Summerwind

Trådstartare
Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid 6 månader, trots adekvat avmaskning, hade en rejäl blodmaskinvasion. Han avmaskades direkt efter beskedet med maskmedel som tog blodmask och har sedan dess haft mycket lågt eller noll på träckprov. Avmaskad under uppväxttiden regelbundet ändå. Jag har tyckt att han generellt inte har blivit riktigt glansig i pälsen och behandlat med Frontline (enl veterinärs ordination) för att få bort eventuella hudparasiter. Har också tyckt att det inte har varit så mycket go i honom men tänkt att det är en växande unghäst. I våras var han iväg för inridning och förberedelse för 3-årstest men jag fick ta hem honom i slutet på april då han blivit förkyld och snorig. Ingen feber. Han fick Fabrol direkt och tog det i närmare tre veckor utan att bli bättre. Jag avvaktade och tänkte att en unghästförkylning måste väl gå över men insåg sedan att jag måste till veterinär. Vid första veterinärbesöket i början av juni hade han mycket slem i halsen och sattes på Ethacilin i 7 dagar + Equimucin i 10 dagar. Då hade han 12,8 i vita blodkroppar (ska vara mellan 6-9). Vid återbesök efter en vecka var han mycket mindre snorig men hade 12,6 i vita blodkroppar. Han sattes på 4 dagar Ethacilin till och blev snorfri. Efter ca en vecka började han snora igen och när vi tog nya blodprover - och då tog vi för allt - hade han ingen bakterieinfektion, ingen virusinfekton och ingen anaplasma påvisbar. Men vita blodkroppar låg på 11,9. Idag har jag varit iväg på klinik med honom igen och då hittades slem i luftsäckarna som spolades. Vita blodkroppar var idag 13,9! Nu ska han gå på Hippotrim (dubbel dos i 5 dagar) i totalt 15 dagar + Equimucin lika länge. Han har mycket bra hoppstam, löshoppar bra men ingen riktig go (förstås...) verkar ha stannat av i växten ca 158-159 nu, bukig. Världens snällaste och goaste häst! Vad gör man om det inte hjälper nu? Han har inte haft Rhodococcer som föl men man kanske ska röntga lungorna som nästa steg..? Någon som har någon idé?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Från början: För ca 3 veckor sedan började våran hittekatt, ungefär 2 år gammal, kastrerad hane och innekatt. Hittades när han var...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: R8n
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp