Tipsa en nybörjare, tack!

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Cathrine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 668
C

Cathrine

Min 12-åriga dotter ska prova på att tävla i år. Kan ni tipsa mig lite? Det är MYCKET länge sedan jag tävlade själv - märks säkert på frågorna nedan:

*Måste jag vara med (jag har grönt kort men det har inte dottern)? Jag jobbar tyvärr en hel del helger, och är därför borträknad som assistent vid en hel del tävlingar i närheten. Jag tänkte för övrigt passa på att gå en ny kurs nästa år tillsammans med dottern (hon får ju ta eget kort då).

*Kan man vara säker på att man kommer med vid en tävling där lottning kan komma att användas? När får man i så fall reda på att man är bortlottad?

*Hur tidigt innan tävlingsstart bör man vara på plats?

*Andra tips (positiv inställning, tack)?

MVH
Cathrine

P.S. Om ni tror att jag är en hysterik ponnymamma som jagar på sitt barn kan jag bara meddela att jag lagt ribban på den nivån att jag tycker att dottern är jätteduktig om hon inom de tre första tävlingarna lyckas ta sig runt inne på dressyrbanan.:rofl: Det är minsann många som inte ens kan skryta med det. :crazy:

Sv: Tipsa en nybörjare, tack!

Om det är genom dig som ni löst hennes licens måste du vara med.

Självklart kan man inte vara säker på att komma med på en tävling där det är risk för bortlottning. Man brukar få reda på det ganska omgående efter anmälningstiden har gått ut.

Jag brukar vara på tävlingsplatsen ca 1 timma och 1 kvart innan jag startar, mest för att hinna "känna av pulsen" på tävlingen innan jag sätter igång. Men det beror ju på hur länge man rider fram osv...

Dottern måste åtföljas av person med grönt kort som tar ansvar för henne.
Tumregeln för första tävlingen tycker jag är att ta sjukt god tid på sig. Finns inget värre än att behöva stressa!
Skönt att kunna komma dit, registrera sig, titta på några ekipage, lasta ut och rida fram i lugn o ro, titta på några till, äta en frukt eller två, rida vidare, starta.
Olika hur mycket tid man vill ha att rida fram på. Jag tar mindre tid på mig ju yngre hästen är faktiskt. Svårt för de unga att bibehålla koncentrationen längre stunder.
E ni den nervösa typen av familj? I så fall kan jag rekommendera en-två tabletter Postafen mot åksjuka! Fantastiskt bra mot nervositet. Läs bipacksedeln bara.

Jag är lugnet själv - var aldrig nervös när jag tävlade själv heller. Dottern däremot är rena nervvraket - jag gör allt jag kan för att avdramatisera allt som kan få henne att bli nipprig, och har bara inställningen att "det här är roligt".

Postafen: blir du inte trött av den?

MVH
Cathrine

Nä, inte särkilt. Funkar nog med champange också:angel: lite svårt om man får alkoblåsa bara:rofl: :rofl:

Man tar liksom udden av spänningarna som ansamlas i kroppen. Funkat jättebra på min stirriga syster o kusin i allafall. jag fick också knapra i mig en o annan förr, men har lärt mig hålla styr på nerverna allt bättre genom åren.

OK - skumpan sorterar säkert under "doping" :idea: så det får bli Postafen...:rofl:

Tack för tipset. Tror att jag ska testa om det hjälper henne - får väl pröva hemma först, förstås. Hon KAN ju bli trött - dagens ungdom har en tendens att vara trötta tycker jag...:angel:

MVH
Cathrine

Nähä, va menar du....:angel: :angel: Har jag aldrig märkt.....:devil:

Menar du på fullt allvar att du ska ge lugnande till en 12 åring för att hon ska kunna tävla? :eek:

Och släppa henne ensam på tävlingsplatsen? :eek:

Hoppas detta är ett väldigt dåligt skämt! :mad:

I stället för att ens fundera på att stoppa i barnet piller av något slag, ut och tävla. För de flesta minskar nervositeten med ett antal tävlingar i kroppen.

håller med. på första tävlingen ska man komma in o ut på rätt ställe o inte ramla. o sen ge henne piller :confused:

Bästa träningen är nog att tävla så mkt som möjligt och inte ta dom första tävlingarna på för stor allvar. Å inga piller ! :O

Kommer ihåg första tävlingen jag och dottern gjorde. Fick starta tidigt på morgonen då jag inte är någon tidsoptimist (tvärt om) och vi var där före funktionärerna. Men det var bra för henne. Att tävla är stressigt i sig själv och skall man därpå stressa innan start så går det aldrig bra. Vi är på tävlingsplatsen minst 1 ½ timma innan beräknad start oftast 2 timmar. Då hinner vi i lugn och ro leta upp sekritariatet och startanmäla oss. Orintera oss på anläggningen. Kolla upp hur de ligger till i startlistan, lasta ut i lugn och ro och låta ponnyn gå en sväng tillsammans med oss och bekanta sig med miljön innan han skall sadlas. Allt detta har haft en lugnande inverkan på min dotter som var jättenervös de första tävlingarna. Att få insupa atmosvären har haft en lugnande inverkan på henne.

På dressyrtävlingar för ponny och helt lokala tävlingar så får man inte fasta starttider. Detta kan ställa till problem. Vi räknar innan vi åker hemifrån med att de hinner 8-9 starter i timmen på de lätta programmen. Sen är vissa domare snabbare eller långsammare. Detta får man kolla när man kommer fram. Men det har varit ett bra riktmärke genom åren som fungerat. Har man då lite extra tid så gör det inget att de gått lite snabbare fram.

Att ta bort nervositeten med piller tror jag inte på. Man skall vara lite nervös för att kunna koncentrera sig. Tävlingsnerverna blir bättre med tiden för de flesta. Det viktigaste är att man är positiv som förälder. Berömmer det som är bra och försöker ta ner barnen på en lägre förväntansnivå än där de befinner sig. Låta dem vara besvikna efteråt om de känner det men ställa krav på att de skall uppföra sig sportmässigt.

Vi gör alltid klart allt kvällen innan även om vi skall starta sent dagen efter. Då hinner de vänja sig vid tävlingen i morgon och blir oftast mindre nervös. Det är skönt att kunna åka till stallet och slippa stressa iväg.

Ät en ordentlig frukost! Jag tycker aldrig jag hinner äta under tävlingen även om jag står vid sidan om. Min dotter får full uppmärksamhet av mig på tävlingsplatsen. Jag håller reda på tider, utrustning och tar hand om hästen mellan ritterna om vi inte ställer in honom i transporten. DEt är hennes dag och hon behöver bara bry sig om sig själv och sin ponny och att rida. Hon går och tittar på när andra rider och pratar med sina medtävlare. Hon får ta igen det dagen innan och dagen efter istället.

Till sist: Lycka till!!!

Har du inte tid att stötta din sotter på henens första tävlingar tycker jag att ni ska stanna hemme.

Dessutom behöver du vara med eftersom det gröna kortet är utställt på dig.

Ge barn kugnande för att de är nervösa var ärligt talat det dummaste jag hört på länge..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka