?

Är du säker på att hon inte har ont någonstans?
Ryggproblem eller liknande?

Hon kanske har förändrats i ryggmuskulaturen när hon har stått osv så att sadeln inte längre ligger bra? Eftersom hon reagerar först när ni sitter upp menar jag? Kan vara värt att kolla upp.

Min häst började sådär när jag hade fodervärd på henne, var huuur snäll som helst i början när tjejen satte igång henne efter föl.. Efter några månader så kom hon hem efter en tur i skogen å sa att hästen hade brallat, trodde inte mina öron:confused:
Sen fortsatte det och hon blev avslängd tre ggr innan hon blev för rädd för att rida henne:(
Då red jag henne å när hon satte igång med dumheterna så röt jag till åt henne att hon skulle sluta samtidigt som jag drog stopp på henne. Det tog tre ggr nu är vi ute i alla gångarter utan problem, har även låtit andra rida henne med samma resultat:bump:
Så i hennes fall så var det bara dumheter!
Nu är min häst väldigt mottaglig för rösten men det kan ju vara värt ett försök om det inte är något anatomiskt eller foderrelaterat problem förståss..
Lycka till:)
//C

Min gjorde så, tills jag bytte sadel...
Hon hade ont, och försökte säga det, men jag jag mig fn på att sitta kvar o rida ut stormen, men det blev sjukstugan i stället.
Kolla upp hästen, gärna inte bara vet. Tänder, muskler, leder etc...
Jag kör med magnesium, men efter massering och sadelbyte brallar hon aldrig (utom förra helgen, men då hade hon fått ett sår vid sadelgjorden).

Bocksnöre, är det inte ett sånt, som man sätter över hästens övre tandrad, över nacken, så hästen om den bockar så gör det ont?
Men en annan grej man kan göra är att sätta en rem runt hästens hals, som man kan ta tag i.
Eller ta en mindre rem som man fäster framtill på sadeln att ta tag i.

Ska försöka svara alla på en gång.

Hästen gör stora framsteg efter att ha blivit jobbat från marken ett par gånger. I början var hon rätt stirrig även vid promenader från hand, vilket för mig tyder på att det hela handlar om brist på hantering den senaste tiden. Men det hela blir bara bättre.

Förutom att hon nu börjat konstra vid hämtning i hagen, min kusin som håller på med henne nu har fått vänta i timmar på att hon ska tröttna så att hon kan få med henne ut. Hon har aldrig någonsin förut varit svår att hämta i hagen.

Jag tror inte att hon har ont någonstans, har känt igenom henne noggrant, speciellt rygg osv, men hon visar inget obehag. Eftersom hon är rätt strulig överlag har jag svårt att tro att det bara skulle handla om sadeln. Men det är klart, jag är ingen expert.

När jag blev avkastad sist och bröt benet hade vi första skrittat en bit, och hon var hur cool som helst. Det var när jag vände hemåt som smällen kom.

Är det ingen som har fler tips på hur jag kan jobba henne från marken, för jag tror att en del av lösningen ligger där. Promenader, longering. Mer?

Vad är ett bocksnöre??

i övrigt så undrar jag hur mkt betfor hästen får? Det är ganska energirikt.

Hon får inte mkt betfor alls, mest för syns skull som godis då de andra hästarna får.

Nu har tjejen suttit på ett par gånger. De kommer iväg ca 1 km, men sen tar det helt stopp. Hon backar, går ner i diken, kastar sig, gör helomvändningar, försöker sticka, reser sig, bockar. Hon ser spöken överallt och vill bara hem. Hon gör allt! Hon har även börjat slita sig vid hämtning i hagen.

Hjälp?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 215
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 513
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 219
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form