I

Ivy

Min häst är tjock i ena hasen, vet inte riktigt vad det är. Det är mest på insidan, en stor "platt" bula, ganska hård.. Har ridit ganska hårt i helgen, men kände inget spec. Han har ingen feber och är inte svullen längre ner i benet. Hittade inga sår men tvättade med jod + skrittade utan att svullnaden har gått ner.. Det behöver antagligen mer tid, men nån som har några fler tips?
 
Är det inte en galla? Det låter så på din beskrivning. Avvakta några dagar och låt hästen gå i hagen och led den. Om den inte försvinner kan det vara fråga om en lös benbit. Det brukar yttra sig precis så. Jag vill inte skrämma dig men håll uppsikt över hasen och kontakta veterinär om svullnaden inte går ner. (har ganska nyligen haft samma symptom på en häst)
 
OM, det skulle vara en lös benbit, skulle han väl troligtvis visa hälta, eller smärta vid palpering? :confused: Han verkar kanske lite, lite stel men väldigt pigg och fräsch för övrigt. Hoppas att det "bara" är en galla... Uppkommer lösa benbitar plötsligt? Han är röntgad i haslederna men det är ett tag sen. Får nog ringa och fråga veterinären för säkerhets skull.
 
Hasledsinflammationer kan ge gallor med.

Om gallan går NER vid rörelse så är det oftast inget att oroa sig för om hästen inte har några andra symptom. Om gallan gå UPP av rörelse är det ett dåligt tecken.

Valacken blir gallig i hasleden när han åker på hasledsinflammationerna. Den gallan går då UPP (ökar och blir större) av rörelse och blir mindre av vila.
 
jag tycker att det låter som en så kallad piphas...hästarna får det av att dom sparkar i väggarna mkt..men det är inget farligt och det gör inte ont....kanske är det, lycka till!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 503
Senast: Summerwind
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 652
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp