Tips & tricks i arbetet

Masqueradee

Trådstartare
Jag eftersöker lite tips och tricks som underlättar i ert arbete. Det jag främst söker efter är tips eller för och nackdelar med olika (digitala) tjänster som finns idag. Klarar du dig inte en dag utan Trello, använder du dig hellre av GoogleDrive än DropBox, hur optimerar du din inkorg på mejlen?
Personligen förstår jag inte hur jag skulle överlevt mitt arbete utan exempelvis GoogleCalendar men har aldrig blivit riktig vän med Trello utan kör hellre ett excel med saker jag behöver göra.

Jag har kategorier i mejlen för att ha koll på vad jag har att göra + gammal hederlig post it lapp med to do list som jag prickar av :D Använder excel mycket annars så jag kanske ska börja med det istället för post it lista.

Digital kalender har jag aldrig kommit igång med utan använder en vanligt bordskalender och skriver upp möten och annat kom ihåg i och även i min privata kalender.

Jag har kategorier i mejlen för att ha koll på vad jag har att göra + gammal hederlig post it lapp med to do list som jag prickar av :D Använder excel mycket annars så jag kanske ska börja med det istället för post it lista.

Digital kalender har jag aldrig kommit igång med utan använder en vanligt bordskalender och skriver upp möten och annat kom ihåg i och även i min privata kalender.
Hur gör man kategorier i mailen? Jag skulle behöva det, hatar att allt bara ligger huller om buller. Har gmail till det mesta.

Hur gör man kategorier i mailen? Jag skulle behöva det, hatar att allt bara ligger huller om buller. Har gmail till det mesta.

Använder Outlook så jag vet inte hur det fungerar med gmail. I Outlook finns en funktion som heter Categorize och där är det färger som man döper till vad man vill (jag har t.ex Att göra, Fakturor, Engineering och någon mer) och sen märker mejlen med. Sen går man in i Categorized Mail och ser alla man färgmarkerat där.

Använder Outlook så jag vet inte hur det fungerar med gmail. I Outlook finns en funktion som heter Categorize och där är det färger som man döper till vad man vill (jag har t.ex Att göra, Fakturor, Engineering och någon mer) och sen märker mejlen med. Sen går man in i Categorized Mail och ser alla man färgmarkerat där.

Får skaffa outlook istället, klarar inte av röran och hittar aldrig något i inboxen :arghh:

I outlook kan du även jobba med uppgifter som du kan ge en deadline. Du kan ocksåskicka uppgifter till någon annan. :) Outlook har många finesser som jag tyvärr inte kan, men det går att organisera rätt bra där.

Själv är jag mycket för papper och penna. Digitala planeringsverktyg funkar inte med min hjärna. :p Sen gör mitt företag egna lösningar så vi har egna program mm för att dela dokument online mm så vid behov använder jag dem.

Jag använder en bordskalender och i den har jag små post-it lappar med de sysslor som ska göras, (veckovis, månadsvis, kvartalsvis) när det är utfört flyttar jag fram lappen till nästa tillfälle. Det är väldigt trevligt för huvudet att gå hem på fredagen när kalendern är ren och tom

Sätt etiketter på dem (finns en ikon som ser ut som en flärp) så dyker de upp i listan till vänster sen. Vet inte om det bara går via dator.

Vi använder Google drive mycket, samt har några gemensamma att göra-listor i kalkylbladsformat. Jag använder en blandning av etiketter och stjärnmärkningen för att hålla reda på mailen. När jag använde outlook färgmarkerade jag mail och lade till dem i en att göra-lista i mailen.

Jag eftersöker lite tips och tricks som underlättar i ert arbete. Det jag främst söker efter är tips eller för och nackdelar med olika (digitala) tjänster som finns idag. Klarar du dig inte en dag utan Trello, använder du dig hellre av GoogleDrive än DropBox, hur optimerar du din inkorg på mejlen?
Personligen förstår jag inte hur jag skulle överlevt mitt arbete utan exempelvis GoogleCalendar men har aldrig blivit riktig vän med Trello utan kör hellre ett excel med saker jag behöver göra.
Dropbox sparar väldigt mycket mailande av dokument fram och tillbaka när jag skriver tillsammans med andra. Den andra kan lätt se vilken version som är den senaste och jobba vidare med den, plus att man kan dela dokument enkelt.

Endnote, ett referenshanteringsprogram jag använder, spar otroligt med tid. Finns inget tristare och mer tidsödande än att handjaga referenser.

NVivo är oöverträffat när man ska bearbeta empiri, man kan snabbt gå igenom och och kategorisera rätt stora mängder material.

Det är väl de grejor utöver office som jag använder i jobbet.

Jag är beroende av post-it-lappar. Skriver upp allt jag behöver göra eller komma ihåg, helst en sak på varje lapp som jag sedan sätter antingen på skrivbordet eller i min papperskalender. Sen kan jag slänga lapparna när jag gjort saker och må sådär jättebra av att liksom rensa rejält :p

Annars är det standardgrejer i office och mendeley till referenshantering.

OneDrive och Office är det som används mest. I Office är det allt från Groups, teams och dela dokument. Använder OneNote en hel del, tycker det funkar bra när jag kan använda det med både padda och dator. Lägger in mycket info i paddan i OneNote när jag jobbar i fält, mycket av administrationen sköts sen från datorn och då har jag allt synkat där. OneDrive är väl egentligen samma, dela dokument och kunna jobba med dom både från padda och dator.

Använder outlook till mail och kalender, skulle aldrig kunna gå tillbaka till papperskalender :p
Tackar för tipset om kategorisera mailen :up:

Jobbar mycket i CRM med kundinfo, ärenden, uppgifter mm mellan kollegor/olika avdelningar. Sharepoint används flitigt också... nyaste är Yammer - men där gissar jag på att det bara är en innegrej på jobbet just nu som snart är bortglömt.

Har en intern app där flera kollegor och underentreprenörer kan jobba på samma kundjobb. Information kan fyllas på av alla och arbetsordern med kartor och info hålls på så sätt uppdaterad genom kedjan.

Sitter jag på kontoret så är det post-it lappar som gäller samt att jag alltid antecknar för hand på möten

Jag ÄLSKAR outlooks kalender. Mötesbokningsfunktionen är riktigt bra, den säger ifrån direkt om den du vill boka ett möte med inte kan den tiden du tänkt och sen läggs det direkt i kalendern. Jag lägger in allt i kalendern med påminnelser på, så plingar det till i datorn och telefonen 10 minuter innan jag ska göra något speciellt. Skulle aldrig komma ihåg allt annars!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka