Fibusen

Trådstartare
Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha gipset i 4-5 dagar så nytt horn hinner bildas samt sjukhage. Vi skulle sko så snart som möjligt,så fort han var ohalt,för han hade jättetunna sulor och ömmade lite överallt typ med visiteringstången,dock inga fler bölder eller annat konstigt.

Hästen har varit ohalt ,men ömmat mycket på hårt underlag som stallgången och grusväg. Dock halt dagen innan och samma dag vi åkte in som sagt.

I går först tog vi bort gipset,lät det sitta lite extra för vi tänkte att då får hornet nån dag extra på sig. Allt såg fint ut och han gick bättre än vad han gjort på länge,verkligen trampade ner ordentligt när han skrittade runt. Jag ringer hovis på en gång och fick en tid nu på Onsdag.

Hästen fick komma ut i vanliga hagen i går vid lunch. I dag på eftermiddagen så går han stappligt IGEN! :cry:

Hagarna har grävts ur ganska mycket,och fått in massa zingel för att dom ska vara torra i början av alla hagar,och hästarna står och går mest i zinglet,vilket är vasst och hårt åt hovarna såklart.

Men vad ska vi göra nu?
Avvakta tills på Onsdag och sko som vi tänkt?
Kontakta veterinär igen?
Boxvila fram tills på Ondag?
Gipsa om hoven och låta det sitta som skydd tills hovis kommer?
Avboka hovis för att avvakta och se om det blir värre (veterinärbesök i sånt fall) eller om det ger med sig (och vi skor då)?

Han är alltså totalt genomkollad förra Fredagen,och det var "bara" en endaste hovböld,sen har han stått i sjukhage och gips sen dess fram tills igår.

Han ska få gå ut i sjukhage i morgon iallafall,för att han ska undvika att gå runt en massa i det där,för dom håller ju på att lattja runt hela dagarna. Ska sen under dagen dit och se hur han har det.

Grejen är den att hovis sa att han vill inte sko han så länge han är halt,och han ser verkligen JÄTTEHALT ut nu när han går på stallgången,så jag är rädd att hovis inte kommer vilja sko han när han stöpplar runt sådär... Och kan man ens sko när hästen är så öm?

Och bör vi lägga på sulor under skorna för att skydda hålet som vart efter öppningen,eller är det bara risk för att stänga in smuts så det blir röta?
 
Senast ändrad:
Sv: Tips?

Min spontana tanke. Bara 5 dgr med gips?? Min skulle ha 2 veckor sedan skos med sula och något speciellt i hålet. Vi tog inte av gipset utan det gjorde hovslagaren. Det tar ju betydligt längre tid än 5 dgr för hålet att läka. Min var ohalt efter någon vecka.

Boxvila i 2 v sedan ut i sjukhage och vila i 2 v till (kassa hovar) Sedan gick han i mindre hage i 16 v till (2 skoningar) Pga att hoven skulle läka ut odentligt. Skoddde om 2 ggr med sulor.
 
Sv: Tips?

Ja,jag tyckte också att det lät kort tid,därav vi valde att ha på det någon dag extra. Jag frågade verkligen om han menade 4-5 DAGAR,och ja,det borde räcka sa han.

Det kanske beror på hur pass mycket som öppnas då? Veterinären hade en "verkkniv" och karvade nått lätt tag innan det "rann till" ,så det var inte många mm under sulan bölden låg,så det är inte mycket öppnat,bara som en liten liten grop,kan det ha någon betydelse då?

Hästen var som sagt väldigt ömfotad på hårt underlag,men inte direkt halt.
Syntes markering dagen innan veterinärbesöket,då hade vi ut hovis som tyckte vi skulle åka in efter att ha kollat lite lätt under hoven,han ville inte börja böka i det utan att ha fått det kollat av veterinär,sen fick vi tid dagen efter och även då var han lite halt,men på mjukt underlag (ridbanan,sand) har han inte visat någon hälta någonsin.

I går efter att vi tagit bort gipset så gick han riktigt bra på hårda grusplanen,så bra har han inte gått på länge,riktigt TRAMPADE under sig!

Han har gått barfota bak hela sommaren då han bara fått gå på bete och ha det bra med andra hästar,så vi ville inte ha skor bak då med tanke på skaderisken,vi har kört han nån gång då och då,och det har funkat utan problem,men har ömmat lite på en hård grusväg med vassa stenar. Nu när dom kommit in från betet skulle vi alltså sko han runt om förra Torsdagen,då detta upptäcktes.

Grejen är det att det var en liten "böld" på samma ställe tidigare i sommras,men den var så liten så hovis råkade få med den i farten typ när han verkade,sen har den krånglat lite till och från under betet,men efter ett jodomslag så har det varit helt bra dagen efter,men nu hade den som sagt växt till sig lite så hovis tyckte vi skulle in.

Massor av hästar i länet har hovbölder nu,har regnat så groteskt mycket här under vår/sommar,och det fortsätter än.... :( Flera hästar i stallet har bla hålväggar,och en har nu ev början till strålröta t.o.m.... Finns liksom inget stopp på leran.... Nu har stallägaren ordnat så hagen är ordentligt grusad i början,men det är ju bara där dom går nu,och denna hästen är som sagt väldigt öm på grus.... Hur man än vrider och vänder på det så har man arselet bak... :crazy:

Känns inte som man kan göra så mycket mer än att åka in till kliniken,och det har vi ju redan gjort... :(

Aja,hovis får komma ut och kolla,kan/vill han sko så vore det bra,annars så får vi in till kliniken igen då.. *suck*
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 151
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp