Bukefalos 28 år!

S

Strákur

Min häst rusar!
Rusar med bakbenen i galoppen.
Har hästkunniga människor omkring mig men undrar bara; Vad skulle ni gjort för att göra det till "rätt" galopp? :confused: /Frida :bump:
 
Sv: Tips? :)

Hmm... du får nog förklara liiite mer detaljerat om jag ska förstå iaf... :crazy:
Men om du menar att det inte blir någon samlad galopp utan bara fräs-galopp så skulle jag gissa på att hästen saknar styrka att bära upp sig med. Börja med att träna samlande rörelser i skritt och arbeta dig sedan upp i gångarterna! :)
 
Sv: Tips? :)

Hur fungerar galoppfattningen?
Från vilken gångart fattar du galopp?
När rusar hästen - på ridbana, ute eller alltid? Mindre uppförsbackar?!
Kan du fatta höger respektive vänster galopp?

Jag tror skuggi är inne på rätt spår, men det som också bör funderas över är ryttarens inverkningar för galopp som inte funkar är (som mycket annat) ofta också ett ryttarfel.
 
Sv: Tips? :)

menar du att den rusar bara med bakbenen? Alltså att den galopperar med frambenen, men liksom springer med bakbenen, det kan vara vanligt med passinlag i galoppen.

Ja det som gäller är ju att bygga upp muskler om det är det som fattas, ridnig på böjda spår, klättring, långsam skritt med sikte på samling.

Islandshästar har iblnad svårt att få en bärig galopp och då kan det bli både full fart eller spring med bakbenen för att de inte riktigt orkar bära sej på bakdelen.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 050
Senast: JohannaB
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
887
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp