TIPS!!VIKTIGT!MEJLA!

L

Litur_sötnos

Hejsan, jag har ridit ett tag nu, jag vill gärna ha tips om vad som helst som handlar om hästar!!
Så snälla..mejla,fast de e ju såklart helt OK att svara här också
kram
 
Vill du ha svar här tror jag nästan att du måste ställa frågor så folk kan svara tror det blir lättare så.. :)
 
Ok..har ni något tips när man fattar galopp?När man hoppar?Hare du tips i skänkelvikning?
hur fattar man framdelsvändning(svårt att förklara..jag vet!!)
de var mina frågor¨, svara gärna på dom!
 
Läs böcker! De innehåller tips på allt sånt du vill veta. Jag kan rekomendera Dressyr med Kyra av Kyra Kyrklund samt Ridlära av Munsler (tyskt u). Böckerna borde finnas på ditt bibliotek, om det inte gör det så kan du lämna ett inköpsförslag, de köper då troligen in de böckerna (det gjorde de åt mej).
 
Rider du på ridskola eller för någon annan instruktör så är det väl bäst och fråga denne och be denne visa dig.
 
de kanske är lite svårt att svara på bara sådär.. ställ gärna frågor istället!
 
Ok.
Jag ska försöka ge seriösa tips till dej.
Galoppfattning: Jag har ett ljud (puss ljud) när jag fattar galopp. i övrigt gör jag som alla engelsk/barock/western ryttare gör. Jag lägger fram inner skänkeln för att flytta ut framdelen och lägger bak ytterskänkeln för att flytta in bakdelen (som i en sluta)
Hoppar: Gör man med fördel över hinder. Man står gärna upp lite i själva språnget för att inte skumpa ner på hästens ryggrad i själva hoppet :D
Framdelsvändning: Är i all enkelhekt egentligen bara att stå utmed spåret. Lägga till ytter skänkel (inte bara trycka utan tyrcka, ge efter, trycka, ge efter.....)
Tygeln ska gara bromsa hästen från att gå frammåt och ge efter om den går bakåt.

Men du kommer att stöta på hundratals problem. För att lösa dom behöver du en tränare!
 
Vill du bara ha ridtips? Kan du väldigt mycket om hästhantering redan? :confused:

Då kanske du kan tala om för oss vilka borstar som används till vad, hur ofta man ska visitera hästen. Vad man gör när man visiterar hästen. Hur ser man om hästen mår bra? Vad ska man ha för strö i boxen och vad är bäst, varmbädd eller växelströbädd? Hur mycket vatten dricker hästen om dagen? Vilka sätt att linda ben finns? Hur lindar man hästens ben? Och så vidare?

Det som gör mig lite ledsen är att alla "nya" hästmänniskor bara vill ha specifika tips på hur man gör när man rider. :(Jag är i stallet 5 timmar om dagen och rider kanske 35-40 minuter av de timmarna.

Mvh
 
Mitt bästa tips är att vara så mycket med hästar som möjligt och att delta i kurser... Till slut lär du dig grunderna... Resten tar tid att komma underfundom!! :)

Mvh Norrland :rofl:
 
"i övrigt gör jag som alla engelsk/barock/western ryttare gör. Jag lägger fram inner skänkeln för att flytta ut framdelen och lägger bak ytterskänkeln för att flytta in bakdelen (som i en sluta)"

Jag rider barock och fattar galopp endast genom att ge en snabb impuls med ytter skänkel.....
 
Håller absolut med dig men om hon vill ha svar på dom frågorna så är det väl just dom frågorna hon vill ha svar på och inte några andra. Det är sant det du säger, ridning är en sån liten del av att ha häst men, men, vill hon ha ridtips så är det väl ingen idé att lägga ner tid på att skriva andra grejjer om det ändå inte intresserar henne?
 
Vad är det som säger att det inte intresserar henne? har hon skrivit det? Bara för att det kommit en entusiastisk tjej som vill veta ALLT NU!! Helst igår betyder väl inte det att hon inte vill lära sig det?!
 
Vad 17 gör du mer än mockar (ca 30min)+ borstar (ca 45min)+ rider (ca 40min)+ fixar "av" hästen (ca 20min)+ smörjer och ny mat för nästa dag (ca 45min)= 3timmar, vad gör du de andra två? Jag undrar bara, no offense.
 
Det var ju inte det jag menade. Det jag skrev till Ingela var att det var nog bättre att hon skulle lägga ner sin tid på att svara på de frågorna litur_sötnos ville ha svar på istället för att svara på andra...!
 
Jag kan inte ens förstå hur du kan få ihopa 3 timmar? Att mocka till en häst 30 minuter? Ni måsta vara otroligt ineffektiva. Tar max 10 minuter att mocka och strö en box. Och blanda mat 45 minuter? Hur komplicerad foderstat har era hästar egentligen? Max 5 min morgon och kväll för att blanda mat. Torka av träns och skölja bett 5 minuter.

Tur ni inte har 5 hästar med dom rutinerna. :crazy:
 
Det verkar inte som att du har en helt okomplicerad häst om det tar 45 minuter att hälla upp mat till den.. :confused:
Eller det kanske är en dinosaurie du har? :rofl: sorry, kunde inte låta bli..
 
Meh!, jag har inte en häst överhuvudtaget just nu ,men totalt tog det mig ca 3 timmar att vara i stallet varje dag när jag hade det och då red jag 1,5-2 timmar (det var en arab så han hade helst gått i ett par timmar till..). Jag undrade ju bara hur Inglea H fick ihop det till 5 timmar när hon bara red i 40min?!
 
...dessutom ingick smörjningen i mat-fixartiden. Totalt 45min för båda de grejerna. Till min häst behövde det fixas hö i påsar plus alla tillskott och skit i en burk som han fick på kvällen. Och ja, sen smörjningen då som tog ca 30 min. Jag tror inte att jag HELT ute och cyklar.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 935
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp